מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

העלייה של הורי רחל דמארי (כהן)

סבתא רחל דמארי והנכדה עדי ארז
רחל דמארי (כהן) בילדותה
סבתא רחל מספרת על סיפור העליה של וחבלי הקליטה בארץ המובטחת.

שמי רחל. אבי עלה לארץ ישראל  בגיל שבע מלבנון, הוא ושלושת אחיו ואמו רכובים על חמור. כשהגיעו לגבול, השלטונות הטורקיים תפשו אותם והחזירו אותם חזרה ללבנון. לאחר זמן סבתא שלחה את הילדים לבד על החומר והפעם הם הצליחו לחצות את הגבול ולעלות לארץ. לאחר כמה חודשים ההורים עלו לארץ, התאחדו עם הילדים והתיישבו בתל אביב .

תמונה 1

אמי עלתה לארץ ממצרים שנה אחרי קום המדינה. הם עלו לארץ עקב טרגדיה שקרתה להם. לאמא היו עוד שבע אחיות שחלקן היו נשואות עם ילדים. אחת הבנות ששמה היה שרה הייתה נשואה עם שני ילדים, בת שלוש ותינוק בן חודש .לילה אחד הטמינו פצצה מתחת לבניין של דודה שרה. הבניין התפוצץ והחדר שדודתי ישנה עם התינוק נפל. מהפיצוץ דודתי והתינוק נהרגו, הבת והבעל ניצלו כי הם ישנו בחדר אחר . עקב המקרה סבתא לא הסכימה להישאר במצרים. הם היו באבל כבד מאוד. לסבא היה מאוד קשה לעזוב את מצרים, כי הייתה לו עבודה טובה וכל המשפחה שלו וחבריו היו שם. אחרי שלוש שנים סבא נפטר כי הוא חלה.

הקליטה בארץ הייתה קשה. סבא וסבתא היו עם ארבע בנות בגיל הנעורים. לסבא לא הייתה עבודה, וסבתא אף פעם לא עבדה, והיה קשה להם להסתדר. בית לא היה להם. לקחו אותם לאשדוד למעברה ונתנו להם אוהל גדול. להם ולבנות לא היו שירותים פרטיים, אלא משותפים ורחוקים. התנאים היו קשים מאוד. בקיץ היה חם מאוד ובחורף קר מאוד.

סבא לא מצא עבודה, והכסף שהיה ברשותו התחיל להיגמר. לסבתא הייתה אחות שעלת לארץ שנה קודם. סבא וסבתא שלחו את שתי הבנות הגדולות לדודה בתל אביב לעבוד. הן עבדו במשק בית, את הכסף הן נתנו להורים ובזה הם קנו בית בתל אביב. כשעברו לתל אביב מצבם השתפר.

אמא שלי הכירה את אבא שלי בתל אביב ואחרי שנה הם התחתנו, וכך נולדנו להוריי אני וארבע אחיי.

תמונה 2

היום אני נשואה לבעלי יהודה. יש לנו ארבעה ילדים, שלוש בנות ובן.

הבת הבכורה היא גלית אמא של עדי, חן, טל ושיר, הנכדות המדהימות שלי. הבת השנייה אסנת ולה יש שני ילדים: איתי ואלכס המדהימים. הבת השלישית דנה, רווקה ובן הזקונים משה ולו יש שני בנים, עמית וגיא המדהימים.

אנחנו משפחה מאוד חמה ואוהבת. אנחנו אוהבים לחגוג חגים יחד, לצאת לטיולים ולבלות בעיקר עם הנכדים. אני מאוד אוהבת לבשל, בחגים אני אוהבת לבשל את המאכלים המסורתיים שלנו. כיום אני עובדת, יש לי משפחתון. כשהנכדות בחופשים, הן באות לעזור לי. אני מאוד אוהבת את העבודה שלי.

תחביבי המשפחה

בעלי, סבא יהודה אוהב מאוד לדוג ולטייל. מדי פעם הוא לוקח את הנכדים לדוג בפארק. הוא לימד אותם לדוג. הוא אוהב לטייל עם כל המשפחה ובמיוחד עם הנכדים, לעשות להם ימי כיף כמו לאכול ארוחות בוקר בבית קפה, לראות סרט, לטייל בתל אביב על הטיילת.

עדי  מספרת על סבתא

סבתא רחל אוהבת לפנק אותנו מאוד, לבשל כל מה שאנחנו אוהבים, ותמיד יוצא לה אוכל טעים. היא קונה לנו מתנות, בעיקר בגדים וספרים, וגם מלמדת אותנו דברים חדשים ולמלא תשבצים. התחביב של סבתא הוא למלא תשבצים וגם לשיר ובזה אני מאוד דומה לה. עוד תחביב שלה הוא לבשל ובזה היא אלופה.

הזוית האישית

סיפורה של רחל דמארי תועד במסגרת תכנית הקשר הרב דורי בביה"ס ע"ש אורי אורבך בפ"ת, בליווי המורה המובילה סימה דדון.

מילון

מעברה
יישוב קליטה", הייתה יישוב זמני, במדינת ישראל בשנות ה-50. המעברות הוקמו לרוב בשולי יישובים ותיקים או ביישובים ערביים נטושים, כדי לספק דיור לעולים שהגיעו בגל העלייה הגדול שלאחר קום המדינה.

ציטוטים

”לילה אחד הטמינו פצצה מתחת לבניין של דודה שרה, הבנין התפוצץ “

”החדר שדודתי שרה ישנה בו עם התינוק נפל. מהפיצוץ היא והתינוק נהרגו“

הקשר הרב דורי