מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

העלייה של לאה בארי מהולנד לארץ ישראל

לאה כיום, 2019
לאה בילדותה
הגדת עליות - העלייה מהולנד

לאה (מלני) בארי נולדה בשנת 1937בעיר חרונינג (Groningen) שבהולנד, עלתה לארץ עם הוריה ועם אחיה המאומץ בשנת 1951, כשהייתה בת 14, וכיום מתגוררת בבית יצחק. היא מתנדבת בעמותת "אלה", עמותה לעזרה פסיכו-סוציאלית לשורדי שואה ולדור השני, ובעמותת "ידיד לחינוך".

היהודים בחרונינג עסקו בעיקר במסחר בבקר ובבגדים. מספר היהודים בעיר מעולם לא עלה על אלפיים וחמש מאות בגלל ההגירה המתמדת למערב הולנד. בראשית מלחמת העולם השנייה כללו היהודים כשני אחוזים וחצי מכלל אוכלוסיית העיר. בזמן המלחמה הופרדה לאה מהוריה והוחבאה בביתו של כומר באחד הכפרים. היא גדלה כנוצרייה במשך שלוש שנים, בעוד הוריה מסתתרים במקום אחר. המשפחה התאחדה ביום שחרור הולנד מעול הנאצים. באותו יום נכנסה שיירת טנקים לכפר, ומאחוריה רכב אביה על אופניים כשחיוך מאושר על פניו.

לאה בילדותה

תמונה 1

משפחתה של אימה נספתה בשואה, והוריה החליטו להרחיב את המשפחה ולאמץ ילד שהוריו נרצחו בשואה. בשנת 1948, כאשר הוריה שמעו על הקמת מדינת ישראל ושליחים הגיעו מהארץ להולנד לשכנע יהודים לעלות ארצה, הם החליטו לעלות. בשנת 1950 טס אביה לישראל עם נבחרת יהודי הולנד למכבייה ושימש נציג של קבוצת פרטית של יהודים שרצו לבחון מקומות מתאימים להתיישבות. ב-4 באפריל 1951, אחרי הפלגה של שבעה ימים מנמל מרסיי באנייה ושמה "ארצה", הגיעה המשפחה לנמל חיפה. עם הגעתה שונה שמה של מלני ללאה.

המשפחה התיישבה במושב הדר עַם ברחוב ההולנדים עם כל החברים מהולנד. אתם הגיע מהולנד משלוח של כל חומרי הבנייה הדרושים לבתים שייבנו. "העלייה שלי הייתה מוצלחת, והתאקלמות הייתה מהירה. לימודים בבית ספר לאחיות ונישואַי לבחור ישראלי תרמו לכך רבות," לאה אומרת.

בארץ קיים "ארגון עולי הולנד". סיפור השואה של לאה תועד ב"יד ושם" ובבית התפוצות. בעיר חרונינג הונחו אבנים לזכר דודה של לאה (אח של אימה) ורעייתו לפני הבית שהתגוררו בו. נציגי המשפחה השתתפו בטקס המרגש.

הזוית האישית

סיפור זה תועד במסגרת מיזם "הגדת העליות" 2019 ביוזמת החברה למתנ"סים בשיתוף תנועת של"מ, המשרד לשוויון חברתי, תכנית הקשר הרב דורי ובית התפוצות

מילון

יהדות הולנד
התעודה הראשונה על אודות הקהילה היהודית של הולנד מתוארכת למאה ה־12. בימי הביניים היו בה מספר קטן של יהודים שהספרות ההולנדית מאותה תקופה מבטאת שנאה אליהם. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”בזמן המלחמה הופרדה לאה מהוריה והוחבאה בביתו של כומר באחד הכפרים“

הקשר הרב דורי