מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

הקמת קיבוץ משמרות מפי יואב שכביץ

נועה וסבא יואב
החנוכיה שיוצרה במפעל הרימונים
על הקמת 'משמרות' ועל חנוכיה מיוחדת

מפי סבא יואב שכביץ: "אבא ואימא שלי היו בין החלוצים שהקימו את קיבוץ משמרות. ההורים שלי באו מרוסיה, הם היו ציונים (ציונים הם יהודים שרוצים להגיע לארץ ישראל (ציון=ישראל). הרוסים גירשו אותם ממקום מושבם לבתי סוהר במקומות מרוחקים.

את אבא שלי גירשו לסיביר (מקום רחוק וקר ברוסיה) ואת אימא שלי גירשו לארץ שנקראת קזחסטן. לאחר כמה שנים נתנו להם לעלות לישראל.

בארץ באותם הימים שלטו האנגלים. הערבים היו רוב בארץ, היו מעט יהודים והרבה ערבים. בארץ התאחדו כמה קבוצות של חלוצים והחליטו להקים קבוצה שתקרא משמרות (השם משמרות ניתן על שם חווה חקלאית ברוסיה שבה החלוצים למדו חקלאות לפני שעלו לישראל – לחווה החקלאית קראו משמרות).

העולים הראשונים שהקימו את משמרות באו מרוסיה, ליטא ולטביה. חיים חנוך (אבא של שלום חנוך) כתב שיר שנקרא "הורה משמרות", שמספר על הקמת משמרות וכך כתוב באחד הפרקים של השיר: "מסיביר גולה נידחת ליטא, לטביה ועוד, הנה התאספנו יחד ונקים את משמרות".

החלוצים בנו בתים, שתלו פרדס, מטע וכרם בננות. גידלו תרנגולות, פרות וסוסים. זרעו חיטה, שעורה ועוד גידולים. הקימו חדר אוכל משותף ובתי ילדים, הילדים היו ישנים בבתי הילדים וההורים בערב היו עוזרים בעבודות בשדה ובחדר האוכל. את כל החגים חגגו בחדר האוכל. מאז אותם ימים רחוקים משמרות גדלה ועכשיו משמרות הוא קיבוץ גדול עם הרבה אנשים והרבה ילדים.

סיפורה של חנוכיה עשויה נחושת

פעם, בימי המנדט הבריטי, כשהאנגלים שלטו בארצנו, היה בקיבוץ משמרות מפעל לייצור רימונים בו עבדו חברים מהפלמ"ח ואני. כדי שהאנגלים לא יחשדו וכדי שהסוד ישמר, הכינו בו גם כמה צעצועים וגם את החנוכיה שהייתה אצלנו בבית. מלבד החנוכיה הכינו במפעל גם מפצח אגוזים בצורת תנין מנחושת…" (התנין נמצא אצל אח של סבי בחדרה).

החנוכיה שהוכנה במפעל הרימונים

תמונה 1

הזוית האישית

נועה: היה לי נעים וכיף שסבא הגיע לבית הספר, שמעתי סיפורים מעניינים על ההיסטוריה המשפחתית שלנו.

סבא יואב ונועה

תמונה 2

נועה עם סבא יואב ואבא מיכאל

תמונה 3

 

מילון

קיבוץ
קיבוץ הוא צורת התיישבות שיתופית ייחודית לציונות, ליישוב ולמדינת ישראל, המבוססת על שאיפת הציונות להתיישבות מחודשת בארץ ישראל ועל ערכים סוציאליסטיים - שוויון בין בני האדם ושיתוף כלכלי ורעיוני. הקיבוץ הוא בדרך כלל יישוב קטן המונה מספר מאות תושבים, ופרנסתו מחקלאות ומתעשייה. (ויקיפדיה)

עצמאות
במדע המדינה, עצמאות היא מצב שבו מדינה אינה תלויה בגורם חיצוני לצורך קיומה הפיזי והכלכלי, הגנה על גבולותיה ושמירה על הסדר הציבורי ושלטון החוק. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”מסיביר גולה נידחת, ליטא, לטביה ועוד, הנה התאספנו יחד ונקים את משמרות (חיים חנוך)“

הקשר הרב דורי