מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

הקפיצה הגורלית

שולמית והנכדה יהב
שולמית ביום חתונתה
שרידי המשפחה מתאחדים באופן ניסי לאחר השואה

נולדתי בשנת 1951 בבית חולים בחדרה לזוג הורים ניצולי שואה שעלו לארץ שנה קודם. הורי גרו במושב הדר-עם הסמוך לנתניה ברפת שהוסבה לחדר מגורים. התנאים הפיזיים והכלכליים היו קשים ביותר. היה מחסור במזון בסיסי וכן חוסר ביטחון בגלל התקפות הפדאיון על תושבי המרכז.

הקשיים הרבים והצורך התמידי לשרודלא השאירו להורי זמן להתמודד עם טראומת השואה ולספר עליה לילדים. במרוצת השנים דלפו סיפורים רבים על השנים הקשות בשואה ועל הקמת המשפחה ברומניה אחריה. שמענו איך ההורים שלנו התחתנו אחרי השואה ויצרו תא משפחתי, למרות השוני הרב ברקע ממנו באו. אמי הייתה בחורה יפה ומשכילה ממשפחה מסורתית. אבי היה צעיר מאמי בשלוש שנים, והיה לפני המלחמה חסיד סאטמר. אחד הסיפורים שנחקקו בזיכרוננו כילדים קשור להתאחדות משפחת המוצא של אבי לאחר השואה. כשהסתיימה המלחמה, הורי התחתנו ברומניה ואחותי הגדולה נולדה. אבי עבד בעבודות בלתי חוקיות ומכר סחורות שאסור היה לסחור בהן באותה עת, כגון: סוכר וסיגריות. בניסיונותיו לפרנס את משפחתו הקטנה נסע ברכבות מעיר לעיר.

באחת מנסיעותיו עצרה הרכבת בה נסע בתחנה על מנת להוריד נוסעים. מהכיוון הנגדי הגיעה רכבת אחרת ונעמדה בצמוד לרכבת שלו. הוא הציץ מחלון הרכבת וראה לתדהמתו בקרון הצמוד אליו שתי צעירות המזכירות את אחיותיו הגדולות – פייגי ופסי. מבלי להשתהות קיבל החלטה מיידית לקפוץ מהרכבת בה נסע לרכבת השנייה. את התיק שהיה ברשותו זנח ורץ בין מסילות הרכבת בניסיון להקיף את הרכבת השנייה ולקפוץ דרך אחת מדלתותיה פנימה. הרכבת השנייה כבר החלה לנוע ואבא ניתלה סמוך לאחת הדלתות וקפץ פנימה. כעת, היה מוטל עליו לרוץ בין הקרונות, למצוא את שתי הצעירות ולוודא שלא טעה. ואכן, הוא לא טעה. אלה היו אחיותיו שחזרו ממחנה ההשמדה אושוויץ. הן היו חלשות, חולות, מלוכלכות וחסרות כל. הן תיכננו לחפש את דירת מגוריהן בה גרו בתקופה שלפני השואה ולנסות לאתר את שרידי משפחתן.

תמונה 1

בצד ימין למעלה צבי גלב, בצד ימין למטה אשתו חנה גלב, פייגי ופסי האחיות שנמצאו

אבי לקח אותן לביתו ואמי טיפלה בהן עד שהחלימו. מבית הוריי שברומניה הן יצאו לחופתן והקימו בתים לתפארת.

תמונה 2
      שולמית והנכדים

הזוית האישית

שולמית: זכיתי להעביר לנכדתי סיפורים שאירעו במהלך המלחמה ולאחריה. אנו רוצות לאחל אחת לשנייה שלא נחווה יותר מלחמות ונעביר לדורות הבאים את מורשת הניצולים תודה רבה על הליווי של התוכנית. נהנו מאוד ויהב למדה מזה המון על המשפחה.

מילון

פדאיון
כינוי לקבוצת טרור של מחבלים ערבים שהופעלו ע"י מדינות ערב ושהסתננו לישראל למטרות פיגועים בשנים שאחרי קום המדינה.

חסידות סאטמר
חצר חסידים שהוקמה על ידי הרב יואל טייטלבוים ב-1905 ברומניה.

ציטוטים

”אומץ רב ומסירות שבאו לידי ביטוי בביצוע משימת האיחוד, ההחלמה והבניה מחדש“

הקשר הרב דורי