מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

הקופסא המיוחדת שעוברת מדור לדור

אני וסבתי בבית סבא וסבתא מצטלמות למזכרת
בצעירותי כשהלכתי לים, קלעתי צמות.
הקופסא המיוחדת שעוברת מדור לדור

סבתא שרה :

נולדתי בתאריך 12.2.1947 בזמן העוצר על ירושלים.

אבי שמעון ספרא (סבא רבא של נעמה )היה ממקימי קיבוץ מעלה – החמישה. בזמן מלחמת השחרור הילדים והנשים הסתתרו במנזר רטסבון. היות והייתי תינוקת, שנה שלמה חייתי במרתף של המנזר ולכן חליתי בברונכיט ספסטית. כשחזרנו לקיבוץ המחלה הייתה קשה והציעו להורי שנעבור לגור במשור החוף. גרנו בעיר חדרה, בה למדתי בי"ס יסודי ותיכון. בצבא שירתתי כבוחנת פסיכוטכנית, בתקופת מלחמת ששת הימים.

בשנת 1968 נישאתי לגיורא פלד, סבא של נעמה ונולדו לנו שלושה בנים, אייל הבכור, אבא של נעמה, גיא וטל. עסקתי בחינוך 40 שנה. הייתי מחנכת, רכזת שכבה, מגישה לבגרות במתמטיקה וסגנית מנהל בית ספר תיכון שבחדרה.

סבתא רבתא ציפורה לבית לנגזם

אימא שלי ציפורה, סבתא רבתא של נעמה. נולדה בפולין וגדלה בבית דתי מאוד עם עוד שני אחים. בשבתות שכולם היו הולכים לבית הכנסת, היא הייתה אומרת, שהיא הולכת הביתה להכין את ארוחת השבת. בעצם היא הייתה הולכת לתנועת הנוער "גורדוניה", הנוער העובד. בתנועה, נחשפה סבתא לציונות והחליטה שהיא רוצה לעלות לארץ ישראל. היא אמרה להוריה, שהיא רוצה לנסוע לדודה בבלגיה, כשהיה לה ברור שהיא מחכה לסרטיפיקט, אשור עליה רשמי לארץ ישראל.

לפני יציאתה אחיה בנה לה קופסה מעץ עם עיטורים והכל מעשה ידיו. קופסה זאת ליוותה את סבתא בכל מסעה לארץ ישראל והפכה להיות חפץ שעובר מדור לדור במשפחה. אחרי שנה של שהייה בבלגיה סבתא קבלה את האישור המיוחל ועלתה על אוניה לארץ ישראל.

באוניה היא הכירה חברה, ששאלה אותה: "לאן תלכי?"

סבתא בתמימות ענתה: "לארץ ישראל", החברה התעקשה ואמרה: "אבל לאיפה בארץ ישראל"?

סבתא אמרה: "לא יודעת". החברה אמרה לה: "יש לי אחות בקיבוץ גן שמואל בואי איתי ללילה ראשון".

אכן סבתא ישנה בלילות הראשונים בגן שמואל. היא מצאה עבודה בסלילת כביש מחדרה לפרדס חנה. ברגע שהתחילה לקבל משכורת שכרה חדר בחדרה. לסבא שמעון היה דוד בחדרה, והוא היה מגיע אליו לעיתים קרובות. כך פגש סבא את סבתא והם נישאו בחדרה.

הזוית האישית

נעמה פלד: אני מאוד נהנתי לעבוד עם סבתא, ולהיות במחיצתה. למדתי המון על ההסטוריה של משפחתי אני מקווה שיהיו עוד כאלה פעילויות בעתיד.

סבתא שרה פלד: למדתי על כישוריה הרבים של נכדתי נעמה, הפעלה והתמצאות במחשב וברצון שלה לשמוע על משפחתה.

מילון

סרטיפיקט
אישור עליה לארץ באופן רשמי

ציטוטים

”למדתי שסבתא רבתא הייתה מאוד ציונית ובשביל לעלות לארץ ישראל היא עזבה את משפחתה“

הקשר הרב דורי