מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

העלייה של סבא דב לארץ

אני וסבא דב בבית ספר
תמונה של סבתא רבתא לפני חתונה
תלאות בעלייה לישראל

שמי דב גודס, אני משתתף בתכנית הקשר הרב דורי, סיפורי נוגע לעלייה לארץ.

נולדתי בשנת 1949 ברוסיה ובשנת 1957 היגרתי עם משפחתי, שכללה את אימא, אבא ואחי הצעיר, היגרנו לפולין.

היגרנו לפולין כיוון שבאותה תקופה לא נתנו ליהודים מרוסיה לעלות לישראל, ומכיוון שאמי נולדה בפולין הצהרנו שאנחנו מהגרים לפולין ולא לישראל. לאחר שנתיים בפולין עלינו על רכבת לוינה והגענו למחנה מעבר שבו שהו יהודים לפני עלייתם ארצה. אחרי כמה ימים עלינו על אונייה בשם ״שלום" והגענו לנמל חיפה. שלחו אותנו למעברה של פחונים, שזכור לי מאז שבקיץ שמנו ממטרה על הגג כי היה חם מאוד בבית. אני גם זוכר שהיה מקרר עם בלוקים של קרח בו השתמשנו אז.

תמונה מיוחדת שעוברת במשפחה

תמונה 1

זו תמונה של אמי. תמונה זו היא משנת 1943 בערך. קיבלתי אותה מירושה. זו תמונה שעברה המון טלטולים מגרמניה דרך רוסיה, פולין דרך אירופה לאוסטריה והפלגה לישראל.

הזוית האישית

אביה: היה לי ממש מהנה לעבוד עם סבי דב. אני מרגישה שהייתה לנו זמן איכות ביחד. תודה רבה שהשתתפת איתי בתכנית הקשר הרב דורי.

דב: שמחתי מאוד לשתף פעולה עם נכדתי אביה. אני מלא גאווה ואהבה על ההתפתחות שלה והפתיחות שלא ידעתי עליהן עד עכשיו, כך שהמפגש מאוד תרם, לי לפחות, לקשר ביננו.

מילון

פחון
פחון הוא מבנה פשוט העשוי מלוחות פח או פח גלי אשר בנייתו היא פשוטה מאוד וזולה עד כדי כך שחומרי בנייתו עשויים להיות שאריות של תוצרי בנייה אחרים. במקומות רבים בעולם בנויים פחונים כמגורים לשכבות סוציו-אקונומיות נמוכות מאוד. פחונים היו גם מקום מגורים לעולים חדשים בימים הראשונים לקיום מדינת ישראל. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”מכיוון שאמי נולדה בפולין הצהרנו שאנחנו מהגרים לפולין ולא לישראל“

הקשר הרב דורי