מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

הוא קפץ למים ושחה לחוף יפו

סבא רבא שלי וסבתא רבתא שלי
סבא רבא שלי.
איך סבא רבא שלי עלה לארץ?

שמי דניאלה רונן משתתפת השנה בתכנית הקשר הרב דורי

אני בחרתי לראיין את סבתא שלי על פי כמה תמונות שמספרות על סבא רבא שלי ועל סבתא רבתא שלי. שאלתי את סבתא שלי למה היא בחרה דווקא לספר על התמונות האלה והיא אמרה שהיא רוצה לספר את הסיפור של הוריה.

אביה עבר לישראל מכיוון שאירופה כבר לא הייתה יציבה והייתה אנטישמית. כך היא (סבתא שלי) מספרת:

אבא שלי גר בפולין וכשאירופה כבר לא הייתה יציבה והתחילה האנטישמיות, אז הוא ברח לרוסיה כי ברוסיה התחילו לצאת ספינות לכיוון ישראל, אז הוא עלה על אחת הספינות, בלי אישור עלייה ואז כשהספינה הגיעה לחיפה הוא לא ירד כי לא היה לו אישור, הספינה המשיכה לכיוון יפו, וגם ביפו הוא לא ירד לחוף כי לא היה לו אישור.

הספינה התחילה לחזור לכיוון רוסיה אז הוא קפץ מהספינה למים ושחה עד לחוף ביפו. בחוף ביפו מצאה אותו אישה ואימצה אותו. הוא גר עם משפחתה של האישה שמצאה אותו בחוף. האישה שמצאה אותו בחוף זאת אמא שלי. סיפרה סבתא.

יום אחד, ההורים שלי רצו להצטלם ביחד, ובאותה תקופה לא היו מצלמות בכל בית.  בשביל להצטלם היה צריך ללכת לסטודיו לצילום מקצועי. לשם כך הם נסעו לחיפה לסטודיו לצילום ברחוב ארלוזורוב והצטלמו שם.

כל פעם לפני שאבא שלי היה יוצא החוצה לרחוב הוא היה צריך לשים כובע וצעיף שחור על הפנים מכיוון שהוא היה עדיין מבוקש מאוד בפולין, הבריטים לא מצאו אותו, הוא ברח מפולין. יום אחד כשהוא הסתובב ברחוב ארלוזורוב בחיפה הוא עבר ליד החנות צילום וראה בחלון ראווה את התמונה שהוא ואישתו (אמא שלי) הצטלמו בענק. הוא נכנס לחנות וקנה את התמונה ואמר למוכר "אל תתלה בחיים תמונה שלי בחלון ראווה בגלל שהבריטים מחפשים אותי ואם מישהו במקרה יראה את התמונה שלי ויזהה אותי  – הם יהרגו אותי." רק אחרי שהבריטים עזבו את הארץ הוא יכול היה להוריד את הכובע, להוריד את הצעיף, וללכת כמו בן אדם חופשי ללא חשש.

לקובץ הסיפור

הזוית האישית

דניאלה רונן מביאה סיפורים משפחתיים עליהם שמעה מסבתא נירה רונן.

 

מילון

אנטישמיות
המונח המודרני לתיאור תופעה חברתית שלפני המאה ה-19 נודעה בשם שנאת יהודים או שנאת ישראל.

ציטוטים

”הספינה התחילה לחזור לכיוון רוסיה אז הוא קפץ מהספינה “

הקשר הרב דורי