מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

השרות הצבאי של סבתא בממשל הצבאי

נצחונה וגל בתכנית
סבתא תינוקת
לפני מבצע קדש ואחריו

למדתי בביה"ס הריאלי בחיפה, מכיתה י' למדנו בשיעור הנקרא גדנ"ע, שהיה הכנה לשירות הצבאי. בכיתה יא' היה לנו מחנה אימונים שהיה קשה לעומת הטירונות הצבאית. בתום לימודי, התגייסתי ובטירונות שנמשכה למעלה מחודש נקבע שאצא קורס מ"כ (מפקדת כיתה), לא הסכמתי לבחירה זו. בפגישה עם קצינת חיל נשים "דינה ורט" הצלחתי לשכנע אותה שבהיותי בוגרת מגמה מזרחנית אשלח אל המודיעין. לאחר הטירונות עברתי תקופת השהיה וגרתי בבית חיילות בתל אביב. באותה עת פרץ מבצע קדש מלחמת סיני, שבו עברתי לגור בבית דודים של אימי במגמה לעזור להם בזמן המלחמה. המלחמה הייתה קצרה ובסופה קיבלתי את אות סיני (כל מי ששירת בצבא בזמן זה קיבל).

זמן קצר אחר כך שובצתי לשרת בממשל הצבאי בצפון. מיקומו של הממשל היה צפונה לפיקוד צפון ושכן בנצרת עילית. בשירות זה זכיתי להכיר את ישוביי  בני המיעוטים (ערבים סונים, ערבים שיעים, ערבים נוצרים, דרוזים וצ'רקסים). הממשל הצבאי היה אחראי על כל היישובים בצפון והריכוזים היו בגליל המערבי, המזרחי ובשפרעם. במפקדה בנצרת עילית הייתה תיקייה של חלק גדול של ערביי ישראל, התיקים נוצרו מבקשות נשק של ערבים, ממעשי פשע ותלונות למשטרה. לממשל היה קשר שוטף עם השייח'ים שבראש הישובים הערביים. בעונה זו של השנה (ערב כריסמס) היה המושל הצבאי עורך ביקורים בכפרים הערבים. הממשל הצבאי היה דבר לא אהוד "שנוא" אף יותר מכך. הוא מנע מהתושבים הערבים תנועה חופשית. כל מעבר מאזור לאזור היה כרוך באישור צבאי. המשמעות הייתה הגבלות תנועה חמורות ופגיעה במעמד התושבים.

כמה שנים לאחר מכן בוטל הממשל הצבאי. הממשל הצבאי על ערביי ישראל היה ממשל צבאי שהשליטה מדינת ישראל על היישובים הערביים שבשטחה, החל משנת 1948 ועד לביטולו בשנת 1966.

הזוית האישית

למדתי על שרותה הצבאי של סבתא , על השתתפותה במבצע קדש והשרות שלה בממשל הצבאי.

מילון

גדנ"ע
גדנ"ע (גדודי נוער או גדודי נוער עברי) הוא ארגון ישראלי לחינוך טרום צבאי. הגדנ"ע הוא מסגרת חסות של צה"ל שאמונה על הפעלת הנוער והכנתו לשירות צבאי. מקום המדינה ועד תחילת שנות ה-90 פעלה המערכת כפיקוד ייעודי שקם כהמשך ועל בסיס מסגרת הגדנ"ע המחתרתית שהפעיל ארגון ההגנה בשנות הארבעים, בה הוכשרו בני הנוער לשירות במסגרות כמו חי"ש ופלמ"ח.

מלחמת סיני מבצע קדש
מלחמת סיני (ידועה בישראל גם בשם "מבצע קדש", בערבית ידועה בשם "התוקפנות המשולשת" - العُدْوَان الثُلَاثِيّ ובאנגלית "Suez Crisis") הייתה מלחמה קצרה שהתנהלה בין ישראל, בריטניה וצרפת לבין מצרים, בין 29 באוקטובר ל-5 בנובמבר 1956 (כ"ד בחשוון עד א' בכסלו תשי"ז). במהלך המלחמה כבש צה"ל את חצי האי סיני, למעט רצועה צרה לאורך תעלת סואץ, השמיד תשתיות צבאיות רבות ופגע בצבא המצרי.

הממשל הצבאי על ערביי ישראל
הממשל הצבאי הוקם רשמית ב־21 באוקטובר 1948 (גם אם היה קיים בפועל כבר מתחילת 1948, משעה שהמחתרות השתלטו על שטחים שכללו יישובים ערביים). עם הקמת המדינה הוחלט להשאיר בתוקף את כל החוקים המנדטוריים (למעט תקנות הספר הלבן השלישי), וכך נותרו בתוקף גם "תקנות ההגנה (שעת חירום)". הממשל פעל בשלושה פיקודים - הגליל, המשולש הקטן והנגב.

ציטוטים

”מבצע קדש - המלחמה הייתה קצרה ובסופה קיבלתי את אות סיני.“

הקשר הרב דורי