מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

העלייה של סבתא רבתא רחל מוצפי

ההקדשה בפסל לזכר הרוגי ה"פרהוד" (ויקיפדיה)
פסל לזכר הרוגי ה"פרהוד" רמת גן (ויקיפדיה)
עלייתה של סבתא רבתא

סבתא רבתא רחל מוצפי, לבית משפחת שמש.

סבתא רבתא רחל היא אמא של סבתא עדנה מצד אבי. היא נולדה בבגדד בשנת 1923. אמא שלה אשה שנייה לבעל שהתאלמן מאשתו וגם היא התאלמנה ממנו. אחרי זמן לא רב הילדים מן האשה הראשונה השתלטו על כל רכוש המשפחה ואמא של סבתא רחל נשארה עם ששת ילדיה ונטל פרנסה כבד.

באותם ימים לא כל הבנות למדו. את סבתא רבא רחל שלחו ללמוד מקצוע תפירה. את זהבה שלחו ללמוד לימודים מסודרים בביה"ס. סבתא רבתא רחל כ"כ רצתה ללמוד לקרוא ולכתוב כמוה. תמיד סיפרה לנו כיצד התגנבה מכיתת התפירה ושבה תחת החלון של הכיתה של זהבה כדי לשמוע את השיעור וללמוד. קרובת משפחה שעקבה אחריה ביקשה מאמא ואמרה: "רשל (כך קראו לה בבגדד) מאוד רוצה ללמוד, היא פיקחית וחכמה. אני אשלם עבור לימודיה", אך אמא שלה התעקשה: "לא, רשל תלמד תפירה וזהבה תמשיך ללמוד קרוא וכתוב". כמה כאב לסבתא רחל, אך לא הייתה לה ברירה.

לימים בשנת 1941, המשפחה חוויה קשה מאוד פרעות "הפרהוד" שפרעו בהם הערבים. בקושי ניצלה המשפחה כי הם הצליחו להימלט דרך סימטאות השכונה למקום מבטחים. אבל זכר הזוועות מצד השכנים הערבים נשאר עמוק בליבם.

העלייה לישראל

"הפרהוד" הביא להתעוררות צייונית בקרב יהודי בגדד. וכמה חודשים אח"כ עוד באותה שנה עלתה סבתא רבתא רחל לא"י לבדה עם עליית הנוער. הם נסעו באוטובוסים דרך ירדן והגיעו למעבר מנדלבאום שבירושלים. שם קיבלה את פני שלושת אחיה עזרא, יוסף ויעקב, איתם הגיעה לחיפה בראשונה, כך סיפרה לנו, "כבשה כבישים עם החלוצים". יותר מאוחר הייתה מראשוני העובדים בבית החרושת "אתא" בחיפה.

שוב לא שפר עליה גורלה בעניין הלימודים. כשהגיעה אמה כמה זמן אחריה לא"י יחד עם המון יהודים, שעזבו הכל ובאו ארצה, שלחה את זהבה ללמוד "בשפיה" לימודים מסודרים והיא נאלצה לעבוד לפרנסתה בבית החרושת "אתא". סבתא רבתא רחל מוצפי מדברת על כך עד היום במרירות גדולה. לכן שגדלו שלושת ילדיה –עדנה, ציון וניצה – עמדה על כך ששלושתם ילמדו לימודים מסודרים להשכלה גבוהה. היא עבדה בבקרים, בעבודה פיזית קשה, כדי לעזור בפרנסת הבית.

רק לימים כשהגיעה לגיל פנסיה מימשה את אהבת ללימודים. היא הלכה ללמוד עם נשים מבוגרות, בנות גילה במסגרת "אמונה". כמה אהבה לשבת עם סבתא עדנה לקרוא ולהתאמן ולחזור על שיעוריה, כדי שתהיה מוכנה לשעורים של אותו שבוע במסגרת "אמונה".

קובץ הסיפור שלנו

הזוית האישית

אורי: סבתא רבתא רחל מוצפי לבית משפחת שמש, היא דוגמה ומופת לאהבה ללימודים וצורך לרכוש השכלה אנחנו אוהבים אותה, את החיוניות ושמחת החיים שלה גם בגיל 95 ומאחלים לה עד 120!

מילון

פרהוד
הפרהוד כשמשמעות המילה בפועל היא הפחדה ברוטלית כלפי נשלטים) הוא שמן של פרעות שנערכו באוכלוסייה היהודית בבגדאד, עיר הבירה של עיראק, בחג השבועות ו' בסיוון-ז' בסיוון תש"א, 1-2 ביוני 1941. בפרעות נרצחו לפחות 179 יהודים, 2,118 נפצעו, 242 ילדים היו ליתומים, ורכוש רב נבזז. מספר בני האדם שרכושם נבזז הגיע לכ-50,000 הנרצחים נקברו בקבר אחים בבגדאד. במהלך ההתערבות המאוחרת של הצבא לעצירת הפרעות, נהרגו כמה עשרות, עד כמה מאות, מוסלמים ולא-יהודים אחרים. ויקיפדיה

ציטוטים

”סבתא רבתא רחל מוצפי היא דוגמה ומופת לאהבה ללימודים וצורך לרכוש השכלה“

הקשר הרב דורי