מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

הצלת בית הכנסת

סבא ונכדתו
סבא בן 3
העשור החשוב שלי בהונגריה

שמי יובל אונגר, אני משתתף בתכנית הקשר הרב דורי, זהו סיפורי:

בין השנים 1947 ל –1957, אני הייתי בן 3 עד 13. זכרון משמעותי שלי מילדותי בהונגריה הוא שהלכנו להציל את בית הכנסת. הוא היה כל כך חשוב כי הוא מסמל חיים יהודיים, הצלנו אותו כי רצו למכור אותו. זאת מכיוון שהוא היה במקום מרכזי והיה חבל על המגרש היקר אם אף אחד לא משתמש בבניין.

גרנו בכפר שקראו לו טולנה, היו בו מעט מאוד משפחות יהודיות ואי אפשר להתפלל בלי שיהיו עשרה גברים שעברו את גיל המצוות, זה נקרא מניין. ומכיוון שהיו רק שלושה כאלה, אז כל יום שישי הלכנו לבית הכנסת, הדלקנו נרות וזה עשה רושם כאילו משתמשים בבית הכנסת, כדי שלא יהרסו אותו. כתבתי על זה מאמר בעיתון הרואה אור בארץ בשפה ההונגרית בשנת 1962 ”להציל את בית הכנסת".

המהפכה

זה היה בשנת 1953 עד 1955. אימא שלי עבדה אז בחנות ממשלתית שהייתה מול הבית שלנו. בשנת 1956 הייתה מהפכה בהונגריה והיהודים חששו שהשואה תחזור, זה היה החלק החשוב ביותר מבחינתי. בסתיו פרצה המהפכה. משפחת דניאל ברחו לארצות הברית, הם ברחו כי אנטישמיים איימו עליהם שיהרגו אותם, איימו עליהם כי האישה נשבעה לאחר שחזרה ממחנה הריכוז שהיא תרצף את הכיכר המרכזית בגולגולות של נוצרים. אז נשארנו עוד פחות משפחות יהודיות משהיינו.

בשנת 1957 אנחנו עלינו לארץ באונייה. לקחתי לארץ מאה ספרים כי מאוד אהבתי לקרוא, והבאנו חלק מהריהוט שהיה לנו בבית וכלי בית. לא ברחנו, עזבנו באופן חוקי ולא פחדתי, אבל היה לי חבל לעזוב את החברים מהכיתה. אני עד היום בקשר איתם. היה לי כלב שהיה לי מאוד קשה לעזוב. גידלתי אותו מאז שהוא היה בן שבוע. חברים טובים שלנו נסעו לאנגליה גם באופן חוקי, הם היו כמו משפחה בשבילנו, ובזה חוסלה הקהילה היהודית ביישוב.

אני באופן אישי הכי אהבתי את העשור הזה, כי קרו בו מאורעות משמעותיים ואני זוכר דברים מהזמן הזה. הדברים האלה הם חלק ממני.

הזוית האישית

איילה וסבא יובל: היה לנו כיף ומהנה לעבוד יחד. גליתי נכדה נחמדה שרוצה לדעת על העבר שלי ואני (איילה) גיליתי שיש סיפורים מעניינים של סבא.

מילון

מניין
בהלכה, מניין הוא קבוצה של לפחות עשרה[1] יהודים בוגרים שהתקבצו יחדיו לשם קיום מצוות מסוימות שחובה לקיימן בנוכחות עשרה אנשים לפחות. אנשים אלו חייבים להיות גברים בוגרים (ביהדות האורתודוקסית) – החל מגיל שלוש עשרה. ויקיפדיה)

ציטוטים

”כשעלינו באונייה לארץ לקחתי איתי מאה ספרים כי מאוד אהבתי לקרוא“

הקשר הרב דורי