מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

הצלת יהודי בולגריה ואניית מעפילי סלבדור

אני ונכדתי טליה.
בן דודי יעקב בכר ז"ל
יעקב בכר ז"ל

שמי יעקב בכר, נולדתי בתאריך 1.4.1935, להורי, חיים וויקטוריה.

 

בני משפחת בכר, הם צאצאי יוצאי ספרד שהגיעו לטורקיה, כשהסולטן הטורקי פתח את השערים ליהודים לפני חמש מאות שנה. סבא של בן דודי עלה מרוסיה לטורקיה, ושם נולד אביו של בן דודי.

בן הדוד, יעקב, נולד בטורקיה בשנת 1935, בעיירה סליבריה. בגיל שבע הלך לבית ספר וסיים בית ספר יסודי. בני המשפחה היו פעילים בעליית נוער לארץ ישראל.

בשנת 1940, אניית המעפילים  "סלבדור", אשר הובילה עולים חדשים לארץ ישראל מבולגריה, טבעה ליד חופה של העירייה סליבריה, שבה הוא גר.

בבוקר אותו יום הטורקים הגיעו לחנות הבשר של אביו של יעקב, חיים, מפני שהיה איש מאוד מכובד והודיעו לו על טביעת האנייה, הוא הודיע מיד על כך לקהילה היהודית בעיירה.

חיים ז"ל שכר את כל הטנדרים בעיירה ומיהר לכיוון האנייה שטבעה, יחד עם יעקב. הם רצו לכיוון האונייה והתחילו להוביל את הניצולים והמתים לבית הכנסת הגדול וכל היהודים החלו לטפל בניצולים.

בשנת 1949, לאחר קום המדינה, עלה יעקב ארצה עם הוריו, סבתו וחמשת אחיו. הם הגיעו לשער העלייה ומשם לבית עולים "בית ליד".

יעקב היה הבן הבכור ולכן הוא התחיל כבר לעבוד בבית עולים כדי לעזור להוריו בכלכלה. בשנת 1950 נולדה להוריו בת ואז הם עברו להרצליה לנווה עמל. הוא המשיך לפרנס את המשפחה עד סוף 1952, אז התגייס לצבא ושירת בנאמנות שנתיים וחצי. לאחר השחרור המשיך לפרנס את המשפחה.

תחביבו היה לגדל עזים ותרנגולים. נכדתי, טליה, עימה אני משתתפת בתכנית הקשר הרב דורי, אהבה לבקרו ולהאכיל את החיות.

יעקב נפטר בשנת 2011.

הזוית האישית

אורה: נהנתי מאוד מהתכנית, אני חושבת שתכנית זו היא תכנית מצויינת, הנותנת פרספקטיבה על ההסטוריה ומתעדת את הרגעים החשובים לדור ההמשך.

מילון

סלבדור
שם של אניית מעפילים

ציטוטים

”ערבות הדדית - "איש לרעהו יעזורו ולאחיו יאמר חזק"“

הקשר הרב דורי