מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

הצנחנית תמי והמחבל

נועם דניאל וסבתא במפגש הקשר הרב דורי
סבתא תמי החיילת
מה קרה ששמרתי על מחבל ביריחו

שמי תמי זרוצ'ס לבית משפחת יושע.

התגייסתי לצנחנים בשנת 1968 לגדוד 890 בתפקיד פקידה פלוגתית. במסגרת התפקיד הייתי אחראית לתת לחיילים אוזן קשבת, להביא דואר, חבילות ולהביא צ'ופרים למסעות. הפלוגה עברה במסגרת תעסוקה מבצעית (שמירה על הגבולות) ואימונים בשטחים השונים שנכבשו במלחמת ששת הימים כמו: עזה, מדבר סיני, יריחו.

באחד הימים כשהגדוד היה במשטרת יריחו ועשה מארבים בגבול ירדן, הגיעה הודעה כי מחבלים מסתתרים באחת המערות באזור. החיילים יצאו לתפוס אותם והביאו מחבל שנתפס אל משטרת יריחו. לאחר זמן מה הזעיקו שוב את החיילים כי ראו נשים מסתתרות במערה כדי לברר מי הן. כל החיילים יצאו ורק אני נשארתי. מישהו תקע לי ליד רובה ואמר לי לשמור על המחבל. עמדתי מול בחור צעיר מפוחד שלא היה באזיקים ואיימתי עליו עם רובה שלא ממש ידעתי להשתמש בו, כיוונתי אליו את הרובה ולא הורדתי ממנו את העיניים. הרגשתי פחד אבל גם גאווה שאני כמו חייל קרבי. למזלי, הוא פחד יותר ממני. כשהחיילים חזרו, נשמתי לרווחה. בסופו של היום הסתבר שמאחורי הנשים במערה התחבאו מחבלים שירו על החיילים שלנו והרגו שני קצינים.

תמונה 1
הצנחנים מהפלוגה

תמונה 2

צנחן

תמונה 3
מארב של הצנחנים

הזוית האישית

סבתא תמי:  שמחתי מאד שדניאל הזמינה אותי להשתתף ולקחת חלק בתכנית הקשר הרב דורי. חשוב לי לספר על החוויות שהיו לי. הרגשתי שזה קירב אותנו.

נכדה דניאל: אני נהנתי ללמוד מסבתא ולתעד את סיפורה יחד עם נועם.

חברה נועם: היה לי מאד מעניין להקשיב לסיפורים של סבתא תמי, למדתי הרבה דברים חדשים.

מילון

צנחנים
חיל רגלים לוחם. סימן ההיכר כומתות אדומות החייל היחיד צונח. בתקופת מלחמת ששת הימים נחשבו לחוד החנית של צה''ל.

פקידה פלוגתית
התפקיד הנחשק והקרבי ביותר באותה תקופה. הפקידה הייתה בת יחידה עם פלוגה של חיילים והתפקיד היה לתמוך במורל חיילים על ידי הבאת דרישת שלום מהבית באמצעות דואר, צ'ופרים במסעות ובעיקר להקשיב ולהקל על החיילים שהגיעו הביתה אחת לשלושה שבועות.

יריחו
נמצאת בשטחי יהודה ושומרון אשר נכבשו על ידי צה''ל במלחמת ששת הימים ( כיום נמצאת בשליטת הפלסטינים ). יריחו נמצאת משטרה בריטית נטושה שבאה להתיישב גדוד 890 במסגרת תעסוקה מבצעית.

מחבל
בתחילת שנות ה-70 היו קבוצות רבות של מחבלים שמטרתם הייתה להרוג חיילים. המחבלים שוטטו ברחבי יהודה ושומרון והצבא עשה מארבים לתפוס אותם.

ציטוטים

”למזלי, הוא פחד יותר ממני...“

הקשר הרב דורי