מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

העלייה של רבקה אנקלוביץ ממצרים לארץ ישראל

רבקה עם הוריה ואחיה
רבקה כילדה קטנה
הגדת עליות - העלייה ממצרים

רבקה (ריטה) אנצלוביץ נולדה בשנת 1950 באלכסנדריה שבמצרים, עלתה לארץ עם הוריה ואחיה בסוף שנת 1956, גרה בקריית אתא, עבדה כמורה עד הפרישה וכיום מתנדבת במוזיאון לתולדות היישוב בקריית אתא ובגן "יסמין" בתוכנית "זה"ב בגן".

כשהוקמה העיר אלכסנדריה, הקרויה על שמו של אלכסנדר מוקדון, נוסדה בה גם קהילה יהודית גדולה. במהלך הדורות חיו יהודי מצרים בשלום עם שכניהם הערבים, דברו שפות רבות ועסקו במסחר, בבנקאות ובמקצועות חופשיים. היו בתי ספר יהודיים ובתי כנסת מפוארים, אבל רוב היהודים התערו בתרבות שאפיינה את תושבי הערים ובילו באופרות, בקונצרטים ובפעילויות ספורט ונופש. את החגים היהודיים חגגו עם המשפחה המורחבת, שרובה גרה בשכנוּת.

רבקה עם הוריה ואחיה בתמונה מהדרכון שאיתו עלו לארץ

תמונה 1

עם הקמתה של מדינת ישראל החל יחס עוין מצד שלטונות מצרים, ומלחמת סיני, ב-1956, הביאה להגירת רוב הקהילה היהודית. עד 1956 חיו במצרים כשמונים אלף יהודים, אך רק חמישה אחוזים מהם קיבלו אזרחות מצרית, לכן הם נאלצו לקבל אשרות ממדינות אחרות כדי שיוכלו לעזוב. הם גם נאלצו להשאיר מאחור את כל רכושם ולהצהיר שלא יחזרו שוב למצרים. מי שנחשד בפעילות ציונית, נלקח לבתי סוהר ולמחנות גירוש. בשנת 1957 נשארו במצרים שלושת אלפים יהודים בלבד.

משפחתה של רבקה לא גורשה. אביה עבד עם ערבים והיה אהוד עליהם. בני המשפחה יצאו לדרך עם מזוודה אחת לכל נפש באונייה שהפליגה לנפולי, ומשם הגיעו בעזרת אנשי הסוכנות היהודית לישראל. כל המשפחה המורחבת עזבה את מצרים, חלקה לארץ ישראל וחלקה למדינות אחרות בעולם.

רבקה כילדה עם אחת הבובות שרבקה השאירה כי היה אסור לקחת אפילו לא צעצועים, הזיכרון הזה של הפרידה מהבובה זכור לה היטב

תמונה 2

בישראל המשיכו הוריה של רבקה להתראות עם עולים אחרים ממצרים. בביתם דיברו צרפתית ולדינו. רבקה למדה מהר עברית והתערתה בתרבות בארץ. היא לא הזדהתה עם ארץ המוצא שלה ואפילו התביישה בה. ידוע לה כי קיים ארגון של יוצאי מצרים, אבל היא לא פעילה בו. בביתה נשתמרו מאכלים וטעמים מהילדות, למשל תבלין שנקרא דואה העשוי משומשום ומכמון שמשמש תוספת לגבינות ולסלטים.

הזוית האישית

סיפור זה תועד במסגרת מיזם "הגדת העליות" 2019 ביוזמת החברה למתנ"סים בשיתוף תנועת של"מ, המשרד לשוויון חברתי, תכנית הקשר הרב דורי ובית התפוצות

מילון

יהדות מצרים
יהדות מצרים היא קהילה יהודית עתיקה, אשר הוקמה על ידי פליטים מארץ ישראל שהגיעו למצרים עם ירמיהו הנביא לאחר חורבן הבית הראשון. לאחר מכן, בתקופת ממלכת פרס ובתקופה ההלניסטית הובאו למצרים שכירי חרב יהודים כדי להגן על גבולות המדינה בדרום ובמזרח. כאשר הוקמה אלכסנדריה על ידי אלכסנדר מוקדון, נוסדה קהילה יהודית גדולה בעיר והם התגוררו בשנים מתוך חמשת רבעי העיר. באלכסנדריה היה בית כנסת גדול במיוחד, אשר עליו מסופר במקורות התלמודיים. מאלכסנדריה יצאו סוחרים שהקימו את הקהילות היהודיות ברומא וסביבתה. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”מי שנחשד בפעילות ציונית, נלקח לבתי סוהר ולמחנות גירוש“

הקשר הרב דורי