מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סוזן עלתה ממרוקו עם עליית הנוער

התלמיד כפר יוסי משוחח עם סוזן
אחוזת הדרים ברמת גן
חוויות העלייה של סוזן ממרוקו עם עליית הנוער

אנו התלמידים: יוסי כפיר, אלעזר ירט ואיתי נמט, השתתפנו השנה בתכנית הקשר הרב דורי, במסגרת זו אמצנו השנה את אחוזת הדרים ברמת גן, שם פגשנו את סוזן רופיני ושמענו את סיפורה. סוזן נולדה בשנת 1935 בעיר קזבלנקה שבמרוקו. היא עלתה לארץ בגיל 15 בשנת 1950.

סוזן רופיני, נולדה למשפחה בעלת ארבעה בנים וארבע בנות בקזבלנקה שבמרוקו. בנוסף לשמונת הילדים שכלה המשפחה ארבעת ילדים במלחמת השחרור. סוזן היא הגדולה מבין הבנות במשפחתה. היא מכנה את עצמה "האחות המפונקת" מכיוון שהייתה הבת הראשונה במשפחה אחרי ארבעה בנים.

 סוזן היום באחוזת הדרים

תמונה 1

סוזן מספרת שבמרוקו לא היו גנים, בתי ספר או מסגרות כלשהם לילדים. היא מעולם לא למדה לקרוא ולכתוב. הילדים שיחקו כל היום בחוץ ולעיתים עזרו בעבודות הבית. המשפחה הייתה מאוד קשורה לדת.

סוזן עלתה לארץ עם עליית הנוער באנייה ששמה היה "ארצה". כשעלתה לארץ בעליית הנוער, היא נקלטה אצל משפחה מארחת בחיפה שהכירה במקרה ברחוב. אבי המשפחה נשאר במרוקו בשביל לתפעל את החנות ירקות שהייתה בבעלותו.

בארץ, סוזן עבדה לפרנסתה בשלל עבודות ניקיון. לאחר זמן מה חזרה למקצוע שאותו התחילה ללמוד בגיל שמונה במרוקו – ספרות ופתחה מספרה. לאחר כמה שנים היא נאלצה לסגור את המספרה, כיוון שבתקופה ההיא לא היה ביקוש לתספורות מיוחדות כמו היום, והמקצוע לא הביא לה פרנסה.

התלמידים מבקרים את סוזן באחוזת הדרים

תמונה 2

הזוית האישית

תיעוד סיפורה של סוזן רופיני, נעשה ע"י התלמידים: יוסי כפיר, אלעזר ירט ואיתי נמט, מהישיבה התיכונית ברמת גן. בית הספר אימץ את אחוזת הדרים, במסגרת תכנית הקשר הרב דורי בהדרכה וליווי של המורה תמר גרציק, מנהלת אחוזת הדרים יערה הספל והעובדת הסוציאלית שליוותה את הקבוצה אהובה זיו.

בית אבות ברמת גן – אחוזת הדרים

 

מילון

בית אבות ברמת גן – אחוזת הדרים
בלב רמת גן, בסמוך לתיאטרון רמת גן הוותיק, הוקם לו בית אבות אחוזת הדרים, אשר נותן לדייריו מסגרת מגורים נוחה ובטוחה, טיפולים כנדרש וחיי חברה פעילים למדי, תוך שכנות לבני גילם.

ציטוטים

”היא מכנה את עצמה "האחות המפונקת" מכיוון שהייתה הבת הראשונה במשפחה אחרי ארבעה בנים.“

הקשר הרב דורי