מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

העלייה מצ'ילה לכרמיאל

עם יצחק הרצוג ביום העצמאות בכרמיאל
חתונתה של אדית
סבתא אדית מספרת על עלייתה ועל תרומתה למדינה

 

שמי אדית אבוד (רפפורט). נולדתי בצילה בשנת 1952 לאמא אנה ילידת צ'ילה (הורי הגיעו מרוסיה) ואבא יליד רומניה.

התחנכתי בקהילה יהודית בבית ספר יהודי והייתי מאוד פעילה בתנועות הנוער. בסוף שנת 1970 עלינו ארצה שבני בכורי נולד חודש אחרי שהגענו לעיר פיתוח בשם כרמיאל, עיר קטנה עם 2,500 תושבים בגליל היפה והירוק. הכרנו אחד את השני והיינו חברים עם דלתות פתוחות.עיר של עולים חדשים מכל מקום בעולם. חגגנו את כל החגים ביחד וראינו ביחד איך גדלה העיר עד ל-חמישים ושישה אלף תושבים. ראינו איך בונים מעונות, בתי ספר, אזורי תעשייה פארקים.

נבחרתי ליו"ר נעמת של כרמיאל משגב והכפרים שמסביב לכרמיאל הפעלתי המון קבוצות של נשים יהודיות נוצריות מוסלמיות ודרוזיות לשותפות. למדו להכיר בקבוצה כל אחת אתה חברה את המנהגים את האוכל את החגים הייתי אחראית על מעונות היום של כרמיאל בביתי ספר התיכוניים של נעמ"ת בנחף במג'דל כרום ושל כל הפעילויות למען קידום מעמד האישה בחברה בעבודה. במסגרת העלייה הגדולה שהגיעה לכרמיאל דאגתי ללמד את הנשים את הזכויות שלהן. בשנת 2014 קיבלתי את התואר יקירת העיר כרמיאל לשנת היובל בשנת 2016 קיבלתי תואר יקירת הסתדרות הגמלאים על פעילותי למען הגמלאיות. בשנת2017 אחרי ארבעים וחמש שנות עבודה פרשתי לפנסיה ובשנת 2019 חגגנו לבעלי בר מצווה בגיל שישים ותשע  ועכשיו יש לי זמן להתפנק ולפנק תשעה נכדים

הזוית האישית

נטע: היה מאוד כיף ללמוד ולדעת על דברים שסבתא עברה. גיליתי המון דברים שלא ידעתי ואני מאוד שמחה שזה קרה היו הרבה דברים מעניינים ואני מאוד אהבתי את המפגשים של "קשר הרב דורי".

מילון

יקירת העיר
אישה שהעיר מכבדת אותה על פועלה ותרומתה למען העיר ואזרחיה.

ציטוטים

”הינו חברים עם דלתות פתוחות עיר של עולים חדשים מכל מקום בעולם “

”קיבלתי את התואר יקירת העיר כרמיאל לשנת היובל בשנת 2016 קיבלתי תואר יקירת הסתדרות הגמלאים על פעילותי למען הגמלאיות. “

”קיבלתי תואר יקירת הסתדרות הגמלאים על פעילותי למען הגמלאיות“

הקשר הרב דורי