מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סבא חיים יבין בגדודי הנוער

סבא ואני בבית הספר
סבא בטלויזיה בערוץ1
שנות הצבא של חיים יבין

שמי דן רכס, אני משתתף בתכנית הקשר הרב דורי השנה בבית הספר ברמת חן בקשתי מסבי חיים יבין להשתתף עמי בתכנית וסבא היגיע ברצון למפגשים.

רקע על סבי חיים יבין

"סבא יבין נולד בבויטן שבגרמניה (כיום חלק מפולין) בשם היינץ קלוגר, מצאצאיו של הרב שלמה קלוגר. הוא עלה לישראל ב-1933, גדל והתחנך בקריית בנימין, שכונה שאוחדה לימים עם קריית אתא. למד בבית ספר תיכון בקריית מוצקין, אך נשר מהלימודים ועבד במסגריה של בית החרושת 'פניציה' בחיפה. הוא השלים בגרויות תוך כדי שירותו הצבאי. לאחר מכן למד באוניברסיטה העברית בירושלים ועבד תוך כדי במספר עבודות מזדמנות. ליבין תואר ראשון בספרות עברית וספרות אנגלית, והוא גם למד לתואר שני בספרות השוואתית".

סבא חיים

תמונה 1

בקשתי מסבי לספר לי על תקופה מיוחדת בחייו והוא בחר לספר על התגייסותו ל"צבא" כנער צעיר.

סבא חיים יבין מספר:

אני התחלתי עם ה"צבא", כשהייתי נער, זה היה  עוד לפני קום המדינה, הייתי בן 15. ארגנו אותנו למחתרת של ההגנה קראו לנו גדנ"ע –  גדודי נוער, התכוננו למלחמת השחרור. אנחנו חששנו שצבאות ערב ישמידו את מדינת ישראל. היינו מעטים והערבים היו רבים. מיליונים. גיבורי ישראל היו אנשי ההגנה, הפלמ"ח, אצ"ל, לח"י. המלחמה היתה קשה ואכזרית. נהרגו בה 6,000 בחורים ונפצעו רבים. מדינת ישראל מוקפת אויבים כמו לבנון, מצרים, ירדן, מרוקו וסוריה.

תולדות המדינה רצופות  מלחמות ופיגועים כמו: מלחמת העצמאות, מלחמת ששת הימים, מלחמת יום הכיפורים מלחמת שלום הגליל ועוד מבצעים ואירועים ופיגועים נוראיים.

למרות זאת פורחת ישראל ומשגשגת. יש לה כח צבאי חזק, הכלכלה שלה פורחת ועולה, החינוך והתרבות שלה מפותחים ביותר ועתידה לפניה.

דן רכס על סבא חיים יבין

יש חומר רב באינטרנט על תולדות חייו ופועלו של סבי, סבא חיים יבין, ואפשר לקרוא בקישור ובעוד מאות פריטי מידע ברשת. סבא שלי  מלא תפקידים רבים בתחום התקשורת: היה גם שדר חדשות, הוא היה גם מנהל החדשות בטלויזיה, עורך ראשי של החדשות. הוא היה מנהל כללי של הטלויזיה.

רציתי לספר על צד אחר של סבא שלי שפחות מוכר וידוע, הוא היה גם דוקומנטריסט. הוא צילם וביים סרטים רבים: למשל, על הבחירות לכנסת, (הוא היה כתב בכנסת), על יהודי ברית המועצות ועל הפלסטינים וערביי ישראל ועוד ועוד.

 סבא דוקומנטריסט

תמונה 2

הזוית האישית

הנכד דן: אהבתי ושמחתי שסבא בא לבית הספר שלי, שהוא גילה איך היום לומדים בבית הספר ולא רק על פי ניסיון מעבר שלו.

מילון

ההגנה
הגנה עצמית או כללית

דוקומנטריסט
איש קולנוע שמתמחה בסרטים תעודיים

חיים יבין
חיים יבין (נולד ב־10 בספטמבר 1932) הוא עיתונאי, במאי טלוויזיה, מפיק טלוויזיה, עורך, קריין טלוויזיה ורדיו מוביל בישראל וחתן פרס ישראל לתקשורת, שכיהן בעבר כמנהל הטלוויזיה הישראלית. ויקיפדיה

ציטוטים

”מדינת ישראל פורחת ומשגשגת“

הקשר הרב דורי