מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

העלייה של שמחה ארובס מפרס

סבתא שמחה ואלון מתעדים סיפור
סלפי של אלון עם סבתא
סיפור עלייתה של שמחה מאיראן לישראל

שמי שמחה ארובס, אני משתתפת בתכנית הקשר הרב דורי השנה עם נכדי האהוב אלון. במהלך שיחותינו סיפרתי לו על ילדותי, בחרנו לתעד ולהעלות את סיפור עלייתי לארץ.

 אני ונכדי אלון בילדותו

תמונה 1

נולדתי להורי מבית משפחת גריביאן נולדתי בשנת 1946 באיראן בעיר טברז. בשנת 1950 עלינו לישראל, במפגשי תכנית הקשר הרב דורי סיפרתי לאלון את סיפור עלייתי לארץ.

הוריי עלו לארץ מאיראן בשנת 1950 האזור גבול טורקיה כורדיסטן, האזור המוסלמי סוני. השפה המדוברת של היהודים באזור הייתה ארמית, טורקית ופרסית. היחסים בין המוסלמים ליהודים היו טובים עד קום המדינה.

סיבת עלייתנו לארץ הייתה הכרזת מדינת ישראל. לאחר הכרזת המדינה עלו כמעט כל היהודים באזורנו לארץ, העיסוק היה בעיקר מסחר לגברים ורקמה לנשים.

שנת 1950 עמדה בסימן של רדיפות ופוגרומים מצד המוסלמים. היהודים נאלצו לעזוב באישון לילה את רכושם ולברוח, ולמצוא להם מקלט בטהרן כשפניהם לישראל. הם השתכנו במחנה עקורים ליד טהרן בשם בהשתייה כמעט חצי שנה. אני הייתי בת שנה ושמונה חודשים ואחותי הגדולה הייתה גדולה ממני בשנה. אמי הייתה בהיריון מתקדם. עלינו על טיסה ישירה לארץ ומשם לשער עלייה, שם שיכנו אותנו באוהלים. אחרי שלושה ימים אמי ילדה את אחותי, מרים. אחרי כמה זמן אבי גויס למילואים בתור צלף באזור קבר דוד שבירושלים.

למרגלות הר ציון וימין משה (מה שנקרא גיא בן הינום) הייתה שכונה בשם שמעה. שכונה עזובה מתושביה הערבים, צמודה לגבול הירדני. אבי פינה את כל המשפחה משער העלייה ועברנו לשכונה שמעה. שם סבלנו מהירדנים, הם היו יורים עלינו כל הזמן וגם בקלות היינו עוברים את הגבול שבקושי היה מסומן.

בשנת 1954 החלה ההתיישבות החקלאית בצפון הנגב מירושלים. עברנו למושב חקלאי בצפון הנגב בשם תלמי בילו, שם גדלתי ולמדתי.

 מאלבום התמונות שלי עם נכדי אלון

תמונה 2
תמונה 3

מצגת התמונות של סבתא שמחה ואלון

הזוית האישית

סבתא שמחה מספרת לאלון את סיפור עלייתה לישראל מאיראן, בשנת 1950, כשהייתה ילדה קטנה.

מילון

קהילת יהודי איארן
בשנים 1951–1954 עלו מאיראן לישראל כ-70 אלף יהודים, רובם עירונים בני המעמד הנמוך. הללו הקימו ברחבי ישראל עשרים יישובים. לא זו בלבד, אלא שגם היהודים שנותרו באיראן לאחר הקמת מדינת ישראל רוו נחת ממדיניותו של השאה. "המהפכה הלבנה" שהנהיג בשנת 1963, במטרה להפוך את איראן למעצמה כלכלית אזורית, היטיבה עמם בכל התחומים. (מאגרי מידע בית התפוצות)

ציטוטים

”במושב החקלאי בצפון הנגב תלמי בילו - שם גדלתי ולמדתי.“

הקשר הרב דורי