מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

הקמת ישוב קהילתי חדש בגולן – קצרין

ליהי עם סבתא שמחה
שמחה בעיר קצרין בראשיתה
הסיפור שיסופר כאן הינו סיפור על התיישבות חדשה בעיר קצרין שבגולן.

באחת משבתות החורף בהם זרחה שמש נעימה פתחתי עיתון ובו הייתה כותרת על הקמת עיר חדשה בגולן. זה היה בשנת 1977. בהתלהבות רבה נסענו אני ובן זוגי כ-20 דקות מקיבוץ מחניים בו גרנו, לעבר ההתיישבות החדשה.

קצרין

בין אבני הבזלת הבוהקים מגשם יום האתמול שנצצו בשמש היו ניצנים ראשונים של הקמת עיר. השמש זרחה השמיים היו בהירים הכול נראה זוהר, נוצץ ונקי. בו במקום נפלה החלטה שזו העיר שאנחנו רוצים לחיות בה ולהיות חלק מצביונה ובה נגדל את ילדינו. זכינו להיות חלק בהקמתה ושירתנו את הקהילה אני כאחות במרפאה, ובעלי כרופא אזורי.

אלו היו ימים של התחלה מלאת התפעלות והתחדשות בבניית עיר חדשה שהייתה בה עם כל השמחה גם מחלוקת ביחס לזכותנו להתיישב בה מאחר שחלק מחבל ארץ זה היה מכיבוש הגולן במלחמת ששת הימים. לימים היו דיונים רבים בממשלות ישראל על אופי הסכמי השלום שיחתמו עם הסוריים והאם העיר קצרין תהיה חלק ממדינת ישראל או תוחזר בהסכמי השלום לסוריים.

למרות החלת החוק על הגולן בשנת 1981, על ידי מנחם בגין ראש הממשלה דאז, אי הוודאות שליוותה את התושבים הייתה לא פשוטה ואנחנו כמשפחה החלטנו לעבור לגבעת אבני לישוב שלא הייתה עליו מחלוקת, אך ליבנו ורגשותינו נשארו עם העיר קצרין שעד היום, שנת 2020 ממשיכה להתקיים לפרוח ולשגשג.

מבנה החיים היה כישוב קהילתי היה בו המון עניין ואכפתיות לאנשי הקהילה. בנו פעוטונים לתינוקות גנים לגיל הרך ובתי ספר שנתנו מענה לילדי וילדות הישוב. ההורים היו מעורבים מאוד בתכני החינוך והלימוד והיה קשר רציף עם אנשי החינוך. נכדתי מספרת לי שגם היום מיישמים מעורבות הורים בתכני הלימוד והחינוך של ילדיהם.

כל משפחה דאגה לקיום הכלכלי שלה. כמובן שבעת צרה של משפחה אחרת יכלה להיעזר במשפחות האכפתיות בישוב  שדגל בערבות הדדית.

 בקצרין

תמונה 1

מבחינה חברתית היה מתנ"ס פעיל ששירת את ילדיי ואנשי הקהילה בחוגים שונים שכל אחד בחר את המתאים לו על פי נטיות ליבו.

בסיכומו של דבר זו קצרין, הייתה עיר שהיה נעים מאוד לגור בה עיר שלווה ורגועה עם אפשרויות תוכן רבות.

הזוית האישית

סבתא שמחה: זו הייתה חוויה, במפגש המשותף שלנו התרשמתי מיכולת ההבנה העניין והאהבה הגדולה שהביעה נכדתי היה לי שמח ומעניין.

הנכדה ליהי: שמחתי מאוד לשמוע סיפורים שלא ידעתי על סבתי. שמחתי שסבתא שלי הגיעה לבית ספרי לראות איפה שאני לומדת ולהיפגש איתה גם במתחם בית הספר.

מילון

צביונה
המראה שלה, איך רצינו שהעיר תראה

קצרין
קַצְרִין היא מועצה מקומית במחוז הצפון בישראל, הממוקמת במרכזה של רמת הגולן, בגובה של 300 מטר (היישוב) עד 370 מטר (אזור תעשייה) מעל פני הים. שטח השיפוט של קצרין הוא 12,214 דונם. מדרומה של קצרין נמצאת שמורת יער יהודיה. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”אי הוודאות שליוותה את התושבים הייתה לא פשוטה“

”חלטנו לעבור לגבעת אבני לישוב שלא הייתה עליו מחלוקת, אך ליבנו ורגשותינו נשארו עם קצרין“

הקשר הרב דורי