מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

זהבה עבאדי עולה ממרוקו לישראל

במרכז היום "בית אברהם" בנווה שאנן, חיפה
זהבה בצעירותה
החיים באנייה

"תעשי רק מה שאת אוהבת"

הקשר הרב דורי של קארין פיסטי וזהבה עבאדי

זהבה עבאדי בת 87, נולדה בתאריך ה-15 לאוקטובר 1930 במרוקו, בעיר מקנס. זהבה מספרת לקארין:

"אני זוכרת שסבתה גידלה אותי כי להוריי היו קשיים. אמי ילדה בן אחרי ולא היה להם כסף. לסבא ולסבתא היה בן שתמך בהם. אהבתי לגור אצלם, קיבלתי הרבה חום ואהבה מהם ומהבת, שהייתה גדולה ממני בעשר שנים. רק בגיל 12 נכנסתי לבית ספר ולמדתי בו 5 שנים. בשעות הפנאי שיחקתי משחקי חבל, מחבואים, קלאס, משחקים עם החרצן של המשמש ("גוגואים").

בתחילת הדרך עליתי לצרפת ממרוקו למשך 7-8 חודשים, באותו הזמן חלתי במחלת טיפוס ופחדתי שאני עומדת למות. הייתי מאושפזת בבית חולים במשך חודשיים. לאחר שהבראתי חזרתי לבית ילדים והמראה שלי הפחיד את אחותי הקטנה אסתר כי הייתי קרחת ורזה מאוד. כעבור כמה חודשים שוב פעם חזרתי לבית חולים מפני שעברתי ניתוח של אפנדיציט.

כשפרצה מלחמת עולם השנייה באו הנאצים ולקחו את קהילתנו הקטנה כדי לרשום את המשפחה וכל עשרת הילדים מהגדול עד הקטן. הנאצים רצו לשלוח את המשפחה שלי לגטו והיה קושי להשיג מזון, ולכן אמה הייתה עומדת בתור בשעה 3 לפנות בוקר ולא תמיד היה נשאר מזון.את המשפחה לא לקחו לגטו כי האמריקאים נכנסו וגירשו את הגרמנים.

אחותי עלתה לארץ בשנת 1951 ישר למוסד ברעננה. כיום היא גרה בקרית אליעזר נשואה ולה שלושה ילדים. משפחתי עלתה ארצה בשנת 1950 (באוקטובר) מצרפת. הגענו באונייה והפלגנו בה במשך 8 ימים ו-9 לילות עד הגעתנו לחיפה. באנייה לא היה מחסור באוכל, המיטות היו בנות 3 קומות . ההפלגה הייתה קשה, כולם ישבו בסיפון כדי לנשום אוויר ולראות את הגלים.

בארץ באותה התקופה לנשים היה קושי לקבל עבודה רק הגברים היו עובדים במשך 15 ימים ללא תשלום ו-15 ימים היו מקבלים חופשה. כעבור כמה זמן קיבלנו צריף מגורים עשוי מפח, בעונות השנה בעיקר בקיץ שרר חום נוראי שאפשר היה "לטגן ביצים" על הגג.

באוגוסט 1954 הכרתי את בעלי. פגשתי אותו אצל אחותו ושם הוא גילה בי עניין ורצה מאוד להכיר אותי. יצאנו 8 חודשים והוא הגיע לבקש את ידי מהוריי. קיבלנו אישור והתחתנו אצל אחותו בבית עם להקת "משה אליהו". חגגנו עד 3 לפנות בוקר והיה שמח. הכיבוד בחתונה היה חומוס, פלאפל, קוקוס, גזוז ובירות. הכל נשאר בגדר המשפחה.

במשך 66 שנים אני גרה בחיפה בעושר ואושר עם ילדים, נכדים ונינים".

תמונה 1

זהבה 

 

הזוית האישית

זהבה: אני מאמינה שצריך להיות בחברה טובה, אוהבת, לשמוח, לרקוד ולעזור בכל עת שמתאפשר.

מילון

העליה ההמונית
עלייה שהחלה מיד לאחר קום מדינת ישראל. הייתה זו עליית פליטים ברובה - ניצולי שואה מאירופה והפליטים היהודים ממדינות ערב.

ציטוטים

”"אני מאמינה שצריך להיות בחברה טובה, אוהבת, לשמוח, לרקודו לעזור בכל עת שמתאפשר"“

הקשר הרב דורי