מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

הקמת קיבוץ יטבתה

אני ונכדתי
אני ליד שלט יטבתה לאחר הקמת הקיבוץ
זיכרונות נעורים מהיאחזות נח״ל והקמת קיבוץ

שמי נורית בייט (בעבר זרקובסקי). נולדתי בראשון לציון בשנת בעונת החורף, כלומר דצמבר. למדתי בבית ספר היסודי ׳חביב׳. בשנת 1938 בכיתה ו' עברתי לבית ספר בארי. בתיכון למדתי וגרתי בכפר הירוק, הייתי המחזור הראשון. התגייסתי לצבא עם גרעין נח״ל להיאחזות עין רדיאן. בהמשך נשלחתי ללימודי כימיה כדי שאוכל לעבוד כלבורנטית במעבדה לחקר מים וקרקע, כיום זו תחנה ניסיונות אזורית. כשעזבתי את הקיבוץ עבדתי מספר שנים באוניברסיטת בר אילן במעבדה לכימיה פיזיקלית. כשהתחתנתי עברתי לגור בכפר שמריהו, מקום המגורים של בן זוגי ושלי עד היום.

כבוגרת הכפר הירוק מחזור א' הצטרפתי לגרעין ״מגל וחרב״ שהיה מורכב משלושה חלקים: בוגרי הכפר הירוק,  בוגרי קן רחובות וקן חולון התנועה המאוחדת.  באפריל בשנת 1957 כחיילים בנח״ל הגענו להיאחזות עין ראדיאן.

בדרך לחתונה במטע הערבי, היאחזות עין ראדיאן

תמונה 1

גרנו בצריפי עץ, הייתה מקלחת משותפת הבנויה מפחי אלומיניום. בתי השימוש היו ציבוריים ונבנו מלוחות עץ ״בול קליעה״. חדר האוכל היה צריף. הקירור היה באמצעות טפטפות. שעות העבודה בשדה בעונת הקיץ היו בין ארבע בבוקר לעשר בבוקר, ואחר הצהרים מארבע עד שבע. חשמל סופק על ידי גנרטור שכובה כל לילה באחת עשרה והודלק שוב בבוקר. לפעמים בשעות העומס בחשמל כבה הגנרטור.

אני עובדת במכבסה 

תמונה 2

בערבים ישבנו על הדשא ושרנו, פעם בשבוע הקרנו סרט. בימי שישי בארוחת ערב ערכנו קבלת שבת ואחריה בדרך כלל התקיימה תוכנית תרבותית כלשהי שהרבה פעמים הייתה מלווה בריקודי עם. אמנים ומרצים הגיעו מדי פעם  להעשיר את חיי התרבות שלנו.

לובה אליאב מבקר אותנו בקיבוץ ומרצה במועדון התרבות

תמונה 3

בדצמבר שנת 1958 השתחררנו מהצבא, חגגנו את העלייה לקרקע וההיאחזות הפכה לקיבוץ שנקרא: "יטבתה". אז התחילו להיבנות בתי המגורים, חדר האוכל, לול ורפת שבהתחלה שימשה רק לבשר. בהמשך התפתחה הרפת לתעשיית החלב שבתחילה סיפקה חלב רק לאילת ובהמשך גדלה והתפתחה לתעשייה שמספקת חלב ומוצריו לכל הארץ. כמו כן היה מטע תמרים שבהמשך גדל למאות דונמים. למרות קשיי האקלים והתנאים הקשים זו הייתה תקופה נהדרת.

טקס העלייה על הקרקע 

תמונה 4

פורים בקיבוץ (התחפשתי למאלפת חיות)

תמונה 5

הזוית האישית

סבתא נורית: היה לי כיף להיפגש עם נכדתי יותר מהרגיל ובמסגרת נוספת ולשמוע סיפורי משפחות אחרות. לספר ולהכיר לנכדתי את תנאי החיים השונים לגמרי מאלה של היום.

הנכדה נועה: היה לי נחמד לראות את סבתא בבית הספר ולעבוד איתה יחד בעבודת צוות, ואהבתי שהיא סיפרה לי על תקופתה וסיפורים מתקופת הילדות שלה ואני שמחה שהשתתפתי בתוכנית זאת.

מילון

היאחזות
ישוב שהוקם והוחזק על ידי הצבא עד שהפך לישוב קבע

יָטְבָתָה
קיבוץ בדרום הערבה, כ-45 ק"מ מצפון לאילת. הוא הוקם בסוף 1957 לאחר מספר שנים בהן היה המקום היאחזות נח"ל. היאחזות עין רדיאן, השלישית בארץ, קמה ב-1951 סמוך לקידוח שהזרים מים לאילת תוך מטרה לשמור על המתקן והצינור, ואבטחת הדרך בין באר שבע ואילת בהיותה נקודת היישוב היחידה לאורכה. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”למרות קשיי האקלים והתנאים הקשים זו הייתה תקופה נהדרת“

הקשר הרב דורי