מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

הפסקתי לנגן פסנתר כי אבא הלחיץ

אורה וגל בבית סבתא אורה
בביתה של סבתא

סבתא אורה היא אמא של טל, אבא של גל.
הבית של סבתא: רחוב קפלינסקי, מרכז ראשון לציון, דירה שכורה, קומה חמישית. בסלון ספות ירקרקות, באגרטל ליליות (עמידות), על הקירות תמונות שמן שנקנו אחרי החתונה עם יגאל ז"ל, הבעל שנפטר מהתקף לב והוא  בן 36. אורה מתגוררת מתגוררת עם בן זוג וממרפסת ביתה, מעבר לאדנית עם הגרניום, אפשר לראות באופק את התנועה על כביש תל אביב אשדוד.
שתי דמויות חרסינה מבית אימא

שתי דמויות חרסינה מבית אימא
הבית של גל: רחוב הגיתית, מערב ראשון,קומה רביעית בבית דירות בן שש קומות, מהמרפסת רואים את "מרכז אשלים" ואת בית הכנסת השכונתי. גל בכורה לאגם, אמה אסתי מנהלת חשבונות, אביה טל עובד בעירייה כמדריך נוער ולומד כרגע הוראת נהיגה ("היום הוא התחיל ואני מאחלת לו בהצלחה", גל). לגל חדר משלה, אבל אין לה מחשב. כשהיא רוצה לגלוש באתרים, היא משתמשת במחשב הנייד של המשפחה.
 
עיסוקי אורה: בהשכלתה מורה, היום בגמלאות של רשת החינוך אמי"ת הדתית, שם הייתה בעשרים השנים האחרונות חשבת שכר. כגמלאית, מרבה ללכת לקאנטרי ראשון (פעמיים שלוש בשבוע), עושה פלדנקרייז (פעמיים בשבוע), נפגשת עם חברות, מארחת את הנכדות ומכבדת אותן במרק האהוב עליהן.
מרק אהוב: בטטה בֶּלְמוֹן, מרק תפוחי אדמה עם קציצות עוף, הרבה סלרי ושום, עם קערת אורז ליד ("מתות על זה").
 
עיסוקי גל: תלמידת כתה ה'1 בבית ספר אשלים אנתרופולגי, שבו היא לומדת הרבה על תרבויות של עמים אחרים. עמים אחרים: "למדנו על התרבות הסינית, על השפה הסינית ועל קונפוציוס ועל הדת הבודהיסטית". בנוסף משתתפת במקהלת הבית הספרית ("קול שני"), הולכת לצופים ("שבט איתן") ופעם בשבוע פוגשת את סבתא בבית הספר.
 
פגישה עם סבתא: בימי שני, גל מדריכה את אורה בתפעול מחשב. בין היתר לימדה אותה לגלוש באינטרנט, תוכנת וורד, פאוור-פוינט "ובקרוב אקסל". היא גם פתחה לסבתא חשבון פייסבוק. אורה: "יש לי איזה 50 חברים מהעבודה לשעבר".
 
גילויים הדדיים: "לא ידעתי שסבא אדם, אבא של סבתא, היה מוסיקאי וניגן בכינור, קלרניט וסקסופון", גל. "לא ידעתי שהיא כל כך מבריקה", אורה.
 
תולדות סבתא אורה: ילידת דצמבר 48', ראשון לציון ("ליד היקב"), בת לאם ילידת הארץ, תופרת בגדי ילדים, שמקורות משפחת במגורשי ספרד ואב ניצול שואה, יליד פולין, שהגיע לארץ בזמן המלחמה עם צבא אנדרס הפולני ("עם מנחם בגין").
 
 

סידור מזכרת מבית אבא של אורה

סידור מזכרת מבית אבא של אורה
 
סבא של נמד אמה, יהודה רגונס, מספרת, היה השוטר העברי הראשון בראשון, ודיוקנו המשופם מעטר את האלבום המשפחתי. בילדותה עברה משפחתה לרמת גן, אורה ניגנה פסנתר והפסיקה "בגלל אבא שהבין יותר מדי והלחיץ". הקטע האהוב עליה ביותר, מספרת,  היה "סונטת ליל ירח" של בטהובן ("השכנים עמדו במרפסות והאזינו"). יסודי למדה ב"יהלום", תיכון ב"דביר", עשתה בגרות אקסטרנית, למדה ב"סמינר הקיבוצים", התחתנה, לא התגייסה, ילדה את שרון ואת טל והתגרשה. 
היציאה לגמלאות, אומרת,  הייתה עבורה הקלה גדולה. אורה: "מבחינתי זו תחושת שחרור גדולה". העבודה בחשבות-שכר, לדבריה,  תבעה הרבה כוחות נפש והעמידה אותה בלחצים גדולים.
 
 
 
אורה קנתה פעם בשוק אומנים
אורה קנתה פעם בשוק אומנים

 

 
הכי ישראלי: "מישהו שיודע להפוך שולחנות", אורה. גל: "שירים עבריים".
 
 
 
איחולים למדינה: "שנחזור ונקבל מנהיגים כמו בן גוריון ואפילו בגין", אורה. גל: "במילה אחת – שלום".
 
 
__
התיעוד נעשה כחלק ממיזם "דור 3 – שלושה דורות של ישראלים: לכבוד שנת העצמאות ה-65 למדינת ישראל", במסגרת תכנית הקשר הרב דורי–"מזקנים אתבונן". צלמת: רלי אברהמי. כתב: אבנר אברהמי

מילון

צבא אנדרס
כוח צבאי פולני, נאמן לממשלה הפולנית הגולה בלונדון, שהוקם בברית המועצות במלחמת העולם השנייה. בין המתגייסים לצבא זה היו אלפי יהודים, שחיפשו דרך להשתחרר ממחנות הכפייה ולעזוב את ברית המועצות.

ציטוטים

”הכי ישראלי - אורה "מישהו שיודע להפוך שולחנות", גל: "שירים עבריים".“

הקשר הרב דורי