מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

הצלת ההורים מהשואה

נכדי איתי ואני
משפחתי בטקס בברלין
הורי ניצלו אבל שאר המשפחה לא

שמי עדנה ונולדתי בשנת 1945 בתל אביב בבית חולים אסותא הישן, להורים יוצאי גרמניה.

את ימי ילדותי העברתי בצפון תל-אביב. גדלתי בבית עם אח אחד נוסף והייתי ילדה מפונקת ובבית היו חוקים וגבולות. לדוגמא: לא הלכתי לתנועת נוער כי אסרו עלי לחזור בשעה מאוחרת הביתה. גם על אופניים היה מסוכן שארכב. לעומת זאת הייתי הולכת לחוגים כמו התעמלות ונגינה. במסגרת המשפחה נסענו לטיולים רבים בארץ, בילינו במלונות ובמסעדות, והרבה על חוף הים. למרות שהייתה לי משפחה קטנה הייתה לי ילדות מאושרת ושמחה בארץ.

הורי פנינה (אירמה) לבית שינפלד ואבי יהודה (לואי) אונגר התחתנו ב1935 בברלין. עם עלייתו של היטלר לשלטון והרעת מצב היהודים, ברחו הוריי מגרמניה מיד לאחר החתונה. הם יצאו באנייה לישראל כי הבינו שהמצב רק עוד יחריף ועתיד היהודים בגרמניה בסכנה.

סבי וסבתי אהרון ופרידה שינפלד היו בעלי עסק שהתמחה בתלבושות נשים ובמעילי נשים. ב -1938, אהרון שינפלד, יחד עם בנו (דודי)בן ה -21 אז, נאספו עם יהודים רבים וגורשו לפולין.

הם נכלאו בגטו דרוהוביץ'. לפי המסמכים מממשלת גרמניה שקיבלתי לאחרונה הם נספו ב1942 באותו מחנה. סבי עבד בביתו הפרטי של הס"ס פליקס לנדאו. כדי להגן על סבתי, סבי לקח אותה לשם. כשחזר סבי ערב אחד, נעלמה סבתי. המיליציה האוקראינית לקחה אותה, כמו רבים אחרים, היא נורתה ונקברה בקבר אחים בדרוהוביץ'.

ב – 14/4/1944 הועבר אהרון שינפלד למחנה הכפייה פלשוב. סבי הועבר ממחנה הריכוז פלשוב ב- 4 באוגוסט 1944 למחנה הריכוז פלוסנבורג.

באפריל 1945, תחת שמירה של אנשי אס אס, עזבו שורות של אסירים את מחנה הריכוז בפלוסנבורג. סבי נפטר באחד ממסעות המוות הללו יומיים לפני יום ההולדת ה -59 בווטרפלד.

משפחתה של אמי התגוררה בברלין באיזור שינברג רחוב מוץ .

השנה טסנו כל המשפחה לטקס המרגש של הנחת אבנים לפני ביתם.

תמונה 1
אבני נגף אשר מונחות ברחוב מוץ (ברלין) לפני ביתה של סבתי

חשוב לי לציין שאת כול האינפורמציה הזו קיבלתי מממשלת גרמניה כאשר פניתי אליהם, מפני שאימי לעולם לא דיברה או שוחחה איתי על משפחתה.

הזוית האישית

עדנה: הרעיון לתכנית הקשר הרב דורי הוא נהדר

מילון

אס אס
הכינוי שבו מוכר ארגון ההגנה והמודיעין של המפלגה הנאצית, "חיל ההגנה", על פי ראשי התיבות בגרמנית.

ציטוטים

” הנר יעבור מדור לדור“

הקשר הרב דורי