מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

העלייה מעירק

אני וסבא שלי
מעברת באר יעקב
קשיי העליה ב-1951

שמי אפרים אבנרי נולדתי בעיר בגדד שבעירק בשנת 1946. גרנו בחווה בעיר בגדד שאליה היינו מגיעים עם מרכבה. בחווה היו מספר בנינים שבהם גרו השוכרים של הדירות שלנו.

אבא שלי סאלח ואזה, עבד כרוקח בבית החולים סיקק שהיה של עובדי הרכבות הבריטית.

בגיל חודש חליתי בדלקת ריאות חריפה. הייתי בסכנת חיים, אבי ביקש מהרופא האנגלי ד"ר ראשוואי לרפא אותי. הרופא העביר בקשה דחופה להעברת תרופה במטוס מאנגליה. ואז לאחר שקיבלתי את התרופה הבראתי.

בגיל ארבע וחצי היינו צריכים לעלות לארץ. עלינו לארץ עם סבתא רוזה וסבא דאוד סבג, אני, אחי יוסף ואחיותי דליה, רינה וג'נט. השלטונות העירקיים אסרו על היהודים להוציא רכוש, על כן סבתי רוזה החביאה 2,000 דינר (כסף עירקי) מדובר בסכום גדול כשבדינר אחד אפשר לכלכל משפחה שבוע ימים. כמו כן, הוריי החביאו בנעליים תכשיטי זהב. בעזרת הכסף והזהב התקיימנו כלכלית מספר שנים.

לארץ הגענו בטיסה במטוס דקוטה מבגדד לשדה תעופה לוד (היום שדה התעופה בן גוריון). העבירו אותנו למעברת באר יעקב. שכנו באוהלים כשמונה חודשים, לאחר מכן העבירו אותנו למעברה. במגדל אשקלון, כי בבאר יעקב לא היה לנו מקום. סבא נשאר לבד בבאר יעקב. במגדל אשקלון שכנו באוהלים במשך כשנה ושוב הועברנו למעברת באר יעקב ושם נשארנו במשך כחמש עשרה שנים. לא יכולנו יותר לגור באוהלים כי מזג האויר בחורף היה קשה מאוד. לילה אחד היתה סערה חזקה מאוד והאוהל נפל.

החלטנו אנחנו ומספר משפחות באמצע הלילה לעבור ולגור בביתנים של הצבא הבריטי שהיו במעברה. (הביתנים שימשו למגורי החיילים הבריטיים).

במעברה לא היו מים זורמים. היינו מקבלים מים בדליים ממיכליות שהגיעו למעברה. השירותים היו ציבוריים ומחוץ לביתנים. מי הביוב זרמו ברחובות.

כתוצאה מכך אמי נדבקה מחיידק הפוליו והשתתקה לאורך חצי גוף. אמי לא יכלה ללכת. על מנת שתוכל ללכת, קיבלנו מכשיר להרכבה על הרגל. המכשיר היה עם רצועות עור וחלקי ברזל וכל בוקר לפני לכתי לבית הספר הייתי מרכיב לה אותו על הרגל. בעקבות השיתוק ליבה נחלש והיא נפטרה כעבור שלוש שנים בגיל ארבעים ושמונה. לאחר מות אמי הסבתא שלי גידלה אותנו כי אבי היה צריך לפרנס אותנו.

ביתנים של הצבא הבריטי

תמונה 1

המשפחה שלי

תמונה 2

 השיר בו בחרנו: כלניות שושנה דמארי

הזוית האישית

סבא אפרים: המסר שאני רוצה להעביר לנכד שלי: אני רוצה שהנכד שלי איתי יראה כי ההסתגלות לחיים חדשים במדינה חדשה וצעירה לא היו קלים אך, למרות הכל אני ומשפחתי התגברנו על כל הקשיים והמשברים. תודה לאל שהצלחתי להקים בית בישראל ולגדל שלושה ילדים נהדרים. שרתתי בצבא בחיל תובלה הייתי מוביל טנקים. השתתפתי במלחמות ששת הימים, ההתשה, כיפורים ושלום הגליל. המסר שאני רוצה להעביר לאיתי הוא כי אין לנו ארץ אחרת ואנחנו חייבים לשמור עליה.

הנכד איתי: לסבא אפרים היו חיים לא קלים. הוא אדם טוב כי עשה מה שההורים שלו אמרו והיה מסור לאמא שלו. כמו כן הוא אהב להעניק מהטוב שלו. למשפחה של סבא היה קושי רב במקום המגורים. למרות כל הקשיים הצליחו!

מילון

רוקח
רוקח הוא אדם העוסק ברוקחות - לרוב, בעל תואר בוגר ברוקחות לפחות. רוקח הוא בעל ידע בנושאי מינון, אופן נטילה והשפעות תרופות ואינטראקציות בין תרופות שונות ובינן לבין מזון ותוספים.

פוליו - שיתוק ילדים
שיתוק ילדים (פוליומייליטיס, Poliomyelitis) היא מחלה של מערכת העצבים, הנגרמת על ידי נגיף הפוליו. המחלה מועברת מאדם לאדם, בעיקר באמצעות מחזור צואה-פה. הסימפטומים של המחלה לא מופיעים אצל כ-90% מהחולים בה, אולם אם הנגיף חודר למחזור הדם החולים עשויים לסבול ממגוון רחב של סימפטומים. ויקיפדיה

ציטוטים

”היום החיים יותר קלים מאשר היו בעבר“

הקשר הרב דורי