מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

הצ'יפטיין ("אביר") שהוליד את טנק המרכבה

סבא חיים דנון והנכד יואב טלר
סבא חיים בלונדון
שירותו הצבאי של סבא חיים דנון

סבי סיים את לימודיו בבית הספר הריאלי שבחיפה במסגרת הפנימייה הצבאית לפיקוד והתגייס לשריון בשנת 1964 . עם גיוסו עבר מסלול צבאי מהיר וסיים קורס קצינים  לאחר 9 חודשים. אחרי שנת הדרכה בקורס מפקדי טנקים יצא לקורס מפקדי פלוגות.באותם ימים רצה חיל השריון להצטייד בטנקים חדישים חיל השריון חיפש קצינים שיצאו להשתלם על טנק הציפטיין שהיה המתקדם בעולם.
 
סבי נבחר יחד עם עוד שלושה קצינים שנבחרו מתוך 150 קציני שריון ללמוד על הטנק החדשהלימודים נמשכו כחודשים, במחנות הבריטיים ללוורף ובובינגטון. מידי יום הגיעו למחנות הבריטיים  עם בגדים אזרחיים ורק במתקן  מיוחד וסגור החליפו את בגדיהם.  
באותם  המחנות השתלמו גם קצינים מצבאות ערב. ארבעה טנקים נשלחו ארצה לניסויים והוקמה יחידה סודית בנגב שכללו צוותי טנקים מהנדסים מחיל החימוש ומהצבא הבריטי.הטנקים נוסו בירי ובנסיעה בתנאי המידבר מהר מאוד התגלו תקלות במנועים שדרשו תכנון מחדש של מערכת הפילטרים.מהנדסי השריון תכננו  מערכת חדשה עבור הבריטים אשר שונו בטנקים ארבעה טנקים נשלחו ארצה לניסויים והוקמה יחידה סודית בנגב שכללו צוותי טנקים מהנדסים מחיל החימוש ומהצבא הבריטי.הטנקים נוסו בירי ובנסיעה בתנאי המידבר מהר מאוד התגלו תקלות במנועים שדרשו תכנון מחדש של מערכת הפילטרים.
 
מהנדסי השריון תכננו  מערכת חדשה עבור הבריטים אשר שונו בטנקים במלחמת ששת הימים הסירו הבריטים את הטלסקופים מהטנקים כדי שלא נשתמש בצ'יפטיינים  במלחמה. על בסיס צוותי הטנקים של הצ'יפטיינים הוקמה פלוגת צנטוריונים שהצטרפה למלחמה בגדה המערבית .
 
סבי השתתף כסגן מפקד פלוגה בכיבוש בני חנינה הווילה של חוסיין על פסגת תל אל פול וכיבוש רמאללה ויריחו. הטנקים חזרו לאנגליה לביצוע 150 שיפורים שונים שהוצעו על ידי הצוות של סבי. לאחר מלחמת ששת הימים מונה סבי למפקד פלוגה בחטיבה 7 ברמת הגולן בגדוד 53 תחת פיקודו של יצחק בן שוהם.לקראת חזרת הצ'יפטיינים ארצה ניקרא סבי שנית לבדיקת הטנקים המשופרים ואכן לאחר ניסויים מאומצים נוספים, התאימו הטנקים לצרכים של חיל השריון.
 
סבי תירגם את הספרות האנגלית לעברית  והכנתם להדרכת צוותי הטנקים לקראת הצטיידותו  של חיל השריון בטנקי הציפטיין המשופרים.סבא חיים עם חברו בן כיתתו ברק חיים שתירגם את ספר נ"טרבמהלך הניסויים ביקרו ביחידה צמרת צה"ל הרמטכ"ל, רב אלוף יצחק רבין. מפקד גייסות השריון האלוף ישראל טל. לקראת סוף 1969 נקרא סבי לאלוף ישראל טל ושם נאמר לו שהבריטים הונו אותנו ולאור הלחצים ממדינות ערב השונות הבריטים  מבטלים את ההסכם בין המדינות ולא מוכנים למכור למדינת ישראל את הטנקים שנוסו ושופרו על ידי הצוותים הישראלים.באותו מעמד הודיע  האלוף ישראל טל, שתוך חמש שנים נייצר טנק תוצרת ישראל. הלו הוא טנק המרכבה.
 
הקשר הרב דורי
משוב של יואב טלר

"נהניתי לעבוד עם סבא, חיכיתי מידי שבוע שיבוא לבית הספר. פרויקט "הקשר הרב דורי" הוא רעיון טוב ותורם לקירוב בין הדורות. גיליתי שגם אני יכול ללמד את סבא דברים שאינו יודע, ולמדתי עליו דברים שלא ידעתי. אני גאה בסבא שלי על כל מה שעשה והשיג בחייו ומודה לו על כל העזרה והנתינה".

העשרה
טנק המרכבה: " המרכבה היא סדרה של טנקי מערכה ישראליים המהווה את עמוד השדרה של חיל השריון הישראלי. ייצור המרכבה החל מ-1979, כאשר בחלוף השנים פותחו דגמים יותר מתקדמים ומשוכללים (כל דגם מכונה "סימן"). הדגם המתקדם ביותר הוא המרכבה סימן 4 שנכנס לייצור החל משנת 2003".
 
תשע"ו, 2016
מורה מובילה שחק אילת

מילון

המרכבה
המרכבה היא סדרה של טנקי מערכה ישראליים המהווה את עמוד השדרה של חיל השריון הישראלי. ייצור המרכבה החל מ-1979, כאשר בחלוף השנים פותחו דגמים יותר מתקדמים ומשוכללים (כל דגם מכונה "סימן"). הדגם המתקדם ביותר הוא המרכבה סימן 4 שנכנס לייצור החל משנת 2003.

ציטוטים

”הטנקים חזרו לאנגליה לביצוע 150 שיפורים שונים שהוצעו על ידי הצוות של סבי.“

הקשר הרב דורי