מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

הפסיכולוג החסידי סבא אברהם אלן

הסבא אברהם (אלן) קיי
הנכדה שרה גורן
סבא ד"ר קיי, היה פסיכולוג קליני-פסיכולוגיה קלינית הוא ענף העוסק באבחון, הערכה ופתרון בעיות נפשיות

הנכדה שרהלה גורן מתעדת את סיפורו של סבא אברהם:

סבא אברהם מרדכי (אלן) קיי (קוסובסקי), נולד בברוקלין שבניו יורק ארה"ב בי"ב אלול תרצ"ג.

הוא נולד למשפחה עשירה ואמידה, שהיו להם חנויות גדולות למעילי פרווה במנהטן. אבל לרוע המזל נגזרו עליו חיים לא קלים. בגיל 5 נפטר אביו, ובגיל 9  כאשר שהה במחנה קיץ בקוני איילנד, הוא חלה במחלת הפוליו שפגעה בגפים התחתונות שלו. באותה תקופה לא ידעו כיצד להתמודד עם המחלה, והכניסו אותו לבית הרפואה. שם ניסו הרופאים תרופות נסיוניות שונות שלא הועילו. ובהיותו בגיל 11 אמו נפטרה מעוגמת נפש. וכך הוא נשאר בודד וחולה בעולם. אך  מסכת ייסוריו לא הסתיימה בכך, לפני שאמו נפטרה דודיו לקחו את ניהול חנויות הפרווה, והודיעו לאמו שהחנויות פשטו רגל. אך לאמי  נודע  שבאותה תקופה הם פתחו רשת של חנויות.

כשסבי שכב בבית החולים הוא קרא המון ספרים בכדי למלא את זמנו הפנוי. מבין הספרים שקרא היה ספר שמספר על הלן קלר. הסיפור הפיח בו תקווה. שגם הוא למרות מגבלותיו יוכל באחד מהימים, לתרום ולעזור כמו הילדה החירשת אילמת.

בגיל 16הוא החליט שנמאס לו מניסיונות הרופאים וחתם להם שישחררו אותו- נגד רצון הרופאים. הוא חזר לביתו (ביוניון קראון הייטס). שם דודתו גידלה אותו ואת אחותו.  וכדי להפיג מעט מצערו הוא החליט ללמוד מוזיקה. ואכן, הוא הצליח מאוד, הוא למד לנגן על קרן צרפתי והצטרף לתזמורת קטנה. וכשסיים את לימודיו בתיכון למוזיקה בהצטיינות, הוא זכה במלגה להמשך לימודיו בקולג' בברוקלין.

בברוקלין קולג' הוא בחר קורסים בפסיכולוגיה. ולשם כך הוא נזקק לספרים רבים, אותם השאיל מהספרייה. מדי פעם גם הוא לא החזיר את הספרים בזמן. בספריה זו עבדה סייעת לספרנית מאוד רגישה שמה רבקה רות. והיא נתנה לו תמיד הארכות במקום קנסות… במהירות רבה מצאו את האהבה אחד בין השני ו… התחתנו ב"ה.

סבתא מציינת: "לאחר החתונה חליתי מאוד וסבא טיפל בי ולא יכול היה לגשת למבחנים של סוף הסמסטר, ולכן הוא לא סיים את התואר שם, ועבר לאוניברסיטת קולומביה להשלים את התואר. ב"ה, חלומו התגשם, הוא סיים את לימודי הפסיכולוגיה, וקיבל תעודה כמורה לחינוך מיוחד, נולדו להם שישה ילדים בריאים ואהובים. היום כבר יש להם ב"ה 36 נכדים כן ירבו ו15 נינים כן ירבו.

הזיקה שלו ליהדות החלה כאשר הוא התחתן עם סבתי מרת רבקה רות שתח'י, שחיה אתנו ב"ה. כל זה התחזק והתעצם עם גידול הילדים שבאו ב"ה. סבי היה כל כך מאושר במתנות שקיבל מהקב"ה. הוא התייחס בכבוד רב לילדיו והעריך את החינוך שהם מקבלים.

