מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

העלייה מעיראק לישראל 1951

אני ונכדתי
עד היום כשכולנו כבר סבתות וסבים המילה ביחד מושרשת בליבנו !

שמי שושנה נחום (לבית משפחת סייג) נולדתי בשנת 1947 בעיר מוסול שבעיראק. לאמי קראו בדריה ולאבי סלים ז"ל. בשנת 1951, בהיותי בת 4 עליתי מעיראק לישראל. עלינו לארץ עם הוריי ואחי ואחי ואחותי. בעלייה לישראל זכורים לי הרגעים בזמן הטיסה שישבתי על רצפת המטוס.

כך אימי ספרה לנו: "היה קשה מאוד לקבל היתר לעלייה, וכשקבלנו את ההיתר סוף, סוף נאלצנו להשאיר מאחורינו את כל מה שצברנו במהלך החיים. בעיראק השארנו את כל תכשיטי הזהב, הכסף, והרבה דברי ערך נוספים .מי שאעז לקחת נתפס ונשאר בעיראק. הטיסה לארץ הייתה מאוד קשה. המטוס היה קטן וצפוף ואפילו היו אנשים שעמדו בזמן הטיסה והילדים נאלצו לשבת על רצפת המטוס. אחרי כמה שעות ארוכות של טיסה הגענו לארץ.

לאף אחד לא היה מושג מה עושים? לאן הולכים? היינו רעבים, עייפים וצמאים .שעות חיכינו בשדה התעופה עד שהגיע המנהל. כל משפחה נשלחה למעברה אחרת . אותנו שלחו למעברת אור יהודה באור יהודה, בשנת 1951. גרנו בהתחלה באוהלים ולאחר מכן העבירו אותנו לצריפים .להשיג אוכל היה מאוד קשה כי האנשים עדיין לא עבדו, לא היה כסף. התקופה היתה תקופת צנע חילקו לנו תלושים בשביל לקנות אוכל.

למזלי אבא שלי, עבד בשגרירות ארצות הברית. הוא קיבל כל שבוע ארגז מלא באוכל בסיסי כמו אורז, קמח, וכך הסתדרנו ומצבנו היה יחסית יותר טוב משל האחרים.

היינו כמה שנים במעברה ולאחר מכן עברנו לגור ברמת גן. סוף סוף הייתה לנו דירה מרווחת יותר מהצריף. אנחנו היינו 9 נפשות 7 ילדים אבא ואמא כולנו נכנסנו בחדר וחצי. הבית היה קטן וחם .אבא עבד מהבוקר עד הערב ודאג לפרנסה ואמא הייתה כל היום בבית ,טיפלה בילדים ובישלה .היו עלינו מעט מטלות, אני עזרתי הכי הרבה כי הייתי האחות הכי גדולה .כמו כן עזרתי בבישול ובניקיון.

אמא שלי דאגה שתמיד נהיה מאוחדים, ושכל הזמן נהייה נקיים ומסודרים .

עד היום כשכולנו כבר סבתות וסבים המילה ביחד מושרשת בליבנו !

אני מקוה כי אצליח להעביר לדורות הבאים את חשיבות המשפחה והכבוד ההדדי.

העשרה

יהודי מוסול בעירק: "מוסול היא עיר בצפון עיראק ובירת מחוז נינוה. העיר משתרעת על שני עברי נהר החידקל ובה חמישה גשרים המחברים בין שני עבריו….. את העלייה ההמונית של קהילת מוסול ליוותה פעילות מחתרתית. עלייתה של הקהילה התרחשה במסגרת מבצע "עזרא ונחמיה". רבים הותירו רכוש רב מאחור. חלק עלו ארצה עוד קודם המבצע בדרך לא דרך".

צנע: "אורח חיים חסכני, הסתפקות במועט קימוץ"

"במקרו-כלכלה, צנע מתייחס למדיניות של הקטנת גירעון תקציבי באמצעות צמצום הוצאות על ידי הפחתת ההטבות והשירותים הציבוריים הניתנים. מדיניות צנע לרוב מאומצת על ידי ממשלות כדי לצמצם את הגירעון, יחד עם מדיניות העלאת מסים שנועדו לחזק את כושר הפרעון הפיסקלי לנושים בטווח הארוך".         

 תשע"ו

מילון

יהודי מוסול בעירק
מוסול היא עיר בצפון עיראק ובירת מחוז נינוה. העיר משתרעת על שני עברי נהר החידקל ובה חמישה גשרים המחברים בין שני עבריו..... את העלייה ההמונית של קהילת מוסול ליוותה פעילות מחתרתית. עלייתה של הקהילה התרחשה במסגרת מבצע "עזרא ונחמיה". רבים הותירו רכוש רב מאחור. חלק עלו ארצה עוד קודם המבצע בדרך לא דרך.

צנע
אורח חיים חסכני, הסתפקות במועט קימוץ. במקרו-כלכלה, צנע מתייחס למדיניות של הקטנת גירעון תקציבי באמצעות צמצום הוצאות על ידי הפחתת ההטבות והשירותים הציבוריים הניתנים. מדיניות צנע לרוב מאומצת על ידי ממשלות כדי לצמצם את הגירעון, יחד עם מדיניות העלאת מסים שנועדו לחזק את כושר הפרעון הפיסקלי לנושים בטווח הארוך.

ציטוטים

”עד היום כשכולנו כבר סבתות וסבים המילה ביחד מושרשת בליבנו !“

הקשר הרב דורי