מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

העלייה של אסתר בספינת אגוז

אני וסבתי אסתר הצטלמנו בבית הספר
סבתי במרסיי שבצרפת לפני העלייה
סבתא הייתה על ההפלגה שחלק מנוסעיה טבעו

שמי אסתר אברג'יל. גדלתי בקזבלנקה שבמרוקו. כשהייתי בת עשר, הוציאו אותי מבית הספר ללימוד ביתי וזאת בגלל שערבים חטפו את שתי בנות הדודות שלי. הוריי פחדו עלי ועל אחיותיי ולכן החליטו לעלות ארצה.

העלייה

זה היה בוקר יום שבת: בתאריך 17.1.61 באו מהסוכנות היהודית ולקחו אותנו במכוניות לגבול גיברלטר ומשם לקחו אותנו בספינה אגוז לגיברלטר. לאחר שהגענו לגיברלטר, החצי השני של הקבוצה שהייתה אמורה לשוט לגיברלטר טבעה באמצע המעבר, בגלל שקבוצת ערבים ירו על ספינתם. חלק עברו, וחלק טבעו.

בגיברלטר היינו במחנה שבועיים. היה אסור לנו לצאת מהמחנה, להתקשר למשפחה ולספר שאנחנו חיי. מפני ששמעו על האסון בבית חשבו שטבענו בספינה עם החצי השני, לכן ישבו שבעה בארץ ובמרוקו.

משם הטיסו אותנו למרסי ונשארנו שם חודש. שם לפתע פגשתי מישהי ממשפחתי וביקשתי שתתקשר למשפחתי שבמרוקו ובישראל, שתספר להם שאנחנו חיים והכל בסדר. לאחר מכן עלינו ארצה, נפגשנו עם כל המשפחה וחגגנו את העלייה לארץ.

היום אני גרה בפתח תקווה, יש לי חמישה נכדים ואני שמחה במשפחתי.

 

הזוית האישית

אסתר, ליה ואגם: היה לנו מאוד מהנה וכיף שיש לנו חוויה משותפת.

מילון

גיברלטר
טריטוריה של הממלכה המאוחדת הנמצאת בקצה הדרום-מערבי של אירופה, בחצי האי האיברי. גיברלטר שוכנת מצפון למצר גיברלטר, נקודת הכניסה של האוקיינוס האטלנטי לים התיכון, ומשקיפה על מפרץ גיברלטר. (ויקיפדיה)

ספינת אגוז
אגוז (במקור: פִּיסס, Pisces) הייתה ספינה ששימשה לעליית יהודי מרוקו למדינת ישראל, תוך יציאה מארצם בניגוד למדיניותה, שאסרה עליית יהודים לישראל. הספינה פעלה בחשאי, ונודעה בעקבות טביעתה ב-10 בינואר 1961 ואובדן כל 44 נוסעיה. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”אמי תמיד הייתה אומרת שהשמחה, האושר והחיבור המשפחתי מגיעים מהאוכל“

הקשר הרב דורי