מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

העלייה שלי לארץ ישראל.

אני
סבי כאשר היה תינוק
בסיפור אני אספר את סיפור עלייתי לארץ ישראל עם משפחתי ועוד מספר משפחות.

סיפור העלייה שלי מסופר כפי שמסופר בספר שכתב אחי רוני שנקרא "מבודפשט לירושלים".
אני הצעיר במשפחה, נולדתי בשנת 1948 (השנה בה הוקמה מדינת ישראל).
 
תמונה 1
 
מכיוון שאני יוצא ממשפחה ניצולת שואה חלק מבני משפחתי הצליחו בשנת 1949 לברוח מהונגריה לארץ ישראל. אימי (אוה/אוי) שאפה להתאחד עם אחיה שעלו לקיבוץ מכיוון שהיא ומשפחתנו לא יכולנו לברוח לארץ ישראל בשנה זו מפני שאני ואחי היינו ילדים קטנים וחלינו בשעלת, לכן המשפחה שלי נשארה בהונגריה בזמן השילטון הקומוניסטי (סגירת הונגריה-מסך הברזל).
 
באוקטובר 1956 ההונגרים מרדו בשלטון הקומוניסטי ואימי אוי ראתה בזה הזדמנות לברוח מהונגריה, דבר שנעשה בניגוד לחוק ובחשש גדול מהפחד להיתפס ואולי להישלח לכלא. אני ואחי היינו ילדים בני 8 ו-11 והיה צריך להסביר לנו שצריך ללכת בשקט בלילה, בחורף הקר, כל הזמן להישמר שלא להיתפס על ידי שומרי הגבול.
 
ב-1 לינואר 1957 נלקחנו רכבת שנוסעת לכיוון הגבול הונגריה-אוסטריה. אני וכל משפחתי לבשנו מעילי עור, חולצה, טרנינג, סוודר וזוג מכנסיים. זה היה כל לבושנו לבריחה. אבי נשא תיק גב שבו לקח את הזכרונות, תמונות של בני משפחה, כרית קטנה, אלבום בולים וחצאית לאימי וזה היה כל רכושנו שבא איתנו לארץ ישראל. המסע לקח 3 ימים שבעיקרם לינה בכפרים ביום והליכה בלילה בשדות החרושים, הקשים והמושלגים (לי השלג הגיע לגובה הברכיים).
 
בלילה השלישי בסביבות חצות צעקתי כי משהו תפס אותי. נתפסתי בשאריות של גדר תיל. מורה הדרך הבין שאנחנו בסביבות הגבול. הלכנו סחור וסחור במשך שמונה שעות עד (כפי שמתאר אחי) "שהגיע אור של פנסים עולים ויורדים של רכב הנוסע בשדה חרוש. לא היה לאן לברוח ולא הספקנו להסתלק, למען האמת לאיש לא נשארו מספיק כוחות פיסיים ונפשיים כדי להמשיך וכולם רצו לשים קץ לסבל בדרך זו או אחרת. למעשה כולנו השלמנו עם האפשרות שנתפס בידי משמר הגבול ההונגרי".
 
הג'יפ היה של מתנדבי הגבול האוסטרי שמידי לילה חכו לפליטים שהגיעו מהונגרינה. בלילה הזה אני ומשפחתי ישנו בבית הספר המקומי ולמחרת ב-4 לינואר נסענו עם הרכבת לשגרירות ישראל בווינה. כולנו הבנו שהחלום להתאחד עם המשפחה בישראל הפך למציאות.
 
בשגרירות ווינה דאגו לעליה הם נתנו כסף לקניית בגדים ולינה במלונות, רכבת הסיעה אותם מווינה לגאונה שבאיטליה ולאחר כמה ימים שטנו באוניה ששמה ירושלים לחיפה.
 תשע"ה

מילון

קומוניסטי
קשור לקומוניזם, מתנהל לפי עקרונות הקומוניזם.

ציטוטים

”'למען האמת לאיש לא נישאר מספיק כוחות פיסיים ונפשיים כדי''“

הקשר הרב דורי