מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

העלייה מרומניה של ציפורה

אני וסבתי ציפורה וסבי צבי
אני עם סבתי בגיל שנה
סיפור העליה של סבתא ציפורה מהעיר יאסי שברומניה

הסיפור המשמעותי שבחרתי לספר הוא סיפור העלייה של סבתי מצד אמי מרומניה לארץ ישראל: סבתא ציפורה עלתה על האנייה לארץ ישראל בתאריך מאוד מיוחד עבורי: 18.5 בשנת 1951.

אני נולדתי בתאריך 18.5 בשנת 2007 בדיוק 56 שנים אחרי שסבתא עלתה בהתרגשות לאנייה לכיוון הארץ, היא הייתה רק בת 9 וחצי, היא שטה בים השחור ארבעה ימים ושלושה לילות באנייה בשם טרנסילבניה מנמל קוסטנצה שברומניה לנמל חיפה. כשהם הגיעו לארץ, היא זוכרת שלא כולם ירדו ביחד מהאנייה, אלא כל משפחה בנפרד, מה שיצר תורים ארוכים וציפייה גדולה. סבתא שטה עם אבא שלה דוד עם אמא שלה אלה ואחיה יצחק. האנייה עגנה ליד הרציף והאנשים שהיו בנמל זרקו תפוזים לתוך האנייה ולמעלה. האנשים רצו לתפוס את התפוזים ותפוז אחד נפל ליד הרגליים של סבתי וכך הם זכו לטעום תפוז מארץ ישראל בעודם על האנייה, סבתי מספרת שהתפוז הזה היה הכי טעים שאכלה.

כשהם ירדו מהאנייה חילקו להם גזוז (שתיה מוגזת) ובייגלה ומשם לקחו אותם לחדר שהיו בו הרבה אנשים וגם שרת העבודה (גולדה מאיר) שקיבלה את פני העולים החדשים שקיבלו מספר תעודת זהות ותעודת עולה. משם לקחו אותם במשאית למחנה מעבר עתלית ואחרי יומיים לקחו אותם למעברת עתלית. מקום עם הרבה אוהלים, כל משפחה קיבלה אוהל וכל אחד קיבל מיטת סוכנות, מזרון, שתי שמיכות וארבע לירות. סבתי מספרת שהיא הייתה מאוד צמאה והלכה לשתות מברז מים באמצע האוהלים אבל הצינור היה גלוי על האדמה והמים שזרמו ממנו היו חמים מאוד ומלוחים.

לפני חמש שנים ביקרתי עם סבתי וכל המשפחה ברומניה, בעיר הולדתה יאסי, וראינו את השכונה שבה סבתא גדלה, זה היה מאד מרגש בעיקר עבור סבתי. אני מתארת לעצמי שהיה לא פשוט לחיות בזמנים ההם, ולעבור ממדינה אחת לאחרת בילדות. אני מאד מעריכה את סבתא שלי וסבא שלי ומאחלת להם רק בריאות ואושר.

הזוית האישית

גלי סאבו תעדה את סיפורה של סבתא ציפורה במסגרת תכנית הקשר הרב דורי.

מילון

קונסטנצה
קונסטנצה (ברומנית: Constanţa) היא עיר נמל רומנית על חוף הים השחור, בירת מחוז קונסטנצה, ברומניה. העיר נחשבת ל"בירת הקיץ" של רומניה. בעיר מספר רב של מוזיאונים, מבצרים ומבנים קלאסיים, כמו כן חופים רבים משתרעים בקרבתה.הנמל הוא אחד הגדולים באירופה, והוא היחיד בים השחור שמאפשר עגינת אוניות גדולות (של כ–7,000 מכולות). הנמל יכול לשמש שער כניסה למערב ומרכז אירופה וכן לרוסיה וארצות אחרות באזור. ויקיפדיה

ציטוטים

”הם זכו לטעום תפוז מארץ ישראל בעודם על האנייה“

הקשר הרב דורי