מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

הקמתו של קיבוץ שדה יואב בשנת 1966

אביבה ורועי
אביבה במטבח שנה הראשונה בקיבוץ
אני הגעתי כבר בתחילת השנה על מנת לתחזק את חדר האוכל והמטבח.

נולדתי בשנת 1946 בפתח תקווה, גדלתי ברמתיים, היום  היא הוד השרון. גדלתי בבית שההורים באו מאירופה.
 
הייתי חברה בתנועת השומר הצעיר. מאחר שאחי הגדול היה חבר בתנועת השומר הצעיר, גם אני הלכתי לשם. בסופו של דבר חיקיתי את מהלכיו. אחי היה ממקימי קיבוץ ניר עוז. אני המשכתי ללכת לתנועת השומר הצעיר יחד עם כל החברה. בסוף כתה י"ב , דרך התנועה התאספו כל החברה מהתנועה מהערים: חיפה, פתח תקוה, רמתיים ונתניה לגרעין  נח"ל. הגרעין שלנו נקרא "אתגר". גרעין נח"ל זה שלנו הקים את שדה יואב.
 
שדה יואב קיבוץ מתנועת הקיבוץ הארצי השומר הצעיר (ויקיפדיה)
 

תמונה 1

הקיבוץ הוקם ביוני 1966. באנו למקום שלא היה בו דבר, בהתרגשות גדולה וכוונה להגשמת חלום. במקום היה רק צריף חדר האוכל. שני תאי שירותים ציבוריים ומספר צריפי מגורים ושדות רחבים סביב.
 
אני הגעתי כבר בתחילת השנה על מנת לתחזק את חדר האוכל והמטבח. חגיגות העלייה לקרקע נערכו ביוני ברוב עם ואז גם היגיע כל חברי הגרעין לבניית הקיבוץ. משם המשכנו את בניית הקיבוץ בעזרת חברי קיבוצים אחרים, ששלחו אנשי מקצוע להדריך, ללמד ולעזור לנו. היגיעו בני משק משער העמקים, מחצור, מנגבה ומעוד יישובים.  
 
העשרה
השומר הצעיר: "השומר הצעיר היא תנועת הנוער הציונית הראשונה בעם היהודי. התנועה הוקמה באירופה ב-1913 על ידי קבוצת נערים ונערות יהודים שביקשו למצוא דרך חדשה לחבריהם ולשאר בני עמם בגולה. התנועה פועלת בישראל וברחבי העולם ומקיימת פעילות חינוכית שבסיס רעיונה "תיקון אדם-תיקון עולם" על פי ערכי הליבה של השומר הצעיר – ציונות, סוציאליזם ואחוות עמים".
שדה יואב: "שדה יואב הוא קיבוץ מתנועת הקיבוץ הארצי השומר הצעיר באזור הדרום, בין הערים אשקלון, קריית גת וקריית מלאכי, השייך למועצה אזורית יואב. כיום יש בו בריכה, אתר נופש ואירוח כפרי. היישוב הוקם בשנת 1966".
קיבוץ ניר עוז: "ניר עוז הוא קיבוץ בחבל אשכול, שבמערב הנגב הצפוני, כ-3 קילומטר ממערב למגן, וכ-2 קילומטר מנירים. הקיבוץ משתייך לקיבוץ הארצי. ראשיתו של הקיבוץ בהיאחזות ניר עוז שהוקמה בשנת 1955 והתאזרחה בשנת 1957. שטח הקיבוץ הוא כ-20,000 דונם. ענפי החקלאות של הקיבוץ כוללים: פלחה, שלחין, מטעים, בקר (עגלים לבשר) ולול. בקיבוץ יש מפעל לייצור חומרי איטום סיליקונים וחומרי בניין, וגם חברה לתכנון ופיתוח הנדסי.
 
תכנית הקשר הרב דורי, תשע"ו

מילון

ניר עוז
ניר עוז הוא קיבוץ בחבל אשכול, שבמערב הנגב הצפוני, כ-3 קילומטר ממערב למגן, וכ-2 קילומטר מנירים. הקיבוץ משתייך לקיבוץ הארצי. ראשיתו של הקיבוץ בהיאחזות ניר עוז שהוקמה בשנת 1955 והתאזרחה בשנת 1957. שטח הקיבוץ הוא כ-20,000 דונם. ענפי החקלאות של הקיבוץ כוללים: פלחה, שלחין, מטעים, בקר (עגלים לבשר) ולול. בקיבוץ יש מפעל לייצור חומרי איטום סיליקונים וחומרי בניין, וגם חברה לתכנון ופיתוח הנדסי.

שדה יואב
שדה יואב הוא קיבוץ מתנועת הקיבוץ הארצי השומר הצעיר באזור הדרום, בין הערים אשקלון, קריית גת וקריית מלאכי, השייך למועצה אזורית יואב. כיום יש בו בריכה, אתר נופש ואירוח כפרי. היישוב הוקם בשנת 1966. היישוב נקרא על שם לוחם הפלמ"ח סגן אלוף יצחק דובנו – ש"יואב" היה שם הצופן שלו – אשר נהרג בעת הגנת קיבוץ נגבה הסמוך, בהפצצות מ"מצודת יואב" של ימינו (מצודת יואב הייתה מצודת משטרה בריטית שעברה לידיים מצריות עם צאתם של הבריטים מהארץ).

השומר הצעיר
השומר הצעיר היא תנועת הנוער הציונית הראשונה בעם היהודי. התנועה הוקמה באירופה ב-1913 על ידי קבוצת נערים ונערות יהודים שביקשו למצוא דרך חדשה לחבריהם ולשאר בני עמם בגולה. התנועה פועלת בישראל וברחבי העולם ומקיימת פעילות חינוכית שבסיס רעיונה "תיקון אדם-תיקון עולם" על פי ערכי הליבה של השומר הצעיר - ציונות, סוציאליזם ואחוות עמים.

הגשמה
מימוש חלום

ציטוטים

”באנו למקום שלא היה בו דבר, בהתרגשות גדולה וכוונה להגשמת חלום.“

הקשר הרב דורי