מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

העלייה של אהרון כהן ממרוקו לארץ ישראל

אהרון כיום, 2019
אהרון בן 24
הגדת עליות - העלייה ממרוקו

אהרון כהן נולד בקזבלנקה שבמרוקו בשנת 1931 ולמד שם בישיבת "אם הבנים". בשנת 1954, כשהיה בן 23, עלה לארץ עם אימו ואחיו. כיום הוא גר בחיפה.

הקהילה היהודית בקזבלנקה הייתה קהילה מסורתית, חזקה ופעילה. היו בה בתי חולים, בתי כנסת ומסגרות חינוך. משפחות שלמות גרו יחד, הקשר בין האנשים היה טוב, העזרה ההדדית הייתה עניין שבשגרה, ובחגים היה נהוג לעזור לעניים. אחת לשבוע הגיעו עדכונים על המצב בארץ, והקהילה עקבה בדאגה אחרי הקמתה של המדינה והושפעה מהתהליכים שקרו בארץ.

תמונת הדרכון של אהרון בעת עלייתו ארצה

תמונה 1

החיים בקזבלנקה לוו בתפילה יומיומית שבה בוטא הרצון לעלות לארץ, "החזירנו במהרה לארצנו", אבל הגורם שהוביל בסופו של דבר לעליית המשפחה ארצה היה האנטישמיות. ריב עם אחד הבחורים הערבים הוביל לחשש גדול מלינץ' שיעשו חבריו, והמשפחה התארגנה במהירות ועזבה את העיר. באותה תקופה שלטה צרפת במרוקו, והמשפחה הפליגה למרסיי וכשלושה חודשים שהתה במחנה עם יהודים רבים נוספים. משום שאהרון דיבר שלוש שפות: עברית, צרפתית ומרוקאית, והיה נגר במקצועו, התאפשר לו לסייע לאנשים שם. ממרסיי הפליגה המשפחה לארץ ומשם הגיעה לעמיקם ושם חייתה ארבע שנים עד שעברה לחיפה.

"אני שמח שעלינו לארץ," אומר אהרון, "בשבילי זוהי הגאולה. טעמתי את הגלות וזכיתי לגאולה. יש לי משפחה בארץ, ילדים, נכדים ונינה. כולם שירתו בצבא, והם חלק מהמדינה. את הקשר לקזבלנקה אנחנו משמרים דרך השפה, המאכלים והתפילות."

 

הזוית האישית

סיפור זה תועד במסגרת מיזם "הגדת העליות" 2019 ביוזמת החברה למתנ"סים בשיתוף תנועת של"מ, המשרד לשוויון חברתי, תכנית הקשר הרב דורי ובית התפוצות

מילון

יהדות מרוקו
הדות מרוקו היא הקהילה היהודית הגדולה בארצות ערב, ובעבר הקהילה הגדולה ביהדות ארצות האסלאם.[1] ראשית התפוצה היהודית במרוקו מתוארכת על פי עדויות ארכאולוגיות למאה ה-2 לספירה. בעת העתיקה יהודים התגוררו בעיקר בערי החוף של צפון אפריקה המערבית ועסקו במיוחד במסחר. בתחילת המאה ה-8 אימצה מרוקו את האסלאם. תחת השושלות המוסלמיות יהודי מרוקו ידעו תקופות פריחה תרבותית וכלכלית ותקופות של רדיפות קשות. היחס ליהודים השתנה באופן תמידי בין שליט לשליט, והם סבלו בעיקר בתקופות של אי-יציבות. לאחר גירוש ספרד של שנת 1492 המוני מגורשים הגיעו למרוקו, ושימשו בתפקידים משמעותיים בניהול מסחר החוץ והדיפלומטיה של הממלכה. לאחר הפיכת מרוקו למדינת חסות של צרפת בשנת 1912 על פי רוב נהנו היהודים מביטחון רב יותר, וממעמד חברתי וכלכלי משופר. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”החיים בקזבלנקה לוו בתפילה יומיומית שבה בוטא הרצון לעלות לארץ“

הקשר הרב דורי