הם גרו בניו גרסי ושלחו את ביתם הבכורה דבי (דבורה אילנה) לגן היהודי (חב"די). וכשחזרה הביתה היא ביקשה שאבא יעשה קידוש ואימא תדליק נרות בזמן לכבוד שבת. כל מילה של הגננת הייתה קודש, וצריך לבצע כי הגננת אמרה… וכך עם כל ילד שגדל הם התחזקו בהלכות ומנהגים.

סבתא מספרת: "סבא מאוד העריץ את הרבי אני זוכרת את הפעם הראשונה שחזר מהרבי, זו הייתה נסיעה לח"י אלול. שני בניי למדו אז בישיבת "תומכי תמימים" בניו-יורק והוא נסע בעיקר לבקר אותם. הוא סיפר כמה התרגש שעמד בצד, מכיוון שלא היה יכול להידחס בין כל האנשים כי הוא היה עם קביים, והרבי עבר והסתובב אליו ועשה לו תנועה של חיזוק עם היד. זה נתן לו המון כוח".

הרבי גם כתב לו מכתבים בקשר לעבודתו, וגם נתן לו דולרים וברכות. שני בניו אלי (אליהו אליעזר אפריים) ודני (דניאל ירחמיאל) שהו במחיצת הרבי ולמדו בישיבה, ואחר כך נשלחו כשליחים לכמה ארצות. דני למרוקו ואלי לצרפת  – לברנואה. ואף על פי שמאוד התגעגע אליהם תמיד שמח שהם לומדים תורה ומקושרים לרבי.

ההתקרבות לחב"ד החלה כשדני היה בישיבת נחלים בראשות הרב בגד, שם דני נהיה חב"דניק. הוא "נשרף" משיעורי התניא שמסר שם הרב מאיר בסטומסקי, כאן לראשונה הכיר סבי (אחרי שבתות לא פשוטות משני הכיוונים…)את העולם המופלא של תורת הנסתר, תורת החסידות. כאמור התאהב בתורת חב"ד שמאוד מדברת על תורת הנפש.

סבי גם מאוד אהב את ארץ ישראל. בעקבות רצונה של סבתי עלו לארץ עם 5 ילדים באונייה. תמיד התנדב בכל מקום.

בשנת 1973 בתקופת מלחמת יום הכיפורים, סבי נידב את מכוניתו והיה נוסע לגבול מצרים וחזרה להביא דברים לחיילים, אחר כך  התנדב למשמר האזרחי ברמלה. אמי (יוכבד אלה רחל) בתור ילדה זוכרת אותו יוצא בלילה,  לפעמים עם האקדח. ובכלל תמיד כששמע בחדשות על פיגוע או שרק מדברים בצורת "יפי נפש" בלי לראות את האמת המדממת, היה כולו רועד לפעמים עד דמעות. הוא החדיר גם באמי ובכל הילדים, הנכדים והנינים את האהבה לא"י.

כשהגיע לארץ הוא עבד בחינוך המיוחד. סבא קיבל תעודה להדרכה בכיתות הטרוגניות. בשנת ה'תשל"ה, סבא הדריך בארץ כפרי נוער מהצפון עד הדרום, סבתי זוכרת אותו נוסע פעמיים בשבוע לרמת הגולן, לכפר הנוער אילת השחר, בכפר בלום, בקיבוץ יגור, וכן עבד בבית שמש ובכפר סבא. ובסוף ימיו הגיע גם לעזור לאנשים בעמנואל. אחד מבתי הספר שסבי ע"ה עבד בהם הוא ברושים זה היה בית ספר אקסטרני לחינוך מיוחד. היה זה ברחוב קאלישר בת"א ליד כל – בו שלום . אמי זוכרת כי לפעמים סבי היה לוקח אותה עמו ונותן לה לשחק בחדר סמוך כשהיה עובד עם הילדים. אימא מספרת:" זכור לי במיוחד שהיה שם שולחן וכיסאות קטנים והדורים. מאוד נהניתי לערוך ולסדר… הייתה שם חתולה מיצי של עוד קולגה שלו, קראו לה אלישבע .היום ביה"ס עבר משם לרמת אביב.

