מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

הצלה בשוויץ

בנימין ובריג'יט
צרפת במלחמת העולם השניה (מאתר יד ושם)
סבתא בריג'יט עברה מצרפת לשוויץ במלחמת העולם השניה

בריג׳יט כלב היא סבתא שלי. היא נולדה בשנת 1937 בצרפת, בעיר סטרסבורג. אבא שלה היה תובע כללי ואמא שלה הייתה עקרת בית. הן היו שלוש אחיות והיא הייתה באמצע.

בשנת 1939 המלחמה פרצה (מלחמת העולם השניה). המשפחה עברה מצפון צרפת לתונון לבאן (בתקופת הנאצים צרפת הייתה מחולקת לשני חלקים) ליד אגם ג׳נבה כדי להיות בטוחים, כי הנאצים עוד לא היו בחלק הזה של המפה. בגלל שהתחילו השמועות של תחילת השמדת היהודים אז הוריה החליטו לשלוח אותה לשוויץ אצל הדודים שלה כדי להציל אותה מהנאצים. היא הייתה רחוקה מהוריה במשך 4 שנים, מגיל 4 עד גיל 8. בתקופה הזאת היו הרבה ילדים יהודים שהוריהם שלחו אותם באותה צורה כדי להציל אותם מהגרמנים. היא בעצמה לא הייתה מודעת לזה, כי היא הייתה במשפחה מאד עשירה ותומכת היה לה הרבה מאד מזל לעומת ילדים אחרים שהם חיו בעוני ובלי הוריהם. כשנגמרה המלחמה סבתא שלי כבר לא רצתה לחזור לתונון לבאן כי היא כבר התרגלה לגור בג׳נבה עם הדודים שלה.

אחרי המלחמה, בשנת 1946, נולדה אחות קטנה ושמה לורנס.

בריג'יט חייה בצפון צרפת בעיר ליל. היא הייתה תלמידה מאד חרוצה ומצטיינת, ולמדה באוניברסיטה של ליל ספרות צרפתית וספרות יוונית ולטינית. לימים היתה מורה לספרות צרפתית ויוונית.

סבתא בריג'יט באה בפעם הראשונה לישראל בגיל 19 וכל חייה רצתה לעלות ארצה. היא התחתנה בגיל 22 והלכה לגור באלג׳יריה עם בעלה במשך שנתיים. שמה נולד להם בן ששמו מיכאל. היא חזרה לצרפת אחרי שנה, ונולד לה עוד בן ששמו עמנואל. היא הלכה לגור בישראל עם בעלה במשך שנה ואז חזרה לצרפת. בגיל 26 היא התגרשה מבעלה. בריג'יט התחתנה בפעם השניה בשנת 1968 ובשנת 1969 אמא שלי, דיאנה, נולדה. בשנת 1972 אחותה של אמא שלי, אווה, נולדה. ברג'יט נשארה מורה במשך 30 שנה.

בשנת 2008 היא הגשימה את חלומה סוף סוף ועלתה לארץ. יש לה 17 נכדים וארבע נינים.

הזוית האישית

מילון

צרפת במלחמת העולם השניה
במלחמת העולם השניה צרפת היתה מחולקת לשני חלקים. החלק הצפוני, היה כבוש תחת שלטון נאצי. החלק הדרומי היה תחת שלטון וישי, על שם העיר וישי, בה הממשלה קבעה את מושבה.

ציטוטים

”כשנגמרה המלחמה סבתא כבר לא רצתה לחזור כי היא התרגלה לגור בג׳נבה“

הקשר הרב דורי