מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

הפנקס פתוח והיד רושמת

סבא אלי, איה ורובי במפגש הקשר הרב דורי
האוטובוס - טבח מעלה עקרבים
הפיגוע במעלה עקרבים

הפיגוע במעלה עקרבים

שמי אלי מלמד, נולדתי בירושלים, דור שני למשפחת רבנים , התגייסתי לצבא בשנת 1959והשתחררתי לאחר 24 שנות שרות בצבא הסדיר ובצבא הקבע, בדרגת אלוף משנה. בצעתי תפקידי פיקוד רבים בחיל הרגלים ובחיל השיריון, בהיותי בסיירת שקד, הסיירת הדרומית. בתחילת שנות הקמתה של המדינה, העיר אילת הייתה בחיתוליה, עם מעט תושבים, מרוחקת ומנותקת ממרכז הארץ. בשנת 1954 התקיימה חגיגה גדולה לציון 5 שנים לכיבושה של אילת. בחגיגה בין היתר השתתפה חברת האוטובוסים אגד, שחנכה את הדרך לאילת בנסיעה מיוחדת של אוטובוס מיוחד. בדרך חזרה מאילת, במכתש שבנגב, במקום שנקרא, מעלה עקרבים, ארבו לאוטובוס מחבלים שאז קראו להם "פדאיון". במארב הזה נרצחו 14 מנוסעי האוטובוס כולל הנהג ואשתו. הבת של הנהג נשארה בחיים והאח שלה נפצע קשה, ועוד אישה אחת שניצלה. היה זה אירוע טראומתי שכל המדינה דיברה עליו, האווירה בישוב היתה קשה. ב – 1968 בתפקידי כקצין ביחידת הסיור שקד, ניהלתי מרדף בנגב בעקבות המחבלים שהובילו למקום שנקרא "בור סרפד", ליד הבור היו גמלים עם אוכפים. כדאי לדעת שכאשר ישנם גמלים עם אוכפים, סימן שיש בסמוך למקום בני אדם. יחד עם חברי החיילים קראנו ברמקול לתוך הבור, שהיה בקרבת מקום, וכדי לוודא שאין אף אחד בבור, זרקנו רימוני עשן ורימונים מתפוצצים. לפתע נורה צרור מתוך הבור, ואז היה ברור שהיו שם מחבלים. לאחר קרב קצר האש פסקה וזאת רק לאחר שהאדם שהיה בבור נפגע. כאשר הוציאו את האדם מן הבור, זיהו אותו כאותו מחבל שניהל את הפיגוע באוטובוס במעלה עקרבים. בעיתון היה כתבה גדולה וכך נאמר: "התיק נסגר אחרי 14 שנה". הכותרת של הספור היא: הפנקס פתוח והיד רושמת, משפט זה הוא ציטוט של ראש הממשלה לוי אשכול, שהבטיח שלא נשקוט עד שנגיע לכל מי שפוגע בנו ובביטחוננו. הפנקס פתוח היד רושמת ובסוף נגיע לכל מי שנמצא ברשימה.

הזוית האישית

סבא: הייתה לי הזדמנות נדירה להיפגש עם נכדותיי ולקיים שיחות בתחוחים שונים ובדרך אגב לספר סיפור אישי.

איה: הייתה לי הזדמנות לדבר ולפגוש יותר את סבא, והיה כיף מאוד.

רובי: שמחתי להצטרף לסבא של איה ולאיה, כיוון שלי אין סבא שיכול להשתתף איתי בתוכנית, הקשר הרב-דורי. נהניתי להקשיב לסיפור, למדתי על התקופה שהייתה לפני הקמת המדינה, ושמעתי סיפור שלא היכרתי על מעלה עקרבים.

מילון

מרדף
כאשר יחידה צבאית מגלה פיגוע או עקבות של מחבלים ומנסה להגיע ולתפוס אותם.

ציטוטים

”הפנקס פתוח והיד רושמת, משפט זה הוא ציטוט של ראש הממשלה לוי אשכול, שהבטיח שלא נשקוט עד שנגיע לכל מי שפוגע בנו ובביטחוננו. “

הקשר הרב דורי