מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

הציונות מאחורי הדלת

אילנה דורי ומור חג'ג'
אילנה ובעלה ביום חתונתם
עלייתה של אילנה לארץ

שמי אילנה דורי,י נולדת בתאריך 15.10.1940 בעיר חלילי בעירק. שם אמי רוזה ולאבי קראו אלי, משפחתי מנתה שמונה ילדים, חלק מאחיי נולדו בארץ.

עלינו לארץ בשנת 1951. כמו כל עלייה, כאשר הגענו לארץ פיזרו אותנו באוהלים ללא תאורה ובתנאים מינימלים ביותר. זה מה שהיה למדינה ולנו לא היו תלונות כיוון שחיפשנו את אחי שהגיע לארץ לפנינו. לפני קום המדינה למדו אצלנו בבית ציונות והתאמנו על נשק לקראת העליה לארץ. אחי הגדול עלה בחשאי דרך איראן ועבר דרך קשה עד שהגיע לארץ. בבית שלי הבריחו אנשים לארץ ישראל בסודיות מוחלטת! בין ה- 73 אנשים שהברחנו הייתה אישה אחת בשם אילנה שהייתה המנהיגה, ומרוב שאהבתי אותה שיניתי את שמי לאילנה.

מעל הבית שלנו היה חדרו של אחי, ששם למדו את הציונות ואני הייתי בת 7 ולא יכולתי ללמוד איתם. אז ישבתי מחוץ לדלת והאזנתי, וכך למדתי עברית . גרנו בשכונה ערבית ולכן לא תפסו אותנו. היה לנו מתחת לספה מחבוא של נשק שבנוי בתוך האדמה. את אבי הרגו בשנת 1941 כשהייתי בת 6 חודשים, הוא היה חולה ואימא לקחה אותו לבית חולים ושם הרגו אותו, מאחר שלא קיבל את הטיפול המתאים. בנוסף, את אחי זרקו לנהר והוא נפל עם הראש כלפי מטה. אימא הייתה אלמנה עם שבעה ילדים ואני גאה בה. את אחי הנוסף גייסו והעבירו אותו לארץ. עברנו עיר לכירכוכ כדי להתקרב לעבודה של אחי (שעבד בנפט). היה לנו שכן מהמשטר שסיפר לנו שהמשפחה תהיה בסכנה אם אחי יתקרב בחודשיים הקרובים הביתה. לאחר מכן עלינו ארצה.

בארץ היה קשה אבל התעסקנו בלחפש את אחי. לאחר שלושה חודשים מצאנו אותו. התנאים בארץ היו קשים מאוד: היו בעיות בקבלת האוכל עם התלושים. בעלי ואני התחתנו בשנת 1961. באותה תקופה הוא היה חבר של אחי ועבד בתור אח בבית חולים לחולי נפש וכך הכרנו. אני עבדתי באריגה. כיום יש לנו שני ילדים וחמישה נכדים.

הזוית האישית

אילנה המספרת: המפגש עם מור וסיפור חיי העלה בי זיכרונות קשים. התרגשתי מאוד לספר את סיפורי ונזכרתי בהוריי.ֿ

מור המתעדת: המפגש עם אילנה ריגש אותי מאוד. התרגשתי מאוד כשאילנה דיברה על אימא שלה, זה הזכיר לי את אמי.

מילון

תלושי מזון
תכנית ממשלתית המאפשרת למחזיקים בתלושים לרכוש מזון.

כירכוכ
כירכוכ היא עיר בצפון עיראק, בירת מחוז כירכוכ (א-תאמים). כירכוכ שוכנת בתחומי האזור הגאוגרפי של כורדיסטן, במקום שבו ניצבה בימי קדם העיר חוריה וכן עיר הבירה החורית ערפה. העיר נמצאת על גדת נהר ח'סה. כירכוכ מהווה מרכז חשוב בתעשיית הנפט העיראקית. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”למרות התנאים הקשים בארץ, שרדנו“

”בבית שלי בעיראק הבריחו אנשים לארץ ישראל בסודיות מוחלטת“

הקשר הרב דורי