מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

העלייה של סבתא ממרוקו

סבתא נינה הנכדה שירה והחברה שי
סבתא בתחפושת מרוקאית
הילדות בארץ ישראל בבית דודתי

עיר ההולדת של הורי היא דבדו – עיר הכהנים. בעיר הזאת מרבית היהודים שגרו בה היו כהנים ולכן נקראת עיר הכהנים. שם המשפחה של הורי הוא הכהן סקלי. על פי המידע המוצא של הורי הוא ממשפחה מיוחסת ולכן גם נוסף שם המשפחה סקלי שפרושו חוט זהב. ביהדות, כהן הוא מצאצאי אהרון הכהן זיהוי המשתייכים לכהנים על פי שם המשפחה "כהן" הוא המובהק ביותר.
 
עם זאת, קיימות משפחות כהן נוספות בעלות ייחוס להרבה שמות משפחה של משפחות כהנים, הצטרפו שמות לוואי, לרוב לפי מקום מושבם. מסתבר כי , מוצא הורי הוא  מסביליה שבספרד, [ממגורשי ספרד]. 
 
סבי היה אב בית דין לעיניני נישואין וגרושין, הסמיך תלמידים לרבנות וכן לימד לכתוב ספרי תורה ומזוזות.אבי היה סופר סת"ם [כותב ספרי תורה ומזוזות] כמו כן, עסק במסחר בדים. אמי הייתה תופרת. בשנות ה-40 עם מלחמת העולם השנייה כאשר הגרמנים ניסו לפלוש למרוקו , הערבים המקומיים ניצלו את ההזדמנות לפרוע ביהודים. מאחר ולאמי נרצח אחיה ובתו בין יתר בני המשפחה שלה החליטה שהיא יותר לא נשארת במרוקו. בשלב מסוים שליח הסוכנות היהודית הגיע מהארץ לשכנע יהודים לעלות לארץ. עם המפגש עם השליח והורי החליטו לעלות לארץ, על מנת להגיע לארץ הורי שילמו שוחד למבריחים כדי להעביר אותנו לאלג'יר מאחר ולא הייתה עלייה לגלית [חוקית] אל רק דרך אלג'יר מאלג'יר טסנו למרסי שבצרפת שם היה מחנה עולים לאחר כמה חודשים הגענו לארץ באוניה במרץ 1949. כאשר היינו במרסי שני אחי הגדולים הצטרפו לקבוצת נוער שעלו לארץ מאוחר יותר. 
 
מעברת פרדס חנהעם הגעתנו לארץ העבירו אותנו למעברת פרדס חנה. כאשר הגענו למעברה למחרת דודתי הגיעה לבקר אותנו [הגיעה לארץ כשנה לפנינו], בקשה מהורי לקחת אותי אליה לירושלים על מנת לעזור להורי להתאקלם בארץ החדשה .

הייתי בגן חובה שנה וחצי ברחוב יהודה בשכונת בקעה, לאחר חצי שנה הורי עברו לגור בירושלים במעברת תלפיות וגרו  במבנה ששימש בסיס צבאי של האנגלים, על קירות המבנה היו כתובים הוראות, פקודות לחיילים.בשנת 1953 הורי עברו לגור בשכונת קטמון ג' בדירת קבע. אני המשכתי לגור אצל דודתי עד כיתה ה' . לאחר מכן חזרתי לגור אצל הורי.

 
למדתי בבית ספר ממלכתי דתי שהיה במעברת תלפיות ולאחר שעברנו לגור בקטמון, למדתי שנה אחת בבית ספר אגודת ישראל [כיתה ד'] שהיה קרוב למגורי הורי. לאחר מכן, כאשר בית הספר הממלכתי דתי שבו למדתי בתלפיות עבר לשכונת קטמון ו', המשכתי ללמוד בבית ספר זה עד כיתה ח'.
בתקופה בה גרתי אצל דודתי הייתי כל יום מבקרת את אמי  ואחיי בביתם אחרי הלימודים ואחר כך בקרתי את אבי בחנות שהייתה לו , אחר כך הייתי חוזרת אל הדודה לישון, כאשר כל זה עשיתי בהליכה ברגל משכונת בקעה לשכונת תלפיות שם גרו הורי, ולאחר שדודתי עברה לגור בשכונת המושבה הגרמנית גם עשיתי את המסלול הנ"ל כל יום, עד כיתה ה' שלאחר מכן חזרתי באופן קבוע אל הורי.
בגיל 13 כשהייתי בכיתה ח' השתתפתי במקהלת ביה"ס והופענו באירוע ביום בר המצווה שחגגנו לשמונה מתלמידי הכיתה. לאותם ילדים לא חגגו במסגרת משפחתית את בר המצווה בשל מצבם הכלכלי ולכן המורה החליט שנחגוג להם יחד. שרנו שירי ארץ ישראל. במסיבה השתתפו תלמידי ביה"ס ומשפחותיהם. 
 
