מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

העלייה של סבי ממרוקו לארץ ישראל

קזבלנקה
סבא היה זמר
השלבים בעלייה לארץ ישראל וההשתקמות בה

העלייה של סבי אלי זגורי ממרוקו לארץ ישראל

בשנות 1965, בעקבות לחצי הליגה הערבית, ארגון בינלאומי לשיתוף פעולה אזורי ולתיאום מהלכים חברתיים ופוליטיים משותפים, הכולל את כל מדינות ערב ומדינות בעלות זיקה למדינות ערב. באותה שנה נאסרה עזיבתם של היהודים את מרוקו באם בכוונתם לעלות למדינת ישראל. עיקר העלייה הייתה בלתי חוקית, באמצעות המחתרת היהודית במרוקו, ארגון חשאי אשר פעל במסגרת המוסד לתפקידים מיוחדים דרך המדינות צרפת וספרד.

סבא סבתא ומשפחתו של סבא הצליחו לעלות ממרוקו לארץ ישראל. כשהעלייה לארץ ישראל, תוכננה על ידי ממשלת ישראל בשיתוף ממשלות זרות ושירותי הביטחון במבצע נועז.

תמונה 1

ההפלגה לארץ

הם הפליגו בשנת 1965 ממרוקו באונייה במשך כ-3 חודשים עם אלפי עולים חדשים, ההפלגה הייתה קשה וארוכה, הכוללת צפיפות נוראית בספינה.

ממרוקו הם הפליגו לצרפת, שם שהו במחנה מעבר, ומשם לארץ ישראל, מפני שלא ניתן היה בזמנו להפליג ישירות לארץ ישראל, בגלל החשאיות בהבאת יהודי מרוקו לארץ ישראל. לאחר מספר ימי הפלגה ארוכים ומלאי תלאות הם עגנו בחופי יפו.

לאחר הגעתם לארץ ישראל, הם שוכנו בדירות עולים בקרית גת ל-7 שנים. מאחר וסבא שלי עבד במוסך בנתיבות אז גם משפחתו עברו לגור שם.

במרוקו סבא עבד במוסך מגיל צעיר מאוד כחשמלאי רכב, בשעות היום, ובלילות עבד כזמר ונגן שמחות. סבא היה מאוד מפורסם בעירו, קזבלנקה, בזכות ההופעות שלו כזמר, כולם אהבו את שיריו, יהודים וערבים כאחד. התפרנס מעבודתו בצורה מכובדת ונחשב בזמנו באותן שנים, כאדם אמיד מאוד. סבא מאוד אהב את עבודתו, והמשיך לעסוק בה גם בארץ .

סבתא במרוקו לא עבדה, משום שסבא כלכל ופרנס את משפחתו בכוחות עצמו. לאחר שעברו להתגורר בקריית גת, סבא המשיך לעבוד במקצועו כזמר וחשמלאי רכב. לאחר עשור סבא חדל מהשירה והתפתח בתחום החשמלאות רכב הוא הצליח בתחום זה בארץ. העבודה בחשמלאות הייתה מאוד קשה ותובענית. סבא נאלץ לעבוד קשה מבוקר עד לילה על מנת לפרנס את משפחתו בדוחק. סבא היה קם כל יום מוקדם בשעה 6 בבוקר ושב בשעות הערב. השכר שהרוויח סבא היה מתגמל לעומת המשכורת שהרוויח במרוקו, ולכן קשיי הקליטה והפרנסה היו די סבירים,

סבתא החליטה לצאת לעבוד, ולעזור בפרנסת הבית. היא למדה תסרוקות לכלות, ועבדה בתחום זה. למרות כל הסבל, הקשיים והתלאות שחוו בארץ ישראל, סבא וסבתא חינכו את ילדיהם עד היום הזה, לשרת את המדינה, ולתרום ככל הניתן למדינה, גם אם ישנם קשיים.

סבתא וסבא עדיין חיים ושייבדלו לחיים ארוכים אמן, כפנסיונרים. סבא וסבתא גידלו 8 ילדים, 4 בנות ו 4 בנים – כולם ילדים לתפארת. אף על פי כל הקשיים בארץ ישראל, וחבלי הקליטה הלא קלים בתקופה ההיא, סבא היה מאוד גאה שעלה לארץ ישראל ולכן חינך את ילדיו לתרומה ועשייה ככל הניתן לארץ ישראל ולביטחונה בנתיבות, עד עצם היום הזה.

הזוית האישית

סבא אלי ונכדו אור, תיעדו ביחד את סיפור עליית של סבא ממרוקו עם משפחתו והשתלבותם בארץ.

מילון

וואעלייה
מסכן שלי

ציטוטים

”אם תרצו אין זו אגדה“

הקשר הרב דורי