מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

העלייה מתימן של ברכה על מרבד הקסמים

הילה וברכה
הילה וברכה
סיפור העליה מתימן של ברכה

ברכה מתנה נולדה בשנת 1937בתימן בעיר דרחבא.
בשנת 1949 ברכה עלתה לארץ ישראל. 
ברכה מספרת:
"בשנת 1949 יצאנו לארץ ישראל זה היה בתקופה אחרי השואה השכנים הערבים אמרו לנו לכו זה לא המקום שלכם זה שלנו ואז קיפלנו את הדברים שלנו ולקחנו איתנו: אוכל שלנו עם החמורים והלכנו. הייתי בת 12 וחצי והלכנו ברגל מהעיר שלנו חודשיים בלי נעליים וגם גזרו לנו את השיערות בדרך כדי שלא יהיה כינים ולא יכולנו להתקלח.
 
לפני שעלינו למטוס בא ערבי אחד ואמר שיורידו את כל התכשיטים שלכם ואז תוכלו לעלות על המטוס. הם ירדו בלוד. בדיוק בערב ראש השנה. העבירו אותנו במכוניות לראש העין. הגענו לראש העין והיינו שם שבועיים באוהלים. 4 משפחות באוהל אחד. היו מים בחביות בחוץ מקלחת בחפיס, צריף חצי שימש כמקלחת וחצי ממנו שימש כבית קירור למתים. קברו את המתים בקבר אחים.  
 
בשנת 1949 חיתנו אותי בגיל 13 עם מבוגר בן 27 שלא הכרתי אותו לפני כן. לא שאלו אותי אם אני מסכימה. "מרבד הקסמים"מבצע על כנפי נשרים: "מבצע על כנפי נשרים הוא כינוי למבצע העלאתם של יהודי תימן ויהודי עדן לארץ ישראל כחלק מעליות חיסול גלויות בשנים 1949 ו-1950. המבצע כונה כך מתוך פסוק ד' בפרק י"ט שבספר שמות: "ואשא אתכם על כנפי נשרים, ואביא אתכם אלי". המבצע כונה גם מבצע מרבד הקסמים וכן מבצע ביאת המשיח.‏"
העליה נקראת: עליית "מרבד הקסמים". אחרי זה העבירו אותי לבאר יעקוב , שם גרנו באוהלים  כי בעלי היה גר שם. מבאר יעקב העבירו אותנו לעפולה לצריפים בחורף קר ובקיץ חם. אחר כך עברנו למושב פדויים.
 
הייתי חרוצה ועבדתי בכל עבודה שהייתה. בגיל 16 וחצי נולד בני הבכור. אחר כך עברנו לכפר גבירול. שם נולדה בתי השנייה. גרנו שם בבית ערבי. באו ערבים מסתננים מהפרדסים עם נשק החלטנו לברוח. עברנו לטירת שלום לבית בשכירות.  
 
העשרה
מבצע על כנפי נשרים – העליה במרבד הקסמים
"זה כינוי למבצע העלאתם של יהודי תימן ויהודי עדן לארץ ישראל כחלק מעליות חיסול גלויות בשנים 1949 ו-1950. המבצע כונה כך מתוך פסוק ד' בפרק י"ט שבספר שמות: "ואשא אתכם על כנפי נשרים, ואביא אתכם אלי". המבצע כונה גם מבצע מרבד הקסמים וכן מבצע ביאת המשיח."
 
תשע"ה

מילון

מבצע על כנפי נשרים הוא "מרבד הקסמים"
כינוי למבצע העלאתם של יהודי תימן ויהודי עדן לארץ ישראל כחלק מעליות חיסול גלויות בשנים 1949 ו-1950. המבצע כונה כך מתוך פסוק ד' בפרק י"ט שבספר שמות: "ואשא אתכם על כנפי נשרים, ואביא אתכם אלי".

ציטוטים

”"אין לנו ארץ אחרת"“

הקשר הרב דורי