מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

העלייה של ציפורה הדסי ממולדובה לארץ ישראל

ציפורה כיום, 2019
ציפורה בגיל 17 לערך
הגדת עליות - העלייה ממולדובה

ציפורה (פייגע שוורצמן) הדסי נולדה בשנת 1929 בעיר סקולען שבמולדובה ועלתה לישראל עם אימה אחיותיה ואחיה בשנת 1946. לאביה הרוסי דניאל ולאימה הרומנייה פרומה היו ארבעה ילדים. מאחר שמעבר הגבול בין המדינות היה חופשי, זוגות רבים נפגשו באמצעות שידוך שנעשה בין ריכוזי יהודים.

רוב התושבים בסקולען היו יהודים שעסקו במסחר. בעיר היו ארבעה בתי כנסת, ורוב היהודים שמרו שבת והקפידו ללכת לבית הכנסת בחגים. משפחתה של ציפורה לא הייתה דתית, אך שמרה מסורת. בעיקר היה חשוב לה שהילדים יתחתנו עם יהודים ולא יתבוללו.

בשנת 1941 נכנסו הגרמנים למולדובה, והמשפחה עברה להתגורר במרתף. הם לא ידעו דבר על המתרחש באירופה. למזלם, בזכות החזות הרומנית הבהירה של האם ושל שתי הבנות הם ניצלו מהגרמנים. לימים נשלח אביה של ציפורה למחנה ברומניה, והאם, ילדיה והדודים צעדו ימים ארוכים לעבר העיר יאש. אוכל ושתייה כמעט לא היו. כשהגיעו לבית המעצר, העביר אותם ועד הקהילה היהודית לבית אבות ושם שהו שלוש שנים, עד סוף המלחמה.

בשנת 1944 התאפשר לשלוח את הילדים לישראל. האחות הבכורה שרה והאח בנימין יצאו עם הקבוצה הראשונה והמתינו בבוקרשט. ציפורה יצאה אחריהם ובשנת 1946[GG1] הצליחה להביא לשם בעורמה את האם ואת האחות הקטנה ריבה. הם עלו לארץ יחד בעלייה לא חוקית באונייה רעועה ואחרי הפלגה של שנים-עשר יום הגיעו לישראל ונשלחו לעתלית. הילדים פוזרו ברחבי הארץ במסגרות שונות: ציפורה נשלחה לכפר חסידים, כפר הנוער הדתי ברכסים, [GG2] ולאחר מכן הצטרפה לאמה בחולון. אחיה של ציפורה, בנימין, נפל במלחמת השחרור.

ציפורה בימיה הראשונים בארץ, בגיל 17 לערך

תמונה 1

יוצאי מולדובה נהגו להיפגש מדי שנה בתל אביב, בין היתר כדי לשמוע פרטים על מי שניצל מהמלחמה ולנסות לאתרו. היה חשוב להם להקים מצבה לזכר יהודי העיר סקולען, ולאחר שהובא עפר מקבר האחים בעיר, הוקמה המצבה בחולון. ציפורה ממשיכה את המסורת המשפחתית. "אני מתנהגת כמו אימא שלי," היא אומרת בחיוך. יוצאי מולדובה נהגו להיפגש מדי שנה בתל אביב, בין היתר כדי לשמוע פרטים על מי שניצל מהמלחמה ולנסות לאתרו. לזכר יהודי העיר סקולען הקימו מצבה בחולון לאחר שהובא עפר מקבר האחים מהעיר.

 

הזוית האישית

סיפור זה תועד במסגרת מיזם "הגדת העליות" 2019 ביוזמת החברה למתנ"סים בשיתוף תנועת של"מ, המשרד לשוויון חברתי, תכנית הקשר הרב דורי ובית התפוצות.

מילון

יהדות מולדובה
רפובליקת מולדובה הנוכחית הייתה בעבר חלק מנסיכות מולדובה ולאחר המלחמה העות'מאנית-רוסית סופחה לאימפריה הרוסית ונקראה בשם בסרביה. לאחר המהפכה הבולשביקית סופח החבל לרומניה ובעקבות הסכם מולוטוב-ריבנטרופ עבר לשליטת ברית המועצות, שהפכה אותו לאחת מ-16 הרפובליקות שלה. במשך הדורות הושפעה הקהילה היהודית של החבל מהעם ששלט בו, לעיתים הרומנים ולעיתים הרוסים. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”"אני מתנהגת כמו אימא שלי," היא אומרת בחיוך“

הקשר הרב דורי