למדתי בבית הספר התיכון דתי … עד כיתה יא' לאחר מכן עבדתי במפעל לעבודות אומנות בצלאל כ-5 שנים. במהלך שנים אלה למדתי הנהלת חשבונות לאחר מכן עברתי לעבוד במשרד מס הכנסה 46 שנים שבתחילה עבדתי בהנהלת חשבונות, לאחר מכן עבדתי בהמשך במספר מחלקות מקצועיות. 
 
כאשר הייתי עם חברה במסיבת הסילבסטר [בשנת 1972], הכרתי את יעקב ואחרי כשבוע התקשר אלי וביקש להיפגש ולצאת לסרט. נענתי להיפגש איתו וכמובן יצאנו לסרט וכך היה במשך כחודש, וכך הקשר נמשך ולאחר שיעקב חזר מהמילואים שאל אם אסכים להינשא לו.כמובן הסכמתי ולאחר כמה חודשים קבענו תאריך נישואים. תאריך החתונה : 24 ליוני 1973. החתונה התקיימה באולם אפיריון בירושלים הייתה שמחה גדולה.באו כ-400  איש דודים, דודות, אחים, אחיות, חברים ושכנים.לאחר כשנה נולד לי בני הבכור אופיר וכשנה וחצי לאחר מכן נולד יוסף [אבא של שירה] וארבע שנים לאחר מכן נולד עמרי ואחריו אחרי 4 וחצי שנים נולדה מוריה.
 
יוסי הכיר את אילנית בקניון כאשר היו תלמידי תיכון. הוא למד בבי הספר הטכני של חיל האוויר בחיפה והיו חברים כ-10 שנים ולאחר מכן התחתנו בשנת 2002 באולם תאריך:בתאריך 4/7/2002, לאחר 3 שנים נולדה ליוסי שירה הבכורה ו-3 שנים לאחר מכן נולדה אלה.כאשר שירה הייתה בת 7 הם אימצו את הכלבה מרתה שבחרה אותה מ"צער בעלי חיים".שם שירה אילפה אותה אחת לשבוע באה לבקר במשך כחודש לאחר מכן הביאו אותה לביתם.
 
שירה היא הבת הבכורה, התחביב של שירה הוא: ריקוד, שירה רוקדת מגיל 3 [בלט , ג'אז] ובגיל 9 התחילה ללמוד ריקוד מודרני.אלה היא האחות הקטנה של שירה התחביב שלה הוא: לעצבן את שירה, ריקוד [ג'אז] והתעמלות קרקע.מרתה, היא הכלבה של שירה ואלה מרתה בת 3 שנים התחביב שלה: לנבוח כשמישהו בדלת ושילטפו אותה בבטן ובצוואר.
 
העשרה
"דבדו או דובדוב (בערבית: ????, באנגלית: Debdou) היא עיירה בצפון מזרח מרוקו, המונה נכון ל-2004 כ-4,565 תושבים וממוקמת בצדו הצפוני של רכס הרי האטלס, כ-150 ק"מ דרומית לחוף הים התיכון.
דבדו הייתה מפורסמת בקהילה היהודית שהתגוררה בה ונקראה בעבר גם בשם עיר הכהנים. בתי האב היהודיים הראשיים בדבדו היו: כהן-סקלי, מרציאנו, בן חמו, בן סוסאן, בן גיגי וענקונינה".

תשע"ו 2016

מילון

דבדו
דבדו או דובדוב (בערבית: ????, באנגלית: Debdou) היא עיירה בצפון מזרח מרוקו, המונה נכון ל-2004 כ-4,565 תושבים וממוקמת בצדו הצפוני של רכס הרי האטלס, כ-150 ק"מ דרומית לחוף הים התיכון. דבדו הייתה מפורסמת בקהילה היהודית שהתגוררה בה ונקראה בעבר גם בשם עיר הכהנים. בתי האב היהודיים הראשיים בדבדו היו: כהן-סקלי, מרציאנו, בן חמו, בן סוסאן, בן גיגי וענקונינה.

סקלי
חוט זהב

ציטוטים

”משפחה לא בוחרים“

הקשר הרב דורי