מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

הפרוון שנולד לפני קום המדינה

אני וסבי רפאל
סבא שלי - רפאל למברגר-לביא
הקשר הבין דורי בין סבא שלי לאחיו

הסיפור מתחיל בגרמניה בשנת 1926 שבה נולד אחי ישעיהו למברגר – לביא, שעלה לארץ מגרמניה עם הורי בשנת 1934, הורי הגיעו לתל אביב ופתחו חנות פרוות. כשאחי, שהיה מבוגר ממני ב- 19 שנים, סיים את לימודי התיכון התנדב לשירות ההגנה ועסק במערכות הקשר הראשונות של מדינת ישראל לפני הקמתה.

תמונה 1
אחי משדר בתחנת השידור הניידת

בזמן שלטון המנדט הבריטי בהיותו פעיל בפלמ"ח, עסק בהקמת מערכת קשר ארצית שתשרת לאחר מכן את צה"ל. אחי וחבריו שידרו מתחנת שידור ניידת שהוסלקה בתוך מזוודה, פעם בכמה ימים למשך רבע שעה להשמעת חדשות ליישוב בארץ ישראל. לפני הקמת המדינה לא היה שירות ידיעות אחר פרט לשידור זה. השידור נפתח בשריקת הבית הראשון של המנון "התקווה". (כי הבריטים אסרו על היהודים בארץ לשיר את ההמנון). אחי וחבריו עברו כל יום שידור מבית לבית כדי שלא יתגלו על ידי הבריטים.

עם הקמת המדינה, אחי נשלח ללימודי אלקטרוניקה בארצות הברית וחזר בדרגת רב סרן, כדי להקים את חיל הקשר שהיה אז בחיתוליו. בשנת 1957 מונה למפקד חיל הקשר. סבא סיפר לי על אחיו שהיה דמות לחיקוי עבורו.

תמונה 2
סבא שלי רפאל ואחיו

סבא עצמו נולד בתל אביב, שלוש שנים לפני קום המדינה הוריו, כאמור, הקימו עסק לייצור ומכירת פרוות פריט אפנתי שהיה אז מצרך מבוקש בקרב נשות החברה בארץ, כמו בעולם. בגיל חמש נפטר אבי. גדלתי עם אמי, ואחי היה תמיד דמות משמעותית מאוד בחיי. הוא ליווה אותי במשך התקופות השונות, כילד אחי דאג להביא לי אופניים וטיסנים, שני תחביבים שאהבתי, וכבוגר, אחי לקח אותי למסעדות עם חבריו הקצינים. פעם אפילו פגשתי את דוד בן גוריון, ראש הממשלה ושר הביטחון הראשון של מדינת ישראל. בבגרותי פניתי לאחי עם שאלות שמתעוררות אצל נער, גבר צעיר ואפילו איש עסקים.

שמחתי על ההזדמנות שניתנה לי לספר לנכדתי את סיפור חיי ועל הקשר הבן דורי גם אצלי.

הזוית האישית

מיכל: היה לי מעניין לשמוע את הסיפורים מהחיים של סבא ועל דודי ז"ל. למדתי דרך הסיפור של סבא שהקשר הבן דורי וקשר משפחתי חשוב מאוד.

סבא רפאל: היה מרגש להיות עם נכדתי ולספר לה את הסיפור מהחיים שלי ושל אחי ז"ל כפי שהשתלב בזמן הקמת המדינה.

מילון

טיסן
מטוס קטן

חיל הקשר
חיל התומך לחימה ואחראי על כל תחום הקשר והתקשורת של כוחות היבשה בצה"ל.

ציטוטים

”"תלם שמיר בועז" (תחנת שידור במחתרת). “

הקשר הרב דורי