מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

העלייה מעיראק בעקבות הפרהוד

קבר האחים של הנרצחים, בגדאד (ויקיפדיה)
בתמונה רואים את עיראק ושאר המדינות.
קשיי העליה, והחיים של סבי

סבי יחזקאל סלומון נולד בתאריך 5.11.1940 בבגדד שבעיראק. כשסבי היה תינוק היו פרעות בבגדד. פרעות אלו נקראו פרעות פרהוד.

הפרהוד הוא שמן של פרעות שנערכו באוכלוסייה היהודית בבגדאד, עיר הבירה של עיראק, בחג השבועות ו' בסיוון-ז' בסיוון תש"א, 1-2 ביוני 1941. בפרעות נרצחו לפחות 179 יהודים, 2,118 נפצעו, 242 ילדים היו ליתומים, ורכוש רב נבזז. מספר בני האדם שרכושם נבזז הגיע לכ-50,000. הנרצחים נקברו בקבר אחים בבגדאד. משמעות המילה "פרהוד" היא הפחדה ברוטלית כלפי נשלטים. במהלך ההתערבות המאוחרת של הצבא לעצירת הפרעות נהרגו כמה עשרות עד כמה מאות, מוסלמים ולא-יהודים אחרים." (ויקיפדיה)

פרעות אלו היו בזמן שלצבא הנאצי היה קשר עם עיראק. בפרעות אלו הערבים נכנסו לבתיהם של היהודים, לקחו רכוש והרגו את היהודים. המשפחות ברחו הרבה פעמים דרך הגגות. משפחתו גרו ברחוב מאוד ראשי בבגדד אך אחר כך עברו לבית במקום יותר מרוחק.

כשקמה מדינת ישראל ליהודים שבעיראק היתה אהבה והערכה רבה לישראל, ולמדינה של יהודים, משום שבעיראק הם גרו בגולה, ועם ערבים. אך בכל זאת היהודים בעיראק העדיפו להישאר שם מכיוון ששמעו על כך שבישראל המצב הכלכלי לא טוב ובעיראק היה להם כסף רב. אבל לאחר קצת זמן היתה שמועה שערבים רוצים לפוצץ ולהרוס בתי כנסת כדי שהיהודים יעזבו. ולכן, בשנת 1950 משפחתו של סבי עלו לארץ, (במטוס היו הרבה מאוד אנשים והיה מאוד צפוף.)

למשפחתו של סבי היה הרבה כסף אך לא יכלו לקחת אותו איתם, חלק מהאנשים הצליחו להבריח במטוס כסף. למשל יש כלי זהב וכלי כסף שאימו של סבי החזיקה מתחת לבגדיה והסתירה אותם כאשר היו במטוס וכיום אמי שומרת אותם. לאביו של סבי היתה חברה של משאיות והוא היה סוחר בין פרס לעיראק, הוא עזר להעביר את הכסף של יהודי עיראק דרך המשאיות, והמשאיות נסעו לפרס ומשם הכסף הועבר לישראל. סבא רבא שלי גם קיבל מכתב מחבר הכנסת שלמה הלל על כך שעזר ליהודים ללא קבלת שכר.

מכתב מחבר הכנסת שלמה הלל

תמונה 1

לאחר שהגיעו לארץ סבי למד בבית ספר עם עוד יהודים.

אביו של סבי נשאר בפרס והמשיך לעבוד בעסקיו. הוא ידע שבארץ לאנשים לא היה הרבה כסף והיו צריכים תלושים כדי לקבל אוכל, לכן כל חודשיים הוא היה שולח אל משפחתו של סבי חבילות עם מאכלים ודברים טובים. כשאביו הגיע לארץ מנהג זה נפסק.

לסבי היו 3 אחים: אח אחד ושתי אחיות ובבית משפחתם כאשר היו בעיראק דיברו בערבית. אביו לא הסתדר בארץ והרגיש זר ולכן לאחר כמה שנים הפסיק לעבוד ולכן הייתה תקופה שלמשפחתו של סבי היתה בעיה כלכלית ובגלל זה סבי נאלץ לעבוד בגיל צעיר ולעזר לפרנסת משפחתו.

הזוית האישית

עומר סט מביא את סיפור עלייתו של סבו יחזקאל סלומון מעיראק בעקבות אירועי הפרהוד.

מילון

פרעות פרהוד
הפרהוד (בערבית: الفرهود, תרגום מילולי: "ביזה", "שוד") הוא שמן של פרעות שנערכו באוכלוסייה היהודית בבגדאד, עיר הבירה של עיראק, בחג השבועות ו' בסיוון-ז' בסיוון תש"א, 1-2 ביוני 1941. בפרעות נרצחו לפחות 179 יהודים, 2,118 נפצעו, 242 ילדים היו ליתומים, ורכוש רב נבזז. מספר בני האדם שרכושם נבזז הגיע לכ-50,000. הנרצחים נקברו בקבר אחים בבגדאד. משמעות המילה "פרהוד" היא הפחדה ברוטלית כלפי נשלטים.

ציטוטים

” "אהבה והערכה רבה לישראל"“

הקשר הרב דורי