מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

הפצוע האחרון במלחמת ההתשה

נעה ושלמה
שלמה החייל
סיפורו של שלמה במלחמה ההתשה

מלחמת ההתשה-

מלחמת ההתשה הייתה לאחר מלחמת ששת הימים. צבאות ישראל ומצרים ניצבו משני צדי תעלת סואץ במשך שלוש שנים התנהלה מלחמת התשה בין הצבאות. בצד הישראלי הצבא התבצר במעוזים מבוצרים.

השירות שלי במעוז החל מיד אחרי קורס קשר והתמניתי להיות קשר במעוז. השירות לא היה קל: הפגזות הרוגים ופצועים לאורך כל התקופה. כאשר התחילו השיחות להפסקת אש הוחלט שהפסקת האש תחל בתאריך 7.8.1970, באותו היום החלה הפגזה לאורך כל הגזרה.

במעוז שלי נפצע חייל והיינו חייבים לפנותו למרות ההפגזה. אני, שלא הייתי באותו זמן במשמרת התנדבתי ללוות את הרכב המחלץ ולהיות הקשר. ביצענו את החילוץ והיינו אמורים לחזור חזרה למעוז.

תמונה 1

כשהגענו, קפצנו מהר מהרכב ורצנו אל הבונקר, אבל לרוע מזלי נפל פגז בדיוק בכניסה ונפגעתי קשה. חיילים מתוך הבונקר יצאו וחילצו אותי פנימה וכך קרה שהפכתי להיות הפצוע האחרון של מלחמת ההתשה.

לימים הגיע אל ביתי עיתונאי מידיעות אחרונות, שרצה לעשות כתבה על חייל ששירת תקופה ממושכת ברציפות הכי הרבה בתעלה. הכתבה פורסמה, והעיתון ביקש ממני לבקש משאלה. אני ביקשתי לערוך ביקור במעוז ששרתי בו כי רציתי להרגיש את החופש של החיילים במקום כשיש הפסקת אש ואין פחד ולא מסתתרים ואין נפגעים.

כמובן שהעיתון נענה לבקשתי, והביקור נערך יחד עם חברתי מאז ואשתי עד היום. הביקור היה מרגש ומפתיע. הרגשנו את החופש וחבל שהמצב הזה לא נמשך לאורך זמן והמלחמה הבאה הגיעה.

מצגת על סיפורו של שלמה 

מילון

בונק
מקום מסתור מפני הפגזות

מלחמת ההתשה
מלחמה ללא תזוזה של חילות

חילות
צבא מחולק לביצוע פעולות על ידי תפקידים שונים כגון: יבשה, אוויר וים.

קשר
קשר- מספק קשר בין המפקד לחיילים לביצוע משימות

מעוז
מספר בונקרים במקום אחד

גזרה
מקום בשטח הנמצא מול האויב

ציטוטים

”התבשרתי שאני הפצוע האחרון במלחמת ההתשה“

הקשר הרב דורי