מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

העלייה של סבתא חוה מבודפשט

פנים בית הכנסת הגדול של בודפשט - ויקיפדיה
חדר הנצחה לשואת יהודי הונגריה במוזיאון היהודי, ליד בית הכנסת הגדול של בודפשט - ויקיפדיה
סבתא שלי עלתה בשנת 1939 לאחר מסע ארוך ומייגע עם המון בעיות ולבסוף היא הגיעה לחיפה

שמי נבו עברון משתתף השנה בתכנית הקשר הרב דורי יחד עם סבתא חוה עברון. סבתא נולדה בתאריך 18/12/1937 בעיר בודפשט הונגריה. שם נעוריה חוה גרוס סבתא עלתה לישראל עם הוריה בחודש דצמבר שנת 1939 כאשר הייתה בת שנתיים.

רקע – יהדות הונגריה

"במאי 1938 בהשפעת ההתקרבות לגרמנים, נחקק "החוק היהודי הראשון" שקבע מכסות המגבילות את מספר היהודים ל-20% במקצועות שונים, ואסר על השחיטה הכשרה. בשנת 1939 נחקק "החוק היהודי השני" שהגדיר יהודי כאדם שאחד מהוריו, או שניים מהורי הוריו הם יהודים. הייתה זו הפעם הראשונה שההתייחסות אל היהודים בהונגריה לא הייתה לפי ההצהרה על דתו של האדם, כי אם לפי מוצאו". (ויקיפדיה)

סבתא חוה מספרת על הסיבות לעליית המשפחה לישראל:

"עם תחילת מלחמת העולם השנייה, בהונגריה היה משטר ששנא יהודים ואבי שהיה בתנועת נוער ציונית, החליט שמסוכן מדי להישאר באירופה ולכן עלינו לארץ. מסיפורי הורי אני זוכרת שהשארנו חלק מהרכוש של המשפחה שם. חלק מבני המשפחה המורחבת נשארו בהונגריה".

סבתא מספרת על העלייה לישראל:

"תחילה עלה אבא שלי להכין את בואנו. כאשר הגיע הזמן המתאים, לקחה אמא שלי אותי ואת אחותי ברכבת. נסענו ברכבת מהונגריה לבולגריה ומשם עלינו על אניית מעפילים לכיוון ארץ ישראל. לאנייה  בה עלינו קראו רודניצ'ר.

ההפלגה היתה קשה. מכיוון שאבא עלה קצת קודם, אני ואחותי היינו קטנות ואימי הייתה צריכה לטפל בנו בספינה ממש קטנה עם שירותים לא טובים, אוכל נורא, צפוף וקשה לישון.  לאנייה לא היה אישור מסודר להגיע לארץ ולכן הבריטים תפסו את כל המעפילים על האנייה והעבירו אותם למחנה מעצר בסרפנד (צריפין). שהינו במחנה כחודש ואז אחותי ואני חלינו בשעלת. רופא המחנה חשש שנדביק את כולם מסביב ולכן החליטו לשחרר אותנו.

לאחר ששוחררנו ממחנה המעצר התגוררנו בחיפה. גרנו בבית ללא שירותים ומקלחת ורק חדר אחד לחמישה אנשים. לאחר כמה שנים סבתא שלי עלתה גם ואז גרנו שש נפשות בחדר אחד. אבי עבד כנגן במועדונים שונים בהם בילו חיילים בריטיים ואמי עבדה כחדרנית בבית מלון. לאחר כמה שנים בבית הצפוף רכשו הוריי דירה מרווחת יותר בשכונת קריית אליעזר (ממש ליד האיצטדיון המיתולוגי).

הזוית האישית

נבו עברון מביא את סיפור עלייתה של סבתא חווה שעלתה  מבודפשט בהונגריה לישראל.

מילון

יהדות הונגריה
במאי 1938 בהשפעת ההתקרבות לגרמנים, נחקק "החוק היהודי הראשון" שקבע מכסות המגבילות את מספר היהודים ל-20% במקצועות שונים, ואסר על השחיטה הכשרה. בשנת 1939 נחקק "החוק היהודי השני" שהגדיר יהודי כאדם שאחד מהוריו, או שניים מהורי הוריו הם יהודים. הייתה זו הפעם הראשונה שההתייחסות אל היהודים בהונגריה לא הייתה לפי ההצהרה על דתו של האדם, כי אם לפי מוצאו.

ציטוטים

”הילדות שלי הייתה קשה אז תסתכל על הצד החיובי“

”הבריטים תפסו את כל המעפילים על האנייה והעבירו אותם למחנה מעצר“

הקשר הרב דורי