אני יודעת כי הוציאו ספר  על שיטת העבודה שלו , והסמל של הברושים עליו. וכשעברתי לא מזמן ליד אוניברסיטת ת"א ראיתי בניין עם אותו סמל השיטה כל כך מתאים לאבי ז"ל תמיד להסתכל על הצד החיובי , בלי להאשים גורמים חיצונים , תוך מתן כבוד להורים, אפילו עם על פניו מותר להאשימם, ובלי דחיפה עיוורת לתרופות. המוטו שלו היה (ואחר כך התעצם כשהתחסד) שהכול בהשגחה פרטית. גם אותי הדריך אבי היקר כשלמדתי חינוך מיוחד, וכשקראתי את הספר אותו כתבו גילה הרצוג ורחל ברנע – בראונשטיין הרגשתי כאילו אבי נושף בעורפי . אך מה נדהמתי כשראיתי שבין חברי הצוות הוא לא צוין אפילו השרת צוין אבל הוא לא. לא הבנתי, הרי הספר כאילו נכתב על ידו! ואז כשהסתכלתי בהקדשה, שנכתבה על ידי המחברות, הבנתי הכול: 'לאלן, ידיד וחבר בעבודה גילה רחל' 'לאלן, אשר כל שיחה אתו מרחיבה את הדעת רחלי' כן זהו אבי הצנוע, ת.נ.צ.ב.ה."

סבא ד"ר קיי, היה פסיכולוג קליני-פסיכולוגיה קלינית הוא ענף העוסק באבחון, הערכה ופתרון בעיות נפשיות. היא כוללת מחקר מצע ויישום של הפסיכולוגיה, למטרות הבנה, איתור, מניעה וסיוע במצוקה או חוסר תפקוד. סבא היה הראשון שהביא לארץ את השיטה הפסיכודינמית וטיפול בקבוצות וגם הפסיכולוג הדתי הראשון.

סיפור שסבא היה מספר הרבה, כדי להראות מהי השגחה פרטית.

כשסבא הגיע לכפר עם בנו לקנות ספר. בחנות הספרים קה"ת שהייתה ליד הדואר, סמוך לבית הכנסת "בית מנחם." בעודו ממתין לבנו שייצא מהישיבה לטיול קצר אתו.  עמדו שני חסידים בחוץ , הם התחילו להתחנן אליו שייקח אותם למירון להתפלל שם. סבי אמר שלא שייך , הכבישים של אז היו לא מה שהיום, והנסיעה עד למירון קשה עליו מאוד. אבל הם לא וויתרו, ומפה לשם, סבי חשב שממילא הוא  רוצה להוציא את הבן לטיול ברכב החדש אז… בדרך  הוא דרש מהם לשיר, וכל אחד מהם לימד אותו ניגון , שכן אחד היה מהמנגנים של ניגוני ימבמבם…  והשני ממנגני ניגוני יחדידידי… ופצחו בשירה עליזה…כשהגיעו ביקשו ממנו להיכנס איתם לרש"בי. סבי לא היה כל-כך חרדי אז, ובכלל ההליכה הייתה קשה עליו מאז ילדותו. ולכן השיב להם בשלילה למרות הפצרותיהם. הוא החליט לנצל את זמן ההמתנה. ונכנס לאכול ארוחת צהרים במסעדה הקטנה שבקרבת המקום. לפתע  בעל המסעדה קיבל שיחת טלפון, והוא פרץ בבכי… סבי לא יכול היה לאכול. כשהוא שומע מישהו ממרר בבכי… אמר לו סבי: "אולי אתה רוצה להגיד לי מה קרה? אולי אוכל לעזור לך במשהו?" אמר לו אותו יהודי: "אין אף אחד בעולם שיכול לעזור לי", אמר לו סבי: "אולי בכל אופן, גם אם לא, לפחות תתפרק קצת?" סיפר לו בעל המסעדה שיש לו בת שסובלת  בעיה נפשית מסוימת, ואין אחד שיכול לטפל בה. עיניו של סבי אורו, כששמע מהי המחלה. "בדיוק בזה אני עוסק, והבאתי את שיטת הטיפול בבעיה מארה"ב ! את שמחתו של בעל המסעדה, אי אפשר לתאר, וכאן היה סבי מדגיש: "לו הייתי נכנס לציון הרשב"י, הייתי מתפלל, אבל אותו יהודי היה נשאר בסבלו הגדול, הקב"ה במיוחד רצה שלא אכנס ואלך למסעדה, זו השגחה פרטית !"

סבי היקר, אברהם מרדכי, התחבר מאוד לתורת חב"ד – חוכמה, בינה, דעת, מכיוון שמדובר פה במבנה המוח והנפש, המסבירה בבהירות כמה קונפליקטים מבחינה פסיכולוגית, תמיד אמר שהפסיכולוגיה הכי טובה זו תורת החסידות .

סבי מאוד אהב את חב"ד ואת הרבי, הוא ראה בו את שיא החוכמה, במכתביו, בשיחות שנתן על פרשת השבוע, ומאוד התחבר לצווי של הרבי: "עשה לך רב" צריך שיהיה לך משפיע להתייעץ אתו. אימא מספרת: "תמיד אמר לי: "את לא חייבת לעשות מה שאומרים לך, אבל איך יתכן שלא התייעצת !? אני תמיד מתייעץ עם כמה משפיעים !!! "  ( המשפיעים שלו היו שלושה: הרב שלום פלדמן ע"ה, ויבדל לחיים טובים הרב מאיר בסטומסקי והרב יצחק גינזבורג).

קצרה היריעה מלהכיל את סיפורו הקשה והעזרה שלו לאנשים ולחב"ד, סבי עבד ועזר לכמה בתי ספר חב"ד לקום בארץ, ביניהם בית ספר יסודי כפר סבא, בית ספר יסודי רחובות וכד' .

עד היום ב"ה אשתו גרה בכפר חב"ד, וגם אנחנו ב"ה.

סבי נפטר עוד לפני שנולדתי, לפני 18 שנה בשנת 1998, אחי הגדול קרוי על שמו הוא נולד שנתיים לאחר שסבי נפטר, כששמעתי את הסיפור של סבי זלגו לי דמעות איך יכול להיות איך שילד קטן בלי אבא ובלי אמא ובלי ירושה בלי חברים ועוד בבית החולים בלי ביקורים??? למה??? למה הוא היה צריך לסבול כל כך.

זה גרם לי לחשוב לשנייה יש לי אבא, יש לי אימא, יש לי בית, אוכל ובגדים, אני בריאה. מה אני צריכה יותר מזה עכשיו? אני מבינה את המשפט "איזה הוא עשיר השמח בחלקו. אני צריכה להיות שמחה במה שיש לי ולעזור לאחר כמו סבי. אימא סיפרה לי שסבי היה לוקח סכום זעום לטיפול, במקום עשרות אלפי שקלים. למרות שזו הייתה הפרנסה  של משפחתו,  הוא תמיד היה שמח במה שיש לו.

הזוית האישית

למדתי מסבא: כשאתה רואה את חצי הכוס המלאה אז אתה עשיר כי אחרת אתה אף פעם לא תהיה שלם עם עצמך.

מילון

ספר התניא
נקרא גם לקוטי אמרים או ספר של בינונים על שם חלקו הראשון, הוא ספר היסוד של חסידות חב"ד ואחד מספרי היסוד של תנועת החסידות בכלל. הודפס בשנת ה'תקנ"ז (1796) בסלאוויטא, בידי מחברו, מייסד חסידות חב"ד רבי שניאור זלמן מלאדי, ועל שם ספרו הוא מכונה גם "בעל התניא".התניא משמש כספר היסוד של חסידות חב"ד, וכולל הנחיות לדרך חיים ולעבודת הבורא, המבוססת על עבודה משותפת של רגש והבנה. זה הספר הראשון שניסח את עקרונות החסידות בדרך שיטתית, והייתה לו השפעה רבה גם בחוגים לא-חסידיים.

פסיכולוגיה קלינית
היא ענף בפסיכולוגיה העוסק בניתוח, אבחון, הערכה ופתרון בעיות נפשיות. היא כוללת מחקר מדעי ויישום של הפסיכולוגיה, למטרות הבנה, איתור, מניעה וסיוע במצוקהאו חוסר תפקוד פסיכולוגי, וקידום התפתחות אישית והרגשת מיטביות. עיסוקים מרכזיים בעבודת הפסיכולוג הקליני הם הערכה פסיכולוגית וטיפול פסיכולוגי.

ציטוטים

”"איזהו עשיר השמח בחלקו"“

הקשר הרב דורי