מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

הקופסה הכחולה בעיראק

מעיין וסבא דוד בתכנית הקשר הרב דורי
בית ילדותוו של סבא דוד
סיפור ילדות בעירק תוך כדי הפרעות שהתחוללו בעירק והחלום הציוני לעלות ארצה ומימושו

נולדתי בשנת 1934 בכורדיסטן שבעיראק.

שמות הורי פרחה ומרדכי. שמות אחי מאיר וציון שמות אחיותיי בת שבע, רוחמה, חביבה, כתון. עליתי לארץ בשנת 1951 בגיל הגן הייתי במסגרת בין הגילאים 4-10 ובבית ספר הייתי מגיל 10 ומעלה והינו לומדים בשעות הערב.

זיכרונות ילדות

בשנת 1937 המטפלת שלי התחתנה ואני בכיתי המון כי אהבתי אותה וזאת הייתה החתונה הראשונה שהייתי. בשנת 1939 מכרו בילדותי ממתק בצורה של מכונה מתוצרת גרמניה. אצלנו היה חדר שלמדנו תורה ואני לא הייתי מרוצה מהמלמד אמרתי לו שהוא לא יודע ללמד ובלי רשות הורי הלכתי למלמד אחר והייתי אז בן 7. אחרי לימוד תורה הלכנו ללמוד בבית הספר גם בשעות הערב והרבה פעמים הייתי תורן בכיתה כי הייתי חרוץ בלימודים.

זיכרון מהחתונה

בזמן החתונה גרתי במעברה והחלטתי להתחתן בישוב אחר אצל אחי וכשחזרתי למעברה כל התושבים התפעלו ושאלו אותי איפה הייתה ומתי התחתנה. התחתנתי בשנת 1958 בתאריך 27.2 , החלטתי להתחתן בישוב אחר בגלל שהייתי מאוד מוכר במעברה והיה לי כמות גדולה של אורחים ולא היה לי עזרה כדי לכבד את כולם.

קליטה

כשעליתי ארצה הגענו לשדה תעופה וידעתי עברית ועזרתי לכל היהודים שעלו מהעיר שלי מאחר ולא ידעו את השפה העברית ואני דברתי במקומם עברית עד שהעבירו את כולם למעברות.

זיכרון משמעותי מהעבר

בסלמניה הייתי בתנועה ציונית ודאגתי לקרן קיימת, מכרתי בולים ואספתי כסף בקופסה כחולה של קרן קיימת הסתובבתי בשכונה היהודית ואספתי כסף ואת הכסף היינו שולחים לארץ ישראל.

מה היה במלחמת העולם השנייה?

היה "פרוק" ב-1941 בחג שבועות התנפלו על הקהילה היהודית בבגדד נרצחו הרבה יהודים. היהודים עמדו על זכותם ותוך יומיים נהרגו מהם 180 איש והיו גם פצועים. אחרי שהתנפלו הערבים על יהודי בגדד הוקמה התנועה הציונית והתחילו ללמד עברית בכל ערי עירק והקימו תנועה חלוצית כדי להגן על עצמם מהמאורעות הייתי אחד מילדי החלוצים, אחי היה מורה. רוב זמני השתדלתי ללמוד וכתבתי מילון בעברית. לפני שעליתי לארץ הייתי מדריך נוער והייתי מלמד עברית בסתר ילדים בבתים שלהם שאף אחד לא יגלה שאנחנו ציונים

הזוית האישית

מעיין מרקו: דרך התכנית למדתי על סבא שלי, תמיד ידעתי שהוא חכם ושיש לו ידע רב אבל לא ידעתי שהוא ציוני אמתי ועוד בהיותו ילד עשה הכל לעזור למפעל הציוני ולעלות לארץ. אני גאה בסבא שלי ואוהבת אותו מאוד.

מילון

מעברה
ישוב ארעי לעולים חדשים לארץ ישראל בשנות החמישים.

פארוק
השואה שהייתה ליהודים בעירק

מאורעות
התפרעויות נגד היהודים

ציטוטים

”יש כל כך הרבה בעולם אם רק יהיו לנו עיניים לראות ולב לאהוב ויד לאסןף “

הקשר הרב דורי