מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

הצלחותיו של סבא מוטי שוימר

דביר וסבתא שלומית כיום
סבא מוטי בצעירותו
הניצחון של סבא שוימר על הנאצים

סבא מרדכי – מוטי שוימר (אבא של סבתא שלומית, הסבתא שאיתי בתוכנית)  נולד בטרנסילבניה (הונגריה) למשפחה חסידית דתית מאד. הוא ביקר ב'חיידר', היה עם פאות ארוכות וכיפה ענקית. לאבא שלו (סבא יעקב) היה מפעל משגשג ומצליח והמשפחה הייתה במצב כלכלי מצוין. בקיץ היתה נוסעת כל המשפחה להרים, לבית הנופש שלהם.

כשסבא מוטי היה לפני בר מצווה, נכנסו הגרמנים לעיר שלהם וגירשו את כל היהודים לגטו. אחרי זמן קצר בגטו הובילו את כל המשפחה למחנה הריכוז אושוויץ. שם הופרדו סבא מוטי, אביו ואחותו הגדולה מאימא שלהם ומהאחים הקטנים, אותם לא ראו יותר לעולם. הם נרצחו בתאי הגזים באושוויץ.

סבא, אחותו ואביהם נשארו בחיים ושרדו את אושוויץ בדרכים קשות ורבות. שלוש שנים קשות עברו עליהם שם בהישרדות יומיומית שבסופן שוחררו כל האסירים מהמחנה וסבא עם אחותו ואביו חזרו לעיר שלהם. משם, בעזרת "עליית הנוער", רצה וניסה סבא לעלות לארץ לבדו. בהתחלה גורש עם חברי הקבוצה לקפריסין. שם חיו כמה חודשים במחנה עולים. סבא סיפר שאכל רק אורז כל שלושת החודשים (מאז הוא לא רצה יותר לאכול אורז  בכלל).

כשהגיע סבא בפעם השנייה לארץ ישראל, הוכנס לקיבוץ "חוליות-מנחמיה" שהיה קיבוץ חילוני. כשנדרש לעבוד בשבת בקיבוץ "חזר בשאלה". כשהגיע סבא לגיל 17 גוייס לצה"ל והיה שוטר צבאי (מ.צ.). לאחר השירות הצבאי חיפש סבא מה לעשות לפרנסתו. הוא הקים במו ידיו מפעל גלופות לטקסטיל (גלופה=שבלונה). סבא התחתן עם סבתא רחל על ידי שידוך של מכרים משותפים מכל צד. נולדו להם שתי בנות: שלומית (סבתא שלי) ואחרי הרבה שנים נולדה מיכל (מיקי).

סבא מוטי פיתח, שיכלל ועבד במפעל מגיל 23 ועד שנתיים לפני שנפטר (בגיל 79). סבא היה חרוץ מאד ובעל ראייה עיסקית טובה, למרות שמעולם לא למד (הוא הפסיק ללמוד בגיל 13). כשנפסקה תעשיית הטקסטיל בארץ והועברה לארצות שכנות, מכר סבא את המפעל (כשנתיים לפני שנפטר).

שתי בנותיו של סבא התחתנו ונולדו להן בנים ובנות – המשך השושלת. סבתא שלומית, מיקי וסבא מוטי נסעו ל"מצעד החיים", ביקרו באושוויץ ובמקומות שסבא גר והיה בהם. סבא מוטי היה גאה מאד בבנותיו, בנכדים ובנינים (שהספיק לראות) ובכל ההישגים בחייו. הוא שמח על כך שניצח את הגרמנים והקים משפחה לתפארת.

הזוית האישית

דביר: העבודה עם סבתא חיברה אותי יותר לשורשים של המשפחה של סבתא והתקרבתי יותר לסבתא.

סבתא: דביר יקר ואהוב, למד ממסורת המשפחה שלך והמשך להיות מקסים כמו שאתה לגאוות המשפחה.

מילון

חזר בשאלה
הפך מדתי לחילוני

גלופה
שבלונה. לוח הדפסה, לרוב מאבץ, שעליו בולטות אותיות או צורות המשמש להדפסת תמונות ואיורים בשיטת בלט. (מילוג)

מ.צ
משטרה צבאית. חיל בצה"ל שייעודו לשמש הסמכות המקצועית הראשית בתחומי אכיפת התעבורה והמשמעת, הכליאה, החקירות והבידוק הביטחוני במעברים. החיל כפוף לאגף כוח האדם של צה"ל. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”סבא למד בצעירותו בחיידר “

הקשר הרב דורי