מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

העלייה של סבתא מרים

אני וסבתא מירי ביחד בביתה
סבתא מרים בת 12
סיפור חייה של סבתא מרים

סבתא שלי, סבתא מרים, נולדה בשנת 1941, בטריפולי שבלוב. להוריה של סבתא קראו: לאבא – סעיד ולאמא – ג'וליה. העיסוק שלהם היה מסחר בנפט.

סבא סעיד וסבתא ג'וליה

תמונה 1
לסבתא שלי היו עוד שבעה אחים. היא הייתה הבכורה. הם עלו לארץ בשנת 1952 והתיישבו בכפר חרוצים בבני ציון. הבית שלהם היה עם חצר גדולה, בית קטן שני חדרים מטבח ופינת אוכל. בתחילה הם גרו בצריף ואחר כך עברו לבית שבו היו להם הרבה מים. להורים שלה לא הייתה עבודה. לכן בגיל 11, היא יצאה לצורך פרנסת המשפחה לעבוד בקטיף שהיה בכפר חרוצים. היא הייתה לוקחת את שני האחים הקטנים שלה מזנגריה(מקום ישוב בין ראש פינה לטבריה) עד לראש פינה לדוד שלהם כדי לבקר אותו ולטייל איתו. מכיוון שהם לא ידעו עברית היו חיילים שליוו אותם לדוד שלהם, ואת מכיוון שהם היו ילדים קטנים. אולם בחזור הם הלכו לבד כי החיילים היו צריכים לחזור לבסיס.

משה אח של סבתא

תמונה 2

ניסים אח של סבתא

תמונה 3

לסבתא היו הרבה מאוד חוויות מעניינות בתור ילדה קטנה בארץ חדשה. כשסבתא שלי הייתה קטנה היא הייתה הולכת עם השכנים לעשות קניות, כי אבא שלה העדיף שהאחים והיא יעשו את הקניות. סבתא למדה בבית ספר יסודי בני ציון ותמיד הייתה מקבלת 100 במבחנים. היא אהבה לשחק קלאס, חמש אבנים ולקפוץ בחבל עם ילדי השכונה שבה גרה. סבתא זוכרת איך בתור ילדה קטנה, אבא שלה היה מכין לה תה חם. הוא היה מספר לה הרבה סיפורים והיא הייתה אוהבת להירדם במיטה שלו.  אחרי שהייתה נרדמת, אבא שלה היה מרים אותה למיטתה. גם אמא שלה מאוד אהבה אותה ופינקה אותה מאוד מאוד. סבתא שלי הייתה קוראת הרבה מאוד ספרים. טלוויזה, טלפון ורדיו לא היו לה, אבל חום ואהבה היא קבלה בשפע. סבתא התחתנה בגיל 16 עם סבא אשר (כאשר קבלה צו ראשון לצבא). נולדה להם ילדה.

סבתא מרים וסבא אשר

תמונה 4

סבתא שלי לא עבדה. היא הייתה עקרת בית וסבא פירנס את המשפחה.

סבא אשר

תמונה 5

הזוית האישית

נהוראי: "בזכות זה שהשתתפתי בתוכנית הקשר הרב דורי, אני מרגיש שהתקרבתי לסבתא יותר, גיליתי עליה הרבה דברים חדשים".

מילון

חמש אבנים
חמש אבנים הוא כינוי לחמישה עצמים קטנים ומרובעים, המשמשים לסוג של משחק ילדים הדורש זריזות ידיים ומיומנות בזריקה ותפיסה של חמש אבנים. המשחק מותאם לשחקן יחיד או לזוג שחקנים או יותר. מקור המשחק הוא ככל הנראה בהודו, שם הוא מוכר תחת השם גיטה.(ויקיפדיה)

ציטוטים

”הבית שלהם היה עם חצר גדולה בית קטן שני חדרים מטבח ופינת אוכל “

הקשר הרב דורי