מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

חייו של סבא כתריאל

תמונה שלי עם סבי, סבתי בחתונה של דוד
סבא וסבתא שלי
על תימן, בר המצווה וקורות החיים

סבא שלי יליד תימן. סבא, שנולד בצנעא, עלה ארצה בשנת 1949. בבר המצווה שלו בתימן הוא מספר, זה לא כמו פה: שם היו מניחים תפילין וזהו. בעת העלייה לארץ, סבא נשאר חודש במחנה עולים והייתה לו סבתא בירושלים, אחות של אבא שלו (דודה). לאחר חודש ימים עלה גם הוא לירושלים.

בירושלים סבא למד כל מיני דברים בבית ספר "למל" ואחר כך עבד שם חצי שנה. הוא שירת בצבא עד שנת 1952. לאחר מכן עבר למושב עג'ון בהרי ירושלים ושם כבר נהיה קבלן: ראש קבוצה לסקול אבנים בכפרים במושב. די מהר הוא הכיר את סבתא נעמי ז"ל ונישא לה מאהבה גדולה. במושב עג'ון היו מחבלים אז הם עברו לרמלה וקנו בית עם שמונה חדרים ושם גרו עד שנולדה דודה רותי.

סבי עבד כל הזמן בתל אביב, לכן אחרי כמה שנים ברמלה הם עברו לתל אביב, בשנת 1954. סבא עבד בבניין ולאחר צבירת נסיון ניהל את העבודה. לאחר מכן הוא מכר את הבית ברמלה וקנה דירת שני חדרים בצפון תל אביב. בשנת 1959-1960 התחיל לעבוד כקבלן עצמאי לעבודות בניין ושיפוצים. לקראת שנת 1960 סבא שלי קנה את הדירה הנוכחית שלו ברחוב פנקס תל אביב. אחר כך נולדו לסבא וסבתא שלי ילדיהם: אבא שלי ושתי אחיותיו, סמדר ושרון. לאחר שסבתא שלי נפטרה, בשנת 2017, סבא שלי הפסיק לעבוד והוא עכשיו כל הזמן בבית אבל גם הולך לבית הכנסת. האירוע שהכי השפיע על סבי היה כשסבתא שלי הפסידה במלחמה שלה עם קריש הדם שהיה לה בראש. כשסבתא נפטרה היה לו מאוד קשה בלעדיה, היא הייתה הסלע והחוזק שלו. סבא וסבתא אהבו מאוד אחד את השנייה.

המאכלים האהובים על סבא שלי הם מאכלי המטבח התימני: קובנה, ג'חנון, סאלוף (פיתה תימנית), חילבה בתוך מרק תימני, פטוט ומשתותה.

הזוית האישית

ליהיא: מאוד נהניתי לדבר עם סבא שלי ולשמוע מה הוא עבר בחיים שהיו טובים ופחות טובים. לפי דעתי מאוד חשוב לדבר עם סבא וסבתא על הדברים האלה ולשתף כמה שיותר.

סבא כתריאל: נהניתי מאוד לספר את סיפור חיי ולשתף אותו לנכדתיי וילדי, אני אוהב לדבר עם נכדתיי על הכל, ובמיוחד על תימן ועל חוויות שעברתי.

מילון

תפילין
תפילין הן תשמיש קדושה יהודי העשוי מעור ומכיל קלף עליו רשומות ארבע פרשיות מהתורה, ומשמש לקיומה של מצוות הנחת תפילין. על פי ההלכה מניחים את התפילין ביום ולא בלילה, בימי חול ולא בימי שבת וחג, ונשים פטורות מהמצווה. מצוות הנחת תפילין חלה בעיקרה במשך כל היום, אך כיום נהוג להניחן רק במהלך תפילת שחרית, ולעיתים בתפילת מנחה בימי צום. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”מצאת ויגעת תאמין, לא מצאת ולא יגעת - אל תאמין“

הקשר הרב דורי