מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

העשור השלישי של סבא יאיר

סבא יאיר ואני בבית החינוך
סבא יאיר בצעירותו
סיפור חיים: 1969-1979

שמי יאיר ארד. סיפורי עוסק במלחמת יום הכיפורים.

השתחררתי משירות סדיר בצבא בתחילת שנת 1971. כמעט מיד עם השחרור, גוייסתי לשנת שירות לעבוד במרכז של תנועת נוער בתל אביב. שימשתי כרכז מחלקת הדרכה. למדתי נהיגה בתל אביב וכמעט מיד קיבלתי רכב והסתובבתי בכל רחבי הארץ במסגרת התפקיד. הכנתי מערכי הדרכה למדריכי התנועה בקיבוצים ותוכניות למחנות התנועה. באחד מהמחנות האלה, מחנה כיתות ט' ביער שימרון ליד נהלל, הכרתי אחות בלונדינית ויפה שהפכה להיות בת זוגי ואחר כך אשתי.

גרתי בתל אביב בדירת שותפים גדולה עם חברים מכל הארץ. החיים בתל אביב היו נעימים ומעניינים למישהו כמוני שחי עד אז רק בקיבוץ. בלילות היינו לעיתים נכנסים בהיחבא לגן החיות של תל אביב ששכן במקום שבו נמצאת היום עיריית תל אביב. פעם מצאתי את עצמי קופץ מעל חומת גן החיות ישר לכלוב של צבי הגלפאגוס הענקיים.

אחרי תקופת התנועה חזרתי עם חברתי לקיבוץ, התחתנו בשנת 1972 והתחלתי לעבוד ביציקת אלומיניום במפעל התעשייה בקיבוץ. גרנו בדירה קטנה בקיבוץ והחיים היו נעימים.

אירוע אחד שינה הכל: ביום הכיפורים בשנת 1973 נשמעה פתאום צפירת אזעקה בקיבוץ. מפה לאוזן עברה השמועה: "פרצה מלחמה". כעבור כמה שעות מצאתי את עצמי באוטובוס בדרך לבסיס הצבאי. אשתי הייתה בהריון בחודש השביעי עם ילדתנו הבכורה. ההלם של פרוץ המלחמה עם החרדה לאשתי היו קשים. עלינו לרמת הגולן ולראשונה נתקלנו בהפגזות קשות, בחיילים מתים, בחיילי אויב פזורים בשדה, ובטנקים שרופים שלנו ושל הסורים. באחת הפעמים נשלחנו להביא תחמושת וציוד ביצורים למוצב שנכבש מידי הסורים רק יום- יומיים קודם.

הסורים החזיקו עדיין במוצב החרמון ומשם ראו בעצם הכל. הם פתחו בהפגזה קשה על המשאיות שהובלנו ועל כלי הרכב שלנו. חיפשנו מחסה מתחת לטנק סורי שרוף וכששככה קצת האש זחלנו למוצב סורי נטוש ושם מצאתי את מנורת הפח השחורה, ששמורה איתי מאז.

נשארתי בשירות מילואים כשלושה חודשים. ביום אחד בדצמבר הגיעה הודעה שאשתי ילדה בת. שוחררתי לשבוע להיות איתה ואחר כך חזרתי לצבא ושוחררתי הביתה.

למצגת קבוצתית של פעילות התכנית:

הזוית האישית

סבא יאיר: יש לי נכדים תאומים בכתה ו׳, עם שניהם עבדתי במיזם, כל אחד בנפרד. היה לי עונג רב וזמן איכות עם נכדי גילגיל.

גיל: היה מהנה ומלמד לעבוד עם סבי בתכנית המיוחדת ״הקשר הרב דורי״. אמנם סבא גר בקיבוץ, אך זמן האיכות יחד היה מיוחד רק לנו.

מילון

שנת שירות
התנדבות בשירות לציבור/ לתנועה בד"כ אחרי השירות הצבאי ולעיתים לפניו.

איי גלפאגוס
איי גלאפגוס הם ארכיפלג של איים געשיים שמפוזרים באוקיינוס השקט באזור קו המשווה, 972 קילומטרים מערבית לחלק היבשתי של אקוודור. האיים נמצאים בשליטתה של אקוודור, ושייכים למערכת הפארקים הלאומיים שלה. אוכלוסיית האיים מונה קצת מעל ל-25,000 בני אדם, רובם דוברי ספרדית. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”ביום הכיפורים ב-1973 נשמעה פתאום צפירת אזעקה בקיבוץ. מפה לאוזן עברה השמועה: פרצה מלחמה“

הקשר הרב דורי