מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

העלייה של סבא גבי

יואב עם סבו וסבתו
סבא גבי ויואב
העלייה ממרוקו

שמי גבריאל בן נון. נולדתי בשנת 1938 במרוקו, כבן הזקונים של המשפחה בעיר מקנס. למדתי בבי"ס דתי "תלמוד תורה",

בגיל 7 עברתי לבי"ס אליאנס בגיל 8 החליטה המשפחה לעלות לישראל.

הבנים הבוגרים והנשואים עלו לארץ באופן עצמאי. הילדים הצעירים נשארו עם ההורים ובאישון ליל אחד העירו אותנו ומשאית לקחה אותנו ממקנס לעיר קזבלנקה,  משם נסענו ברכבת לאלג'יר. באלג'יר שהינו כשבועיים במחנה מעבר ומשם הפלגנו באנייה למרסי, שם נפגשנו עם שליחי הסוכנות אשר שכנעו את ההורים להשאיר את הילדים בפנימייה בצרפת, לעלות לארץ לבד וכאשר יסתדרו הילדים יצטרפו אליהם.

הפרידה מההורים הייתה קשה מנשוא מאחר שהילדים היו צעירים, הייתי בן 10 והניתוק מההורים ומהמשפחה התארך לשנה וחצי. בתקופה זו שהינו אני ושני אחיו בפנימייה דתית של אגודת ישראל בצרפת. מפנימייה זו הועלו לארץ קבוצות של ילדים לפי גילאים ולכן האח הגדול שלי – שמואל עלה לפנינו, אחותו רבקה הייתה אמורה לעלות גם בנפרד, אך סירבה לעזוב את אחיה הקטן ועל כן התירו לנו לעלות יחד.

מסלול העלייה לארץ

תמונה 1

כאשר הגענו לארץ הופרדנו שוב, האחות רבקה נשלחה לקיבוץ"חפץ חיים" ואני לפנימייה בפתח תקווה. זכורים לי לילות ארוכים בהם נרדמתי לאחר בכי מתמשך. הגעגועים לאחיי ומשפחתי היו קשים מאוד. בעקבות בקשותיי החוזרות והתעקשותי הועברתי לישיבה דתית בשכונת גאולה בחיפה, שם עבדו בבוקר ואחה"צ למדו תורה, תלמוד ועברית ובערב "מקצועות חול".

לא הייתי שבע רצון מכך, כיוון שרציתי בי"ס בו אוכל ללמוד מקצוע ולכן ברחתי מהפנימייה הביתה. מרגע זה התחלתי להתגלגל בין קיבוצים בניסיון למצוא בי"ס שיראה לי, אך לא מצאתי והייתי שוב חוזר למשרדי עליית הנוער בתל אביב ומבקש העברה לבי"ס אחר בו אוכל ללמוד מקצוע. עד שלבסוף הפנו אותי לפנימייה ברעננה "כפר בתיה". התאהבתי בפנימייה המטופחת מוקפת הגנים והמדשאות והחלטתי שזה המקום בשבילי.

כפר הנוער אמי"ת כפר בתיה

תמונה 2

לאחר שנת ניסיון, בה הקדשתי כל זמני ומרצי להדבקת פערים בחומר הנלמד, הצלחתי והתקבלתי כתלמיד מן המניין. בכפר בתיה למדתי עד כיתה י"א ובכיתה י"ב עברתי לביה"ס הטכני של חיל האוויר, שם למדתי מכונאות מטוסים. בתפקיד זה שירתי גם כחייל סדיר ולאחר מכן גם בשירות הקבע שלי.

לאחר שחרורי מהצבא עבדתי שנים רבות בתע"ש ולאחר מכן ברפא"ל עד לפרישתי לגמלאות.

הזוית האישית

יואב: השתתפתי בתכנית השנה עם סבא וסבתא שלי ותעדתי את סיפור העלייה של שניהם.

קישור  לתיעוד סיפור עלייתה של סבתי – העלייה של סבתא נינט

מילון

כפר בתיה
כפר הנוער אמי"ת כפר בתיה הוא כפר נוער הממוקם במערב העיר רעננה, בסמוך לפארק רעננה. הכפר נוסד בשנת 1947, אחרי מלחמת העולם השנייה ככפר לילדים ניצולי שואה. הוא קרוי על שם בתיה גוטספלד (1890-1966), נשיאת נשות המזרחי באמריקה בארצות הברית, אשר הובילה להקמת כפר הנוער. לימים נוסף לשם הכפר גם השם אמי"ת על שם הרשת החינוכית אמי"ת (לשעבר: הסתדרות נשי מזרחי באמריקה) המפעילה את רשת מוסדות החינוך הדתיים. כפר נוער, להבדיל ממוסדות אחרים, מבוסס על העקרון כי לנערים יש אוטונומיה מסוימת בניהול הפנימי של הכפר. מייסדו ומנהלו הראשון היה חיים צבי אנוך. ויקיפדיה

ציטוטים

”הפרידה מההורים הייתה קשה מנשוא “

הקשר הרב דורי