מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

העלייה של קרן נעמי שטדל מפרגוואי

קרן עם הוריה בפרגוואי
קרן בחופתה
הגדת עליות - העלייה מפרגוואי

קרן נעמי שטדל נולדה בשנת 1988 באָסוּנְסִיוֹן, בירת פרגוואי, עלתה לארץ לבדה בשנת 2014 כשהייתה בת 26, היא נשואה וגרה במבשרת ציון.

קרן גדלה במשפחה מעורבת: האב סנטיאגו הוא יהודי ממשפחה שהגיעה מאיטליה, והאם לוס-אור היא ילידת פרגוואי. הם גרו בקהילה קטנה שלא היו בה הרבה יהודים, ולָרוב היה רק אחד מבני הזוג יהודי. לקרן שני אחים: ישראל וקטרין. בבית התנהלו לפי דתו של האב. המשפחה שמרה שבת וחגגה את החגים היהודיים במסגרת המשפחתית.

קרן למדה בבית ספר רגיל בעיר עם ילדים מהשכונה. מאז צעירותה רצתה מאוד לחיות בארץ, במקום שבו כולם יהודים; היא הרגישה שישראל היא המקום שלה. המשפחה קיבלה את החלטתה לעלות לארץ בשמחה, והוריה מקפידים להגיע לבקר אותה אחת לשנה. שני אחיה נשארו בפרגוואי.

תחילה הגיעה קרן לישראל, למדה באולפן בירושלים ובמהלך הלימודים עברה תהליך של גיור. לאחר מכן חזרה לפרגוואי ואז עלתה בצורה מסודרת לישראל והגיעה למגדל עוז, שבה משפחתו של רב היישוב הייתה המשפחה המאמצת שלה.

קרן ביום חתונתה

תמונה 1

קרן היא עורכת דין בהשכלתה. היא נשואה לשי ועושה רבות לשיפור העברית שלה. היא לא מכירה התארגנות של עולים מפארגווי. "אני אוהבת הכול בישראל," היא אומרת. "האנשים כאן שמחים, חזקים ולא מפחדים, ואני רוצה לבנות כאן את החיים שלי."

הזוית האישית

סיפור זה תועד במסגרת מיזם "הגדת העליות" 2019 ביוזמת החברה למתנ"סים בשיתוף תנועת של"מ, המשרד לשוויון חברתי, תכנית הקשר הרב דורי ובית התפוצות.

מילון

יהדות פרגוואי
יהדות פרגוואי כוללת כיום כ-1,000 יהודים, רובם בבירה אסונסיון. היהודים הראשונים הגיעו לפרגוואי בסוף המאה ה-19. בתחילת המאה ה-20 הוקמו מוסדות הקהילה הראשונים של הקהילה בבירה אסונסיון. בשנות ה-20 הגיעו לפרגוואי יהודים מפולין ומאוקראינה, ובשנות ה-30 הגיע לפרגוואי גל הגירה גדול של כ-20,000 יהודים מגרמניה. לאחר מלחמת העולם השנייה הגיעו לפרגוואי יהודים רבים, פליטי השואה, אך עם הזמן עזבו רבים מהיהודים את פרגוואי לטובת מגורים בארגנטינה ובברזיל השכנות או עלייה למדינת ישראל. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”אני אוהבת הכל בישראל, האנשים כאן שמחים, חזקים ולא מפחדים, אני רוצה לבנות כאן את החיים שלי“

הקשר הרב דורי