מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

הפיגוע ברחוב יהודה הלוי

עודד וסבא שמעון בקשר הרב דורי
עודד וסבא שמעון
תיאור חייו של שמעון שעלה מרומניה בגיל שלוש ואיבד 18 משכניו בפיגוע הראשון שהתרחש כחדירה לישוב עירוני בארץ

שמי שמעון זאורקוול נולדתי ברומניה בשנת 1953 בעיר ביסטריצה אשר במחוז טרנסלבניה עליתי לארץ עם הורי בשנת 1961 לקרית שמונה.

תוך כדי לימודי בבית הספר היסודי עבדתי בקיבוצי הסביבה בעזרה לפרנסת המשפחה. את המשך לימודי המשכתי בישיבה התיכונית שדה יעקב בהמלצתו של הרב צפניה דרורי. עם סיום לימודי התגייסתי לשריון. בעת חופשה פסח בבית בקרית שמונה חדרו מחבלים מלבנון לבנין שבו גרתי. נהרגו 18 מהשכנים.

הפיגוע בקריית שמונה היה פיגוע שביצעו מחבלים אשר חדרו לישראל מלבנון, ב-11 באפריל 1974. שלושת המחבלים הגיעו לעיירה קריית שמונה והרגו בה 18 ישראלים – 16 אזרחים ושני חיילים – בטרם נהרגו בעצמם. 15 ישראלים נוספים נפצעו בפיגוע.

היה זה פיגוע הטרור הראשון בישראל, שבו חדרו מחבלים ליישוב עירוני, מהלך של כברת דרך מהגבול, ומבלי שהכינו לעצמם נתיב מילוט. משמעות הדבר היא בעיקר היכולת לפגוע במספר רב יותר של קורבנות, מבלי להקדיש אמצעים וזמן לשלב המילוט, המחבלים חצו את הגבול מלבנון לישראל בשעת בוקר מוקדמת, בחסות גשם וערפל, בסמוך למושב מרגליות. הם הלכו בנתיב מוסתר בתוך אפיק נחל מרגליות, המוביל מגבול לבנון אל תוך העיירה, והגיעו לקריית שמונה בשעה 07:30. חיילי משמר הגבול גילו את עקבות החדירה בשעה 06:40, ובעוד הם הולכים בעקבותיה נודע על חדירת המחבלים לעיירה.

המחבלים נכנסו תחילה לבית הספר היסודי ע"ש יאנוש קורצ'אק בעיירה, אך הוא היה ריק לרגל חופשת חול המועד פסח. משם פנו לרחוב יהודה הלוי. הם נכנסו לבניין מגורים בן ארבע קומות (מספר 13 ברחוב), פרצו לדירה בו והרגו בה מספר תושבים. אחר כך פנו לבניין הסמוך (מספר 15), עברו בין הדירות והרגו את מי שנתקלו בו.

בני הזוג מרים ויעקב גואטה שהתגוררו בקומה השלישית, שמעו את היריות מדירתה של משפחת שטרן שבקומה הראשונה. מרים ויעקב ירדו בריצה במדרגות, ובמקום להימלט אל מחוץ לבניין, פנו להיכנס לדירת משפחת שטרן. מרים נורתה ונהרגה מיד, ובן-זוגה נפגע ומת מפצעיו. בשניות שבהן נורו בני הזוג, ניצלו ילדי משפחת שטרן האחרים את ההזדמנות, קפצו מהחלון וניצלו.

בני משפחת ביטון, שהתגוררו בקומה הרביעית בבניין השני, ניסו למלט את ילדיהם דרך המרפסת לקומה שמתחתם. הילדים וכן אב המשפחה נורו בידי שניים מהמחבלים, ששהו עדיין בקומה השלישית.

יוסף שטרית שהה במקום עבודתו בעת שאשתו פאני וארבעת ילדיהם היו בביתם. הבת איריס שטרית, בת 9, ראתה את אחד המחבלים נכנס לדירה ונמלטה לחדרה, תוך שהיא אוספת את אחיה הקטן מוטי. אולם אחיה שנבהל מהיריות חמק מידיה, יצא מהחדר ונורה למוות. איריס הייתה הניצולה היחידה מבני המשפחה ששהו בדירה.

במלחמת יום הכיפורים לחמתי בחטיבה 500 בסיני לאחר החצייה של תעלת סואץ נפצעתי באזור אסמליעה העוברתי בהיטס לתל השומר.

לאחר השרות למדתי בטכניון בחיפה במגמת מכונות. לאחר הכרות קצרה עם סבתא התחתנו. יש לנו שני ילדים וארבע נכדים מהבת נתנאלה אמא של עודד. היום אנו גרים בחיפה אוהבים לטייל בארץ ובחו"ל בעיקר במסעות רגליים מאתגרים.

הזוית האישית

עודד נאמן: במפגשים של התכנית הקשר הרב דורי הכרתי את סבא בצורה אחרת. ראיתי שגם סבא היה פעם ילד עם שובבות ומעשי שטות בדיוק כמו בימינו אהבתי להיות במפגשים ונהניתי לצאת עם סבא לטיולים.

מילון

ביסטריצה
עיר הולדתו של סבא ברומניה

חידר
כיתת לימוד לילדים יהודים

חטיבה 500
חטיבת שריון שלחמה בתעלת סואץ ביום הכיפורים

ציטוטים

”להכיר את הארץ ברגליים“

הקשר הרב